Nekromanti Magihack till Drakar och Demoner (expert/91)

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Inom kort kommer mitt gamla spelgäng som en gång i tiden började med DoD 91 dra sig samman för en kvälls spel. Vi vill naturligtvis inte byta spel till något nyare och bättre, men jag vill försöka fixa det som var bra trasigt. I en annan tråd kan man läsa om stridssystemet som jag ville ändra så man inte fick ping-pongstrider. I denna tråd behandlas magisystemet.

Mitt mål är att magiker ska vara mer kompetenta och mer magikunniga. Felet med DoD är att en magiker lär sig en stridsbesvärjelse till hyfsat FV, och thats it. Det finns inget incitament för en magiker att lägga sina begränsade resurser (BP och erf) på suboptimala besvärjelser och färdigheter bara för sakens skull. Detta är mitt förslag, kom jättegärna med kommentarer!

För magiker finns tre centrala färdigheter: Draksperåk, Magiskola och Ritualmagi. De ändrar på reglerna för hur magiker lär sig besvärjelser och hur de kastar dem. Det som står här nedanför ändrar motsvarande regler, men för övrigt gäller reglerna i regelboken. T.ex. PSY-kostnad, memorerade besvärjelser etc...

Drakspråk
Grundegenskap: INT
Typ: B
Kostnad: +2 (för magiker ±0)
Beskrivning: När magiker lägger besvärjelser uttalas orden på Drakspråket. När formler nedtecknas i formelsamlingar eller pergament skrivs de på Drakspråket. När magiska artefakter tillverkas tecknas besvärjelserna med Drakspråket, antingen som synliga symboler eller osynligt över föremålet.
Drakspråket är en nödvändig kunskap för magiker som vill lära sig besvärjelser. För att kunna tillgodose sig den text med vilken en ny besvärjelse är beskriven, och förstå det en eventuell lärare förklarar måste kunskaperna i Drakspråket vara god. Därför kan en magiker inte lära sig besvärjelser eller ritualer med högre SV än sitt FV i Drakspråket.

Magiskola
Grundegenskap: INT
Typ: A
Kostnad: +2 för magiker (förbjuden färdighet för övriga)
Beskrivning: Magiskolan är den grundläggande kunskapsfärdigheten för magiker. I denna ligger all kunskap om vad magi är, hur den uppkommer och framförallt hur den utnyttjas. Följande magiskolor finns att välja mellan: Animism, Demonologi, Elementarmagi, Harmonism, Häxkonster, Illusionism, Mentalism, Nekromanti, Röstmagi, Spiritism, Stavmagi, Symbolism.
Inom varje magiskola finns ett antal besvärjelser magikern kan lära sig. En magiker lär sig från början alla besvärjelser i sin magiskola som inte har högre SV än magikerns FV i Drakspråket. En magiker kan inte kasta besvärjelser eller ritualer hon inte lärt sig. För att lära sig ytterliggare besvärjelser måste magikern finna någon skrift som eller lärare som kan lära ut besvärjelsen. Kravet för att lära sig en ny besvärjelse är att magikern har FV i besvärjelsens magiskola och att hennes FV i Drakspråket är lika med eller högre än besvärjelsens SV. För att kunna genomföra en ritual måste magikern ha färdigheten Ritualmagi, se nedan.
För att lägga en besvärjelse eller ritual används magikerns FV i magiskolan, modifierad med –2 i CL per effektgrad utöver den första. Om slaget lyckas ska hon dessutom övervinna besvärjelsens SV med sitt FV i magiskolan (för besvärjelser) eller Ritualmagi (för ritualer) på motståndstabellen.
Förutom möjlighet att lägga besvärjelser, har en magiker alltid samma CL (för att beräkna B-FV) i färdigheten Kunskap om Magi som hon har i magiskolan. Dessutom har en magiker sitt FV i magiskolan som CL Känna Magi.

Ritualmagi
Grundegenskap: INT
Typ: B
Kostnad: ±0 för magiker (förbjuden färdighet för övriga)
Beskrivning: För att en magiker ska kunna genomföra ritualer måste hon färdigheten Ritualmagi. Magikern lär sig automatiskt alla allmänna ritualer samt de i hennes magiskola med SV lika med eller lägre än hennes FV i Drakspråket. När magikern genomför ritualen måste hon, efter ett lyckat färdighetsslag i magiskolan, övervinna ritualens SV med sitt FV i Ritualmagi på motståndstabellen (om det lyckas får magikern ett erfarenhetspoäng i Ritualmagi).
Förutom att praktiskt genomföra ritualer ger Ritualmagi kunskaper om hur och varför ritualer genomförs på olika sätt. Magikern vet vilka tidpunkter som är extra gynnsamma för vissa ritualer eller vilka rekvisita som är essentiella eller kan förbättra en ritual på olika sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Den bästa magi husreglen till alla BRP system är annars att gå tillbaks till Stormbringer 1ed, rycka ut hela magi systemet där och sedan sätta in det i BRP spelet du av någon anledning spelar fastän Stormbringer finns. När magin handlar om att frammana och deala med super onda demoner och sedan ha dem i demonform eller fängsla dem i magiska föremål blir den betydligt mer high stakes.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
God45;n263991 said:
Den bästa magi husreglen till alla BRP system är annars att gå tillbaks till Stormbringer 1ed, rycka ut hela magi systemet där och sedan sätta in det i BRP spelet du av någon anledning spelar fastän Stormbringer finns. När magin handlar om att frammana och deala med super onda demoner och sedan ha dem i demonform eller fängsla dem i magiska föremål blir den betydligt mer high stakes.
Har tyvärr aldrig spelat Stormbringer. Dock är en av premisserna just i det här fallet att ändra så lite som möjligt av det vi spelade med "back in the days". Dock gillar jag magisystem som inte innebär att man har en lista spells man lär sig som olika färdigheter.

/j
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag är lite förtjust i hur man har löst det i RMs utgåvor av DoD. Där har man, lite förenklat, en enda färdighet som alltid används, med modifikationer för svårtighetsgrad, när man kastar besvärjelser, oavsett vilken.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Organ;n264126 said:
Jag är lite förtjust i hur man har löst det i RMs utgåvor av DoD. Där har man, lite förenklat, en enda färdighet som alltid används, med modifikationer för svårtighetsgrad, när man kastar besvärjelser, oavsett vilken.
Lite som mitt ovan då. Jag har bara testat att spela jubileumsutgåvan och där var magisystemet med alla poängberäkningar i princip ospelbart. Vi bytte ut det mot spell slots efter ett tag.

/j
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hade föredragit att med ett enda slag avgöra om du lyckas med besvärjelsen, och att man undvek motståndstabellen. Förstår tänket bakom - att det ska vara lättare att lyckas med besvärjelser med lägre skolvärde - men det känns som det dels blir lite för stort genomslag för skolvärdet, och dels blir för mkt aritmetik i students/stridens hetta. Alternativet är förstås att skriva upp värdena för samtliga besvärjelser i ens magiskola, redan framräknade, men det blir nog lite för många besvärjelser.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Vi har kört med en likartad lösning. Man kan alla besvärjelser i nivå med FV i aktuell magiskola (som får en hög kostnad, typ 10). CL blir FV Magiskola - SV besvärjelse + (INT+PSY/4).
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Det finns två anledningar till att jag valde motståndstabellen i det här fallet. Dels blir det tå slag vilket minskar chansen att lyckas något. Då blir magi inte som vilken färdighet som helst och som ni båda är inne på. Men fördelen med motståndstabellen jämfört med minskad CL är att man inte kan spendera HP för att automatiskt lyckas dra iväg en besvärjelse med högt skolvärde.

Själva räknande går ganska snabbt när man väl gjort det lite. Det är ju differensen + 10.

/j
 
Top