Nekromanti Magiförnimmelse

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Hej, jag har inte riktigt fått klämm på den här färdigheten. Jag har dock inte regelboken hos mig just nu så jag skulle säkert få något svar därifrån men vad jag undrar täcker inte reglerna.

Känner man av all aktiv magi med den? Magidöda platser finns ju nästan inte så kan man känna av förekomsten av olika magi med hjälp av den. Är den kanske rentav nödvändig för att kunna alstra olika magier.
Är det en aktiv förmåga man måste koncentrera sig på eller är den passiv och SL avgör när den används.

Känner man av när en magi läggs eller kan man märka en effekt av den. Känner man vilken effekt det är eller bara aspekt eller inget av det?

Känner man av kongulerade filament med den? Om en person har flera olika magiska saker är det separata slag för varje sak eller ett för allihop. Tar man då den totala summan för magnitud eller det föremål som har högst.

Kan man lura färdigheten. Ex: Jakob har 3 filament nekrotropi på sig som han inte vill att någon kollega ska få reda på. Därför bär han dessutom med sig 6 filament biotropi så att de "skuggar" över nekrotopin.

Som sagt har jag säkert missat något och vill veta allt som tänkas kan kring magiförnimmelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag anser att Magiförnimmelse är aktiv om man har den som färdighet, dvs, att man då aktivt måste känna efter för att förnimma något.

Varelser som har Magiförnimmelse som attribut, såsom drakar och kamorfer (fast Neogames var dumma och glömde bort det i Bestialiska Folk) känner däremot passivt av magi, precis som alla deras andra sinnen fungerar. I det läget går Magiförnimmelse från att vara en färdighet till att vara ett sinne, helt enkelt - Andeförnimmelse funkar precis likadant.

Man kan känna av praktiskt taget allt som har med magi att göra. Det är bara en fråga om att ha tillräckligt högt FV. Eftersom magi genomsyrar i princip allt på hela Mundana, så är magiförnimmelse ganska nyttigt att ha; men subtila processer såsom upprätthållandet av livet i en levande kropp, är ganska komplicerade och därmed svåra att förnimma. Jag orkar inte riktigt skriva något långt inlägg om det här, men för att fatta mig kort...nån slags tumregel jag har är väl att ju större effekt (som påverkar) ju mindre område ju närmare magikern, desto lättare är det att förnimma.

Dvs trettioelva magnituder Explosion som briserar koncentrerat över 1x1 meter 3 meter från magikern är väldigt lätta att förnimma, medan femtielva magnituder Explosion som briserar över 100x100 meter trettio meter från magikern, är kanske lite svårare - magin är där inte lika koncentrerad, typ.

En tendens som möjligtvis varit skönjbar i mina kampanjer är att folk som har MAG som attribut har lättare att känna av subtila saker, såsom kraftfältet runt levande varelser. Halvdemonen Inalea har tex 17 i attributet MAG, och hon har flera gånger kunnat känna av folk bakom draperier, på andra sidan tjocka väggar, etc. Hon kan också känna människors kraftfält dissipera när de dör. För henne framstår magifödet fysiskt inför hennes ögon - som ett sprakande, virvlande, psykedeliskt mönster av färger och auror över hela verkligheten. Kanske därför hon är lite knäpp.

Jag skulle säga att med ett mycket svårt (Ob5t6) slag för Magiförnimmelse, kan man förnimma individer med magnitud 4 (enligt Drängarnas formel) som man annars inte kan se/höra, tex bakom en vägg, och således kasta besvärjelser på dem (fast med +Ob1t6 i svårighet). Mot Ob6t6 kan man känna individer med magnitud 3, dvs typiska människor, så länge de är relativt nära en.

Att känna av specifika aspekter som någon inom tydligt syn- och hörhåll alstrar skulle jag ge Ob3T6 i svårighet, Ob4-5t6 om aspekterna är obskyra eller helt okända, såsom Teo- och Oneirotropi. Möjligtvis är det lättare att känna om någon drar kraft ur omgivningen (elementaraspekter tex) än ur sig själv (psykotropi) eller esoteriska flöden (kronotropi), men det var bara en tanke som slog mig just för tillfället. Man hade också kunnat få en bonus motsvarande en Marco-specialisering (Ob4T6, ta bort en valfri) på att identifiera aspekter man själv behärskar. Att identifiera specifika effekter är snarare en fråga om Teoretisk magi.

Kongelerade filament är svårare att känna av eftersom de inte flödar fritt och obundet, säg Ob4T6 i grund. Artefakter är ännu svårare, Ob5t6 i regel, och fetischer samma sak -- men det beror helt på hur spektakulärt awesome de är. En pryl som Morgonregnets klinga vore nog inte särdeles svår att känna av, till exempel.

Att lura färdigheten på det sätt du föreslår låter helt klart genomförbart.

- Ymir, skriver vidare på Västlanden, ja
 

Zarael

Veteran
Joined
10 May 2008
Messages
18
Dessa obegripliga magiregler...

jag har aldrig fattat magireglerna..alltid varit enklare att låta spelarna improvisera sin magi. kan dom tex eldmagi så kan dom fritt improvisera och skapa nånting som har med eld att göra...om dom vill kan dom göra andra magier oxå men då är vi inne på transmutering av filament...alternativt låter jag spelarna bara improvisera fritt...låta dom välja säg 5-10 ord i en följd och sen säger jag vad som händer (ex: stor eld kula regn explodera = Meteor shower) men för varje ord över 3 så blir det svårare och svårare att kontrollera magin (som jag kallar vild magi f.ö)

men hur man improviserar magi från månen och stjärnorna eller ännu värre...STASIS...det har jag aldrig fattat
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Kort om Magi

Jag är själv en jävla sopa på magisystemet i Eon, men jag kan avslöja att systemet till stor del är uppbyggt kring "balans".
Vill du skapa en magisk effekt som involverar eld (säg ett eldklot)? Well, då måste du ha en tillräckligt stor eld i närheten att alstra all den pyrotropiska kraften ifrån. All magi måste alstras från någonting som hör ihop med aspekten du vill använda dig av, du kan inte skapa eldbollar ur tomma intet...

Eons magi handlar snarare om att manipulera världen än att snabbt dra upp en kasse spells ur rockärmen.
 

Zarael

Veteran
Joined
10 May 2008
Messages
18
Re: Kort om Magi

jag gissade nästan på nåt liknande eftersom det i introt om magi där man kan läsa om magister Rafal eller vad hon heter så säger hon att magi är inte mycket mäktigare än ett svärd

men jag förstår fortfarande inte det där med alstring,magnituder och filament. låt säga att jag kan alstra pyrotropi...är det för mig ens möjligt att kasta en trollformel i stil med "Helar ob1t6 skador" ?

boken om magi försvårade bara allting för mig...jag måste nog vara korkad eftersom alla andra verkar förstå det
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kort om Magi

Som svar på din fråga: Nej, det finns inte skador i Eon. Men du kan hela trauma, smärta, blodförlust och blödningstakt, med hjälp av transformering vill säga...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förnimmelsefärdigheterna är båda lite oklara (framför allt den viktiga punkten om de är aktiva eller passiva), men det här är vad jag tycker.

Känner man av all aktiv magi med den?
Enligt reglerna kan man bara känna av varaktiga magiska fält (om "saker" är magiska) såsom artefakter, magiska varelser, kongelat och magiska fält. Troligtvis är detta "sinne" så pass svagt att det inte känner av den svaga och mycket tillfälliga fältförändringen från en vanligt besvärjelse (så länge den inte är temporär eller provisorisk, då), men steget till att känna av allt är ju husregelmässigt ytterst litet.

Magidöda platser finns ju nästan inte så kan man känna av förekomsten av olika magi med hjälp av den
I en stämningstext i M&M uppskattar en föreläsare klassrummets fältstyrka, vilket skulle kunna tolkas som att människor kan uppskatta bakgrundsfältets styrka och då kanske också störningar i fördelningen mellan olika aspekter. Jag skulle säga att en normalt slag avslöjar om fältets totala styrka avviker med minst 50 taum (ca 30 %) eller är "obalanserat" i motsvarande grad (lär oftast gälla högmagiska platser); en nivå svårare och du kan avgöra var obalansen ligger.

Är den kanske rentav nödvändig för att kunna alstra olika magier.
Om inte SL tycker det är en mycket bra idé, nej.

Är det en aktiv förmåga man måste koncentrera sig på eller är den passiv och SL avgör när den används.
Oklart; jag skulle säga att den är aktiv, men att ovanligt starka fält kan göra sig påminda ändå (precis som att du lär se en starkt lysande lampa utan att leta efter den), även om man inte känner mer än att det är något (det här kan vanliga människor i mitt Mundana göra också, men det krävs myyycket starka fält för det).

Känner man av när en magi läggs eller kan man märka en effekt av den.
Som jag tolkar reglerna kan man bara upptäcka någorlunda varaktiga magiska fält och alltså inte känna av momentana eller permanenta besvärjelser, men som sagt är steget dit husregelmässigt litet, om inte annat.

Känner man vilken effekt det är eller bara aspekt eller inget av det?
Tror att en specialregel i M&M låter dig avgöra magins färg mot en nivå högre svårighetsgrad. Det går inte att avgöra vilken effekt det är med förmågan (eller så är det löjligt svårt).

Känner man av kongulerade filament med den? Om en person har flera olika magiska saker är det separata slag för varje sak eller ett för allihop. Tar man då den totala summan för magnitud eller det föremål som har högst.

Kan man lura färdigheten. Ex: Jakob har 3 filament nekrotropi på sig som han inte vill att någon kollega ska få reda på. Därför bär han dessutom med sig 6 filament biotropi så att de "skuggar" över nekrotopin.

Kongelerade filament känner man av. Som jag förstår reglerna borde du lägga samman alla filament som är lagom nära varandra (varje meter ökar svårigheten med en nivå) för att få svårigheten. Jag stöder Krilles förklaring av skillnaden mellan "motsatsaspekter" och antiaspekter och säger alltså att 3 + 6 = 9 filament totalt; fältförändringen blir aldrig mindre av mer magi.

Som sagt har jag säkert missat något och vill veta allt som tänkas kan kring magiförnimmelse.
All information finns i SB (sid 131) och M&M, sedan tar den slut...

MAG som attribut står det om här här (är ju åtminstone nästan officiellt), och all övrig information existerar i form olika inlägg på forumet och husregler ^^

Edit: Ymir rättade mig angående MAG
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det står inte om MAG i Monster & Varelser. Det var därför Neogames blev förvirrade av att jag satt MAG som attribut på kamorferna. MAG förklaras inte någonstans, så vitt jag kan se, trots att de högre drakarna har det attributet.

- Ymir, förklarar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Magi (OT)

Ifall du nu är intresserad kan du få en kort översikt, så du vet vad du har missat ^^ Reglerna baseras på Magi & mystik-modulen; i grundreglerna väljer du besvärjelser och slår sedan förutbestämda slag mot förutbestämda färdigheter för förutbestämda effekter.

Eons magi går i stort ut på att du slår ett slag för att hämta ("alstra") energi (i form av "filament") från en källa (säg, en eld), och sedan gör om dem till en "effekt" relaterad till motsvarande energi (säg, en eldboll), och båda handlingarna kräver var sitt slag som är beroende av hur kraftig effekt du vill ha. Effekterna är dels uppenbara saker som eldbollen (som egentligen bara är en eldstartareffekt använd på avstånd), dels lite mer mer indirekta saker som påverkan av personlighetsdrag, vilka knutits till olika aspekter genom mer oklara metafysiska relationer. Att hämta energi kräver en färdighet för varje energityp, att använda den endast en färdighet. Vill man använda eldenergi till annat än eld, som för att teleportera sig, lägger man till ett slag mot en färdighet som transformerar eldenergi till kaosenergi, som används för teleportering. Samma färdighet används för alla transformeringar, och svårigheten beror på vilka aspekter du använder.

För att förenkla det hela gör du oftast besvärjelserna i förväg så att du alltid slår samma slag och får samma effekt, och det finns många färdiga besvärjelser i grundreglerna och ytterligare några i M&M, och i den senare regler för att göra nya. Improviserad magi är ett eget kapitel i M&M.

Misslyckas du med magislagen kan det hända dåliga saker; fummlar du händer det dåliga saker.

Månmagi innefattar skräck, drömmar och fertilitet, stjärnmagi bl.a. utmattning och en attack-effekt, och stasis bl.a. magiskt skydd och att göra andra långsammare. Det finns listor med effekter i M&M (och de finns i aspektordning på internet), och från dem kan man utläsa aspekternas olika "teman".

Hoppas att det var berikande ^^
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ytterligare något som inte var riktigt genom tänkt fr Neogames.

Hur jag kör:

Magnitud 1 = Ob1t6 att "hitta" +ob1t6 /m
Magnitud 12 = Ob1t6 att 2hitta +ob1t6/m över 12m.

Vid area effekt sprider man inte ut magnituden och får den svårare att hittas, tvärt om man räknar från de yttre kanterna.
Dvs en Magnitud 12 ritual som slår ut över alla på 50m är lätt att hitta om man står 12m från yttre kanten av området, eller 62m fr centrum.

Magin är lika koncentrerad oavsett var i det aktiva området man står.

Ang att känna genom väggar och draperier kör jag väldigt försiktigt.
En redig mur på 2m stänger ute allt utom Rituell nivå av magnituder.
Ett draperi avskärmar kanske 1 magnitud.

Att identifiera en aspekt anser jag vara lika med att man förnimar den.
Att avgöra Effekt av det man ser kräver ett rätt svårt Magi Teori slag. Men åter igen så kör jag försiktigt med det.

Kan magikern samma aspekt som det han studerar?
Kan han kasta samma effekt?
Är det han studerar av motsatt aspekt?
Har han sett just denna effekt av denna magiker/fenomen tidgare?
Har han drabats av den studerade effekten?
Hur länge kan han studera effekten?

Notera däremot att jag inte lägger in något ang avstånd då det inte är frågan om att se den längre.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Hur tycker ni man ska använda föremål/personer som har en förbannelse på sig?

Går det att använda magiförnimmelse eller ska det gå mot Qudosh kanske...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Hm, vad menar du med "förbannelser"? Menar du ceremonin som sänker qadosh är den väl bara den engångsföreteelse (om den inte upprepas, vill säga), och allt annat som kan benämnas förbannelse är väl spelledarpåhitt och/eller magiska effekter? (typ Otur)
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Menar lite större förbannelse men också de vanliga från ceremonier.

Exempel på större:
Den som finns med i de Fördömandes sista hopp, där alla pengar/föremål i det gamla templet är förbannade av "tirakernas gudinna" (glömt namnet).

Tomtar är roliga också :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Aha, du menar så (har dock inte läst DFSH); förklarligt att jag inte genast förstod vad du menade då.

Min gissning är att förbannelser bara är en av människor outforskad del av Eons metafysik och sedan låta det vara upp till SL ifall det helt enkelt bara är okända effekter eller något lite roligare (som direkta förändringar av det magiska fältet, t.ex; spelarna kommer i vilket fall inte att veta vad det är för något). Man kommer faktiskt ganska långt på att bara inte förklara grejjer ^^

Tirakernas gudinna heter för övrigt Mahktah (med förbehåll för stavningen; stumma "h" är svåra att pricka rätt :gremwink:
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Jag tycker alltid det är bästa att skapa sig någon form av regelteknisk grund att stå på. Så man har klart för sig själv som SL hur saker och ting ska fungera så att allt inte blir rappakaljan längre fram i kampanjen. Behöver naturligt inte bestämma allt i detalj eller förklara för spelarna.

Ceremonier som människor utför innehåller teotopiska filament som sedan kan transformeras. Alla dess borde ju vara möjliga att "se" med magiförnimmelse.
Men jag tycker det hade varit roligare om kraftfulla förbannelser och andra gudomliga interventioner inte var kännbara med magiförnimmelse.
Jag kan i så fall tänka mig två förklaringar:
1. De byggs upp av stora mängder positiv eller negativ Qadosh och ändas personer med hög Qadosh kan känna dessa.
2. Gudarna använder sig av något anti-aspekt som människor inte lärt sig förnimma än.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Förbannelsers VS magiförnimmelse OT

Hm... rent spontant skulle jag nog säga att det inte märks, eller är extremt svårt, beroende på graden av effekt det har - en förbannelse av en gud märks nog klart mer än en förbannelse av en tomte, om inte guden ansträngt sig för att dölja den, förstås. Men det varierar nog beroende på vad jag ska ha det till. På det stora hela känns det som att förbannelserna inte omfattas av Eons "normala" system, utan lagt till av författare som inte bekymrat sig så mycket med att förklara det i magiteorin (de icke äventyrsbundna tomtarnas förbannelse kan dock enkelt förklaras med en okänd psykotropisk effekt, även om det är lite tråkigt).

I mitt Mundana kör jag nog med att teotropi som aspekt är väldigt svår att förnimma, något som stöds i att dess färg i M&M är "-" (vilket inte är transparent, för det är nomotropi). Däremot förnims teotropi undermedvetet av alla besjälade varelser - en förmåga som i viss mån förstärks av högre qadosh, som i mitt Mundana är förekomst av teotropi i det psykobiotropiska fältet (måste hitta på ett bra namn till det...). Det innebär också att människor omedvetet känner av qadosh, även om det är en mycket vag känsla som blir riktigt påtaglig först när personen närmar sig helgonnivå.

Anledningen är antingen är teotropin är så pass väsenskiljd från de andra aspekterna och så ovanlig att den helt enkelt inte omfattas av träningen, eller att den ligger på en annan "nivå" och således inte direkt kan uppfattas av det "sinne" som magiförnimmelsen innefattar.

Antiaspekterna förklarar annars det hela mycket snyggt, åtminstone för gudarna (men med tomtarna blir det lite svårare...).
 
Top