Nekromanti Magier m.m.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Magier?

Är inte riktigt säker på vad du menar.

Vill du ha nya typer av magi, som divine magic eller arcane magic? Eller är det spells (besvärjelser) du är ute efter?

Nya typer av magi har jag inte sett så mycket av, men nya besvärjelser kan du nog hitta här:

http://www.fancc.org/nbosp/

Hoppas det hjälper!

Magnus
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Magier?

Man tackar oc bockar! Besvärjelser var precis vad jag menade! Vet någon förresten var man få tag på magierna från baldur's gate och planescape: Torment förresten? typ Chromatic Orb, Ice Knife och Abyssal Fury?

Dessutom verkar de som har skrivit alla dom där magierna gillat pilar för sor/wiz:
lvl1: Lightning Arrow, Felb's Dissolving Arrow
lvl2: Felb's Bedtime Arrow, Felb's Fire Arrow
lvl3: Felb's Targeter
lvl4: Freeze Bolt, Thunderclap Arrow
osv.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Magier?

Eller är det spells (besvärjelser) du är ute efter?

Inte för att jag har ensamrätt på att hitta på svenska namn på speltermer i D&D, men formler kallade vi dem redan i översättningen från 1986... :gremwink:

Eftersom D&D lägger stor vid indelningen av formler i magiskolor, är det ju skillnad på om en formel är en besvärjelse, förtrollning, åkallan, illusion, etc.

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Magier?

Ice Knife tror jag finns i 3e-format i någon av FR-böckerna, antingen Magic of Faerûn eller Forgotten Realms Campaign Setting. Annars använder ju både Baldur's Gate och PS:Torment AD&D 2nd ed som regelsystem, alltså den förra upplagan av bordsrollspelet. Till 2nd ed finns nog de flesta "nya" formler i Complete Wizard's Handbook (bl a Chromatic Orb), och i stort sett garanterat i Wizard's Spell Compendium (en samling av fyra böcker som innehåller i princip alla formler som TSR tryckte till 1st/2nd ed).
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Magier?

Joo, men jag menade 3ed. Jag har börjat ändra om dem och stoppa in dem i 3ed, men det är lite svårt med t.ex. Zerthimon's Focus eftersom effekten bara är att den ger lättare att få critical. står inte hur mycket lättare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Magier?

Tja, det finns ju redan en formel i 3e som gör det lättare att få crits: Keen. Den klarar man sig rätt bra på.

Överhuvudtaget har jag ett vagt minne av att de flesta formler i PS:Torment med coola namn i princip var "vanliga" formler som de bara gett ett nytt namn.

Jo, förresten, Ice Knife fanns i Oriental Adventures.
 
Top