Nekromanti Magier och filament

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
I regelboken står det att man måsta ha filament när man alstrar magier. Dock så behövs inga kongelerade filament/sådana som man gör med alkemi.
Min fråga är vad fan e då filament görs dom bara sådär hus flux när man slår sitt slag mot sin aspekt????
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Man "alstrar" inte magier, utan filament.
Om en besvärjelse innehåller följande slag:
Alstra fototropi Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
innebär det att man först måste alstra två filament, och sedan väva dem.
Alstringen kan ersättas med kongelerade filament (man använder då två kongelat istället för att slå de Ob2T6 mot alstra fototropi som krävs).

Vad ÄR alstring?
Detta kan man läsa mer om i M&M, men det handlar om att det är en viss "energi" av ett visst element, som magikern "alstrar", dvs. "suger åt sig" ur omgivningen, för att sedan använda i vävningen av besvärjelsen.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Magier och filament mer hjälp tack

Okej jag har modulen mystik och magi och tycker den är lite luddrig. Så man skapar ett filament på plats och behöver inta asa runt på kongelat hela tiden.

Men om man vill förstärka magin t.ex avstånd eller skada hur gör man då?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Magier och filament mer hjälp tack

Japp, man "skapar" filamentet på plats, genom att "suga ut" det ur omgivningen. Med andra ord:
Man kan inte alstra geotropi om det inte finns sten runtomkring.
Man kan inte alstra pyrotropi om man inte har en eld.
Osv.
Reglerna för dethär finns inte i M&M utan i grundboken.

Fördelen med kongelat är att man inte behöver slå några svårighetsslag för alstringen, vilket gör att man kan få till mycket värre besvärjelser, eller helt enkelt underlätta.

Om man vill få till bättre räckvidd eller varaktighet så kan man öka svårigheten för besvärjelseslaget. Men det måste bestämmas redan när besvärjelsen formaliseras (konstrueras, skrivs). Regler om detta finns under rubriken "Att skapa besvärjelser" (eller liknande).
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Magier och filament nu fattar jag

TAck för hjälpen kommer underlätta som fan nästa gång vi spelar brukar alltid bli klydd med reglerna när någon är magiker och när man läser i bökerna hittar man nya regler som klyddar till det. Skulle nästan skita i magiker men det e ganska stor del av rollspelandet som man inte vill missa
TACK
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Bra idé (eller?)

I våran spelgrupp har det från början varit bestämt, att antingen finner man sig i att spelledaren improviserar saker som har med ens karaktär att göra, eller också tar man själv och lär sig reglerna på ett bra sätt, så att man kan hjälpa spelledaren under spelets gång. Man vill ju inte slösa bort en massa tid på regler:
Exempel:
Spelaren: "Jag slänger 'Kalles fantastiskt ettriga metorregn' på tiraken!"
SL: "Jaha, och vad fan händer då då?"
Spelaren: "Du slår 4T6 mot alstra på 14, 3T6 mot transformering och 3T6 mot besvärjelse. Lyckas jag får han en meteorskur över sig som ger Ob3T6 krosskada."
SL: "Du fummlade transformeringen, vad händer?"
Spelaren: "Kolla tabell blah blah" *spelaren slår upp boken*
SL: "Vad skönt att ni spelare är så hjälpsamma."

Om man tycker att dethär förstör stämningen, kan spelaren istället förbereda en lapp där han snabbt förklarar hur det han ska göra funkar. Så spelledaren får en lapp: "Det här vill jag göra. Det här ska slås. Det får de här och de här följderna."
Modifiera detta om spelarna slår sina egna slag. Det gör vi inte i vår grupp, utan SL slår ALLT. (Skapandet av RP undantaget).
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Bra idé (eller?)

Jo vi har det ungefär likadant dock ansålänge har det mest blivt blah blah från spelledarens sida för vi presis har bytt och han är ganska oerfaren med reglerna men har väldigt bra fantasi. han Har lärt sig snabbt och det har funkat mycket bra tills vi kom in på reglerna om stridskonster och magi då ingen av ås visste något. Detta har håålt på ett bra tag och då har vi improviserat men tack vare dig kan vi nu fixa en regel för det
 
Top