Nekromanti Magiförnimmelse?

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Hur spelar ni. Är magiförnimmelse en aktiv färdighet d v s att rollpersonen måste deklarera att han känner efter magi på ett visst föremål eller liknande

eller

är färdigheten passiv d v s att SL slår när rollpersonen närmar sig objektet och påtalar sen att rollpersonen känner en magisk närvaro.

/Pierre
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
min tolkning: aktiv

Min högst personliga tolkning är att magiförnimmelse är en aktiv förmåga som man får anstränga sig för att använda. Lite granna som Speja eller Genomsöka (eller heter den bara Söka?) är aktiva färdigheter. Deras motsvarighet SYN är dock passiv.

Jag har i och för sig aldrig tänkt något vidare mycket på magiförnimmelse eftersom vi aldrig har kommit att använda det så mycket ännu i våran kampanj. Det enda jag konstatera att färdighetsbeskrivningen är lite mesig och jag skulle gärna vilja biffa upp färdigheten en del. Men det är kanske bara jag :gremwink:


/Naug
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Den bästa tolkningen (asså min)

Ja kör den passivt.. Kommer någon med den färdigheten nära ett magiskt föremål så beskriver jag vilka vibbar han får av det.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Naug motsäger sig själv

Hmm...

Den där passiva tolkningen har iofs sin charm och när jag tänker på det så motsade jag mig själv i mitt senaste inlägg.

Vi brukar räkna med att vanliga dödliga har en slags "rudimentär" magiförnimmelse. Om någon magiker i närheten handskas med många filament (typ fyra eller fler) så kan man känna att det sticks lite granna i huden och nackhåret ställer sig. Oavsett om man har magiförnimmelse eller ej. Så det passiva förmågan skulle kunna vara intressant också. Man kanske skulle kunna få den passiv och aktiv. Passiv på låg detaljnivå (du känner ett kraftig magiskt fält) och aktiv för högre detaljnivå (Du studerar vävet närmare och konstatera att det är uppbyggt av kryo- och ataxatropi)


Annat om magi i vår spelgrupp:
Sen är det också vi som låter magin "Spilla över" lite granna när den kastas. T.ex. när en del biotropi har vävts så kan man finna början till mossbildning på plankorna där biomantikern stod. Har mycket biotropi vävts så är det tvättäkta mossa. Samma sak för de andra aspekterna. Väldigt väldigt små detaljer som egentligen inte kan användas till någonting vettigt.


/Naug
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Tror vi brukar köra både och. Som en passiv färdighet är den mer som en maggropskänsla. Nackhåren reser sig, det kryper i huden, man kanske ryser till osv. Sedan avgör färdighetsnivån, nya slag och eventuellt andra färdigheter, som Teoretisk magi, om rollpersonen får reda på vilken aspekt och hur många filament det handlar om.

Erik
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Jag brukar köra med följande..och inte bara i Eon.

Är föremålet oroligt magiskt så känns det direkt..ju svagare desto mer berättigat är ett slag.

Ju kraftigare magin är desto mer "magisk strålning" skickar det ut..
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Jag brukar höfta efter de "svenska naturlagarna" för strålning.

Är föremålet ordentligt radioaktivt så märker man det. Men vill man ha reda på hur radioaktivt så får man allt ta och hämta sin geiger-räknare. Är föremålet bara svagt radioaktivt så är det bara små tecken, som man enbart kan tyda med erfarenhet. Eller geiger-räknare.


Strålningen påverkas även av omkringliggande materials struktur. Ett föremål nedsänkt i bly eller vatten sänder visserligen ut lika mycket strålning som ett i luften, men strålningen stoppas mycket tidigare.


Strålningen påverkas också med avståndet enligt följande regel:

Intensiteten ökar proportionellt med effekten och avtar med avståndet i kvadrat.


Ett svagt radioaktivt (magiskt) föremål bredvid ett högaktivt dito kommer försvinna i skuggan av det andra.


Mina teorier grundar sig helt enkelt på att magi är lika med strålning.
Ett slag mot magiförnimmelse är lika med att ta fram geiger-räknaren, eller taum-mätaren.

Fast att förnimma magi med taum-mätare kanske skulle bli enklare? I vilket fall exaktare.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Jag anser att dina teorier brister..

Jag kan inte känna ett radioaktivt föremål..om det inte är jävligt radioaktivt förstås..men det är inte en känsla utan en påverkan..dessutom är inte jag radioaktiv..

Ett magisk föremål sänder ut "strålning" som en magiker kan känna delvis för att han"ligger på samma våglängd"...

Det är en skillnad..
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Jag kan inte känna ett radioaktivt föremål..om det inte är jävligt radioaktivt förstås..men det är inte en känsla av påverkan..

Tja i små mängder är det klart att du inte känner av radioaktiviteten. Men har du en hög plutonium i knäet = magiskt svärd, så får du garanterat ont i huvudet. (Är det tillräckligt radoaktivt kan blodkärl i hjärnan brista och sen är du död också, kanske lite som förbannelsen...)

dessutom är jag inte radioaktiv

Det är du visst det.

Ett magiskt föremål sänder ut "strålning" som en magiker kan känna delvis för att han "ligger på samma våglängd"...

Liksom en person som vet vilka tecken han ska leta efter. Även andra personer kan bli påverkade av magi, men de inser inte att det är just magi,
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
eeh... va? o_O

Varför jämför du radioaktiv strålning med magiska fält?


/Naug, förstår faktiskt inte alls hur den liknelsen kom in i bilden
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Det är du visst det.

Okej..deffinitionsfråga..det jag menade är att jag inte sänder nån gammastrålning..

Tja i små mängder är det klart att du inte känner av radioaktiviteten. Men har du en hög plutonium i knäet = magiskt svärd, så får du garanterat ont i huvudet. (Är det tillräckligt radoaktivt kan blodkärl i hjärnan brista och sen är du död också, kanske lite som förbannelsen...)

Jo..såklart..men då är det inte radioaktiviteten jag känner utan smärtan som den orsakar..hårfin skillnad..hajjar du?

Liksom en person som vet vilka tecken han ska leta efter. Även andra personer kan bli påverkade av magi, men de inser inte att det är just magi,

jag menar att en magiker är mycket mer lik ett magisk föremål eftersom samma krafter flödar i dom än vad jag likanar en hög plutonium :gremwink: (ta inte illa vid dig alex) :gremwink:
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: eeh... va? o_O

Tja det var Revan som skrev "magisk strålning" och satte igång mig.

Ett lätt sidospår om hur man känner av magiska fält.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Okej..deffinitionsfråga..det jag menade är att jag inte sänder nån gammastrålning..

Okej..definitionsfråga. Men radioaktivitet är sönderfall.

Jo..såklart..men då är det inte radioaktiviteten jag känner utan smärtan som den orsakar..hårfin skillnad..hajjar du?

Lika mycket definitionsfråga där. Är det själva påverkan man märker eller är det så att man märker att man blivit påverkad? När du luktar, när någon sticker dig, visst märker du att du blivit påverkad, inte att du blir det? Alltså du känner inte nervimpulsen exakt samtidigt. Lika lite torde magiker märka att det är ett biotropiskt fält här utan att ha känt dess påverkan.

jag menar att en magiker är mycket mer lik ett magisk föremål eftersom samma krafter flödar i dom än vad jag likanar en hög plutonium (ta inte illa vid dig alex)

Tja må så vara, men samma kraft flödar även i andra människor. Det är därför jag låter alla märka av magisk påverkan, men bara ger insikten till de som har den färdigheten. Lite som ringen och Gollum. Påverkar honom, förgiftar hans sinne. Men han vet inte så mycket om magi så han inser det helt enkelt inte.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Hehe..

Tja det var Revan som skrev "magisk strålning" och satte igång mig

Ja..en alldeles utmärkt term..eller vad säger ni?

Äsch..jag visste inte riktigt hur jag skulle förklarar och det där var närmast det jag tänkte :gremwink:
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Hehe..

Nå det är ju så som jag ser på det med, som strålning snarare än ett magnetiskt fält. Och jag menade helt enkelt att den magiska strålningen borde bre ut sig och uppföra sig på ungefär samma sätt som den radioaktiva strålningen. Inte, som jag fick intrycket av att du trodde, att radioaktiv strålning och magisk strålning var samma sak.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Regelförslag

Enligt mig så är magiförnimmelse en färdighet som i regel kräver aktiv koncentration. Svårighetsgraderna som återges i regelboken borde därför gälla när man försöker att använda sig av färdigheten.
Då jag dock upplever magiförnimmelsen som något av ett sjätte sinne så förefaller det inte omöjligt att man kan känna magin även när man inte koncentrerar sig - särskilt om det handlar om kraftfullt magiskt utflöde. Speltekniskt skulle man kunna köra med att det då är exempelvis två nivåer (+Ob2T6) svårare att förnimma magin.
Observera att en person som inte besitter färdigheten regelmässigt inte kan känna av magin annat än som den vävda effekten (den har ju ett värde på 0 och således ingen chans att förnimma magin, likt en blind person som omöjligt kan se).
Det är dock diskutabelt om man vid extremt kraftfull magi, trots avsaknad av färdigheten magiförnimmelse, skulle ha en chans att känna av magin. Kanske då svårigheten egentligen skulle sträcka sig under Ob1T6?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakarnas magiförnimmelse

Nedan följer ett textutkast som ursprunligen var tänkt att vara med i drakboken men som saxades bort på grund av platsbrist. Tänkte posta det här för de som hyser intresse.

De högre drakarna är Mundanas främsta magiförnimmare. De är överlag mycket sensitiva för den magiska energins utstrålning och faktum är att de i regel har lättare att förnimma världens magiska energier än allt annat. Detta ger dem en unik insikt i magins natur. För dem är magin så naturlig att de ibland glömmer att de andra varelserna sällan kan varken förnimma eller ännu mindre förstå sig på den. Magiförnimmelsen (MAG) räknas som ett av deras primära sinnesattribut. Detta kompletterar de andra attributen på så vis att de, förutom att bara ha ett slags sjätte sinne för att känna magin, även kan förnimma den med alla sina fem sinnen. De kan lukta, smaka och höra den lika väl som de kan känna och se den. Enligt dem så har varje aspekt sin särskilda lukt och smak där intensiteten i smaken avgör dess styrka. Likaväl har varje aspekt sin särskilda klangfärg som kan höras, där resonansen i klangen avgör styrkan.
Att känna magin kan de flesta magiker göra genom att känna den statiska spänning i luften där intensiteten i den statiska spänningen avgör magins styrka. Drakarna kan dock dessutom särskilja den ena aspekten från den andra då varje aspekts magiska utflöde känns på ett unikt sätt.
Att se magin är också något som de flesta magikerna är bekanta med. Där deras förnimmelse består mest i att se färgen i den magiska auran, kan drakarna tydligt se inte bara hela den magiska väven som genomstrålar allt, utan också de olikfärgade trådarna i väven.
För den spelledare som vill ge ytterligare liv åt magiförnimmelsen så kan han avgöra att även vanliga magiker kan förnimma magin med alla sina sinnen. Svårighetsgraden för detta är som normalt men om man vill särskilja en aspekt från en annan så ökar svårigheten med en nivå (+Ob1T6).
 
Top