Magifråga: Dubbelgångare vs Skenbild

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Snabb regelfråga: Kan jag göra en kopia av mig själv med skenbild? Om ja, hur skiljer det sig från dubbelgångare? Är skillnaden bara att skenbilden är lättare att genomskåda? Dvs var går gränsen mellan dessa två besvärjelser?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Snabb regelfråga: Kan jag göra en kopia av mig själv med skenbild? Om ja, hur skiljer det sig från dubbelgångare? Är skillnaden bara att skenbilden är lättare att genomskåda? Dvs var går gränsen mellan dessa två besvärjelser?
Skenbilden är enklare att genomskåda. Dubbelgångaren är betydligt mer realistisk.

Har inte boken framför mig nu men typ så.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ja, typ så. En skenbild är just bara en bild, vill man ha lukt, ljud känsel måste man lägga till det. Dubbelgångare kommer med alla de sinnesintryck som behövs för att övertyga om att det är samma person.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Tack för ett bra svar!

Jag sitter och långsamt betar mig igenom boken, och planerar äventyr. Jag har dock ett orienteringsproblem med kartan. Kanske måste jag putsa glasögonfodral men...(jag spelade inte så mycket i Ereb när jag var yngre så det här är inte självklart för mig)
  • jag hittar inte Kardunien och Zorakin på Aidnehalvön. ”Gaskold” står det nära något som heter ”Zoraes gåva”, är det i närheten någonstans?

  • I främre Agrokal ligger stormakten ”Krun”. Jag förstår av texten att Rabul är huvudstaden, men lyckats inte hitta Krun eller dess gränser på kartan i boken. I karten står Karragassum och Arramas

  • Golwyndaravinen är inte utmärkt gå kartan med text. Men jag förstår av beskrivningarna av Raas Narram var den ligger

  • På Tolanhalvön ligger Berendien. Men jag hittar inte Berendien på kartan
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tack för ett bra svar!

Jag sitter och långsamt betar mig igenom boken, och planerar äventyr. Jag har dock ett orienteringsproblem med kartan. Kanske måste jag putsa glasögonfodral men...(jag spelade inte så mycket i Ereb när jag var yngre så det här är inte självklart för mig)
  • jag hittar inte Kardunien och Zorakin på Aidnehalvön. ”Gaskold” står det nära något som heter ”Zoraes gåva”, är det i närheten någonstans?

  • I främre Agrokal ligger stormakten ”Krun”. Jag förstår av texten att Rabul är huvudstaden, men lyckats inte hitta Krun eller dess gränser på kartan i boken. I karten står Karragassum och Arramas

  • Golwyndaravinen är inte utmärkt gå kartan med text. Men jag förstår av beskrivningarna av Raas Narram var den ligger

  • På Tolanhalvön ligger Berendien. Men jag hittar inte Berendien på kartan
Det är ett medvetet val att fokusera på platser och regioner istället för nationsgränserna.

Zorakin är Aidnehalvöns sydbuk, inklusive Gaskold, Zoracs Gåva, Indar etc.

Krun är större delen av Västra Akrogal, mellan Grynnerbergen och Golwyndaravinen.

Berendien är i stort sett hela Tolanhalvön norr om den feliciska halvön och söder om Gwondel Leigu och Nidabergen.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Tack! Då förstår jag.

Jag skulle helt klart vara intresserad av expansioner som introducerar mer av världen eller belyser mer begränsade områden någon gång i framtiden.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tack! Då förstår jag.

Jag skulle helt klart vara intresserad av expansioner som introducerar mer av världen eller belyser mer begränsade områden någon gång i framtiden.
Ja, det är definitivt planen. I Sirenens klagan tittar vi närmare på Krilloan, staden Baar i Morelvidyn och området runt Grivela.

Vi planerar att följa den modellen och släppa tematiska moduler som kombinerar äventyrsmiljöer, kampanjmaterial och tematiska regler.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kanske måste jag putsa glasögonfodral men...(jag spelade inte så mycket i Ereb när jag var yngre så det här är inte självklart för mig)
Samma här, var också lite förvirrad först gällande regionerna. Skulle hjälpa med någon enkel karta med enbart regioner och gränser. :)

Edit: det hjälper att bildgoogla den gamla ereb altor kartan och zooma in på Kopparhavet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har man inte tillgång till vår stora färgkarta förstår jag att det blir svårt. Vi ska försöka hitta någon snygg lösning för detta inom kort.
 
Top