Nekromanti Magierns Handbok

Gaidal

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
11
Jag hade denna bok förut.. men har nu dessvärre förlagt den.
Jag minns inte riktigt alla yrkena samt deras yrkesförmågor i den.. skulle någon snäll själ kunna kortfattat skriva ner yrkena samt deras förmågor (ev. yrkeskraven med)

Tackar så mycket!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dagens Gaidal:

Erm... När man läser de inlägg du skrivit hittills på forumet så framträder liksom ett visst mönster:







Har du någon aning om hur skum du verkar?

/Rising
som riktar misstankar mot alla som skriver den här typen av inlägg.
 

Gaidal

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
11
Re: Dagens Gaidal:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Menar du att jag ljuger? Du sätter "-tecken runt ord som "tappat bort". Jag kom till detta forum eftersom vår spelgrupp tatt upp rollspelandet igen. Jag är inte intresserad av att medvetet skapa vänner eller sociala kontakter överhuvudtaget. Jag frågar och väntar på svar. Tycker du att jag skall behövt förklara mig?
Jag fortsätter, eftersom våra böcker (ja orginalen) har spritts ut bland vänner som flyttat eller helt enkelt tappats bort (faktiskt, tro det eller ej) borde jag då inte få fråga om reglerna utan istället bli förlöjligad på detta sätt?

Kanske jag borde ha formulerat mig bättre; Hej! Jag är en nybörjare som funderar på att köpa Magikerns handbok på tradera.com. Jag undrar dock om detta är värt? Vad finns det för tillägg? T.ex yrken, nya besvärjelser, andra intressanta saker.

Istället säjer jag som det är, dock kan jag hålla med dig om att jag i mitt första inlägg kanske gick över gränsen. Men det var absolut inte min mening att trampa på dina ömma tår.

Varsågod och förlöjliga mig bäst du vill.
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Dagens Gaidal:

Tyvärr så måste jag säga att jag tyckte Dagens Gaidal var sanslöst rolig, även om det var ett onödigt inlägg...

Copyrighträtten försvinner på dagen sjuttio år efter att den nämnda produkten skapats, eller så var det sjuttio år efter att han/hon som skrev ihop produkten dog, inte säker. Hur som helst så är det i alternativ 1 ca 55 år kvar och i alternativ två så har jag ingen aning, men det blir nog först nästa århundrade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dagens Gaidal:

"Copyrighträtten försvinner på dagen sjuttio år efter att den nämnda produkten skapats, eller så var det sjuttio år efter att han/hon som skrev ihop produkten dog, inte säker."

Det är 70 år efter författarens död som gäller.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Re: Dagens Gaidal:

Gäller detsamma för t.ex bilder och andra konstverk?
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Dagens Gaidal:

Krille har ju redan anslagit en länk till min FAQ om upphovsrätt, jag vill bara tipsa om att det finns en utskriftsvänlig version som kan nås via en länk i slutet av sidan. Du kan också använda denna länk .
 
G

Guest

Guest
Inlägg raderat

Detta inlägg är borttaget på grund av uppmaning till Piratkopiering.

/Archer
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Öh?

Nej, det kan jag inte tänka mig.

Jag använder visserligen också DC till en del saker, men för rollspelsböcker finns ju Sveroks föreningsbidrag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Detta inlägg är inte tillåtet...
Ok, så du vet att det bryter mot reglerna, men ändå skriver du det?

Synd att det inte finns en graemlin som suckar och himlar med ögonen.

/Vulf
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Inlägg raderat

Lexx, var snäll och ge inga vidare uppmaningar till Pirat-kopiering i framtiden.
Detta är en officiell WRNU tillsägelse.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tillägg till copyright och bilder

Förutom att man har rätt till sitt fotografi en viss tid om man inte genom övererenskommelse överlåtit den till någon. Så innebär den rätten även att ingen får avbilda fotografiet. Dvs, det är inte ok att rita av ett fotografi.

Delvis samma sak gäller bilder/konstverk.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Inlägg raderat

Det har redan påpekats ett par gånger i den här tråden men med anledning av Lexxs innlägg så gör jag det igen, det finns en bra FAQ om vad man får och inte får göra med upphovrättskyddat material. Skälet till att denna FAQ skrivits är just att det är lite si och så med kunskaperna om detta och att det tyvärr inte finns så mycket lättillgänglig information om ämnet att få tag på.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg till copyright och bilder

Ok, det är nästan rätt. Ritar man av en bild så gör man antingen en kopia (om det är en slaviskt efterbildning) eller så är det en bearbetning. Ingen av dessa får man publicera utan tillstånd men naturligtvis går det bra att använda bilden privat, t.ex. att hänga upp den på väggen. Bearbetningen har bearbetaren upphovsrätt till, efterbildningen har den ursprunglige upphovsmannen rätten till. Notera dock att bilder har ett snävt skyddsomfång, detta beror bl.a. på att man i Sverige som regel betraktar i stort sett alla bilder som upphovsrättskyddade verk. Att skyddet är snävt betyder att det inte behövs så stora skillnader för att två bilder som avbildar samma motiv skall anses vara två helt fristående verk.

När det gäller fotografier så finns det juridiskt sett två typer olika typer: sådana som betraktas som verk, dessa kallas i URL för fotografiska verk , och sk. fotografiska bilder . De senare är sådana fotografier där fotografen bara har tryckt på avtryckaren, han har alltså inte själv komponerat eller ljussatt bilden, rättigheterna till dessa bilder regleras i 49§ URL. I praktiken anses alla fotografier som uppnår verkshöjd vara fotografiska verk och resten betraktas som fotografiska bilder. För en fotografisk bild får fotografen skydd upp till 50 år efter det att bilden togs. Fotografiska bilder har också ett synnerligen svagt skydd mot bearbetningar vilket gör att en avbildning av en fotografisk bild som skiljer sig lite grand från orginalet kommer att anses vara en bearbetning. Om man bara använder en del av en fotografisk bild så är det inte ens en bearbetning...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Re: Tillägg till copyright och bilder

Vad jag tänkte på var t.ex. om man fick använda historiska målningar och liknande i en rollspelsmodul/artikel. T.ex. om en modul skrevs om Leonarda da Vinci, skulle det då vara okej att illustrera den texten med hans konstverk?
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg till copyright och bilder

Det beror på :gremsmile: Om du använder ett fotografi av Mona Lisa ur en bok som gavs ut för mer än 50 år sedan så är det OK. Ett sådant foto är en fotografisk bild och är skyddad upp till 50 år efter det att bilden togs.

Se fö. mitt svar till Quaderante nedan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Re: Tillägg till copyright och bilder

Jo, jag såg det svaret - men då hade jag redan postat mitt svar. Ditt fanns inte där då jag börade skriva :gremtongue:

Okej, så det är okej att använda bilder på konstverk där konstnären har varit död under tidsperioden om jag själv tagit fotot, annars måste jag anpassa mig till den som tagit fotografit? Korrekt?
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg till copyright och bilder

Om upphovsrätten till en bild gått ut så får man naturligtvis avbilda den, t.ex. genom att ta ett fotografi. Notera att ett fotografi av en sådan bild i sig kan vara skyddat. Du kan alltså inte använda någon annans bild av Mona Lisa (som naturligtvis inte är upphovsrättskyddad) hur som helst. Du får dock måla av Mona Lisa med hjälp av en bild, vilket fö. är det enda praktiska sättet att göra det på och en sådan avbildning kommer rätt säkert inte vara ett intrång i rätten till den fotografiska bilden. Skälet är rätt enkelt - din bild kommer ju troligtvis vare sig likna orginal målningen eller fotografiet av den :gremlaugh:

Så för att summera: du får avbilda oskyddade bilder med hjälp av fotografier, du får använda fotografier som avbildar konst om fotografiet är äldre än 50 år, du får rita av ett avbildande fotografi och om din avbildning skiljer sig märkbart från fotografiet så är avbildningen din och ingen annans. Om du vill använda en skyddad bild måste du ha tillstånd.

(edit: sista meningen.)
 
Top