Nekromanti Magic: The Gathering

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag betatestade spelet och kan inte säga annat än att det var alldeles... alldeles underbart. Av alla de tusentals korten man hade (man fick ett par boosters per dag) så kunde man bygga helläckra deck och testa massa intressanta kombon och taktiker mot en enorm skara personer, som för det mesta var otroligt trevliga och sportsliga av sej. Och hjälpsamma och givmilda, inte några gnidiga typer som häll alla sina idéer för sej själva. Men att betala de hutlösa summorna de började begära när spelet väl startade var jag inte beredd att betala.

Under betatestningen så talades det om att man skulle kunna få sina deck hemmskickade om man bara ville det (de skulle då försvinna från sin Magin Online-användare), och att det är därför priset är så högt som det är. Fast WotC kanske skrotade den idén. Någon som vet?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag betatestade spelet och kan inte säga annat än att det
var alldeles... alldeles underbart


Ja, vad är en bal på slottet :gremwink:
Går det att spela någon slags "beta-version" fortfarande
på nätet eller har Wizards slängt bort det?

Fast WotC kanske skrotade den idén. Någon som vet?

Längre ned i tråden fick jag svar på samma fråga, de har
tydligen fullföljt idén och nu får man sina kort skickade till sig
om man vill det.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hjälp Behöves [Lite OT]

Fick ner Magic:Online och försökte spela det men jag verkar
inte kunna ställa in korrekta inställningar. Är det någon som
har koll på hur man får fram sin IP-adress och port i Windows?

/Alexander Gyhlesten
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Hjälp Behöves [Lite OT]

Ta fram Dos-promten och skriv ipconfig så tror jag du ser det... :gremsmile:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Ja, vad är en bal på slottet"

Exakt.

"Går det att spela någon slags "beta-version" fortfarande på nätet eller har Wizards slängt bort det?"

De har stängt den, tyvärr. De stänge betan någon gång i juni, så där precis till sommarlovet (vrede!), eftersom de ansåg att det var färdigtestat. Vad jag läst så här i efterhand är att man som betatestare fick $12 in-game att handla grejor för som tack för hjälpen, men jag, intelligent som jag är, orkade inte ens testa att logga in då jag fick höra att betan slutat. BUHUHUHU!!! *snyft*, *gråt* o.s.v.

"Längre ned i tråden fick jag svar på samma fråga, de har tydligen fullföljt idén och nu får man sina kort skickade till sig om man vill det."

120 spänn åt fan! WUÄÄÄÄÄÄ!!! BUUUUUUUUUHUHUHUUUUUUUUUUUUU!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nja, som jag har förstått saken kan man inte växla in virtuella kort mot riktiga bara så där - man måste växla ett helt set åt gången. "Helt set" betyder i det här fallet en komplett samling från en viss expansion, t ex alla kort från Odyssey.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Fraktskräck

"Helt set" betyder i det här fallet en komplett samling från
en viss expansion, t ex alla kort från Odyssey


Stämmer bra det. Man får dock betala frakten själv och enligt
Wizards of the Coast kostar det tydligen $25 att skicka en
låda kort till Sverige. Detta är dessutom det billigaste
alternativet (tar 3-7 dagar längre än expressmöjligheten).
Jag börjar seriöst tro att Wizards of the Coast är skadade.

Som en liten bisak kan nämnas att det kostar $9.99 dollar
att starta spela. Har de någon slags avgift utöver detta tror jag
inte det finns så många Magic:Onlinare här i världen :gremwink:

/Alexander Gyhlesten, ryser över Trollkarlar
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Tur

Då var mina tårar i onödan. Ahhh... allt känns mycket bättre nu.

Men att man ska behöva alla kort från ett helt set låter lite bissart med tanke på att korten kostar som i verkliga livet och att man med största sannolikhet inte kommer att få alla kort, om man nu inte verkligen försöker och kper, byter och spelar till sej korten. Att man kan få ett deck hemskickat låter betydligt bättre, fast jag har alltid undrat hur de skulle fixa det eftersom kombinationen av kort skulle göra det tvunget att ha en människa som plockar ihop decken. Ett helt "set" borde ju dock vara mindre knepigt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Fraktskräck

Har de någon slags avgift utöver detta tror jag inte det finns så många Magic:Onlinare här i världen

Kostnaden för korten... ^^ :gremlaugh:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Varför skickar man hem set?

att man med största sannolikhet inte kommer att få alla
kort


Jo det är nog ganska enkelt om man ställer upp och kommer
på bra placeringar i ett antal tävlingar.

Som en parantes kanske det bör nämnas att fraktkostnaden
är för så många set man än skickar efter (1-999), om man nu
råkar ha turen att komplettera ohemuliska mängder set på
hyffsad tid.

Den stora frågan är dock - Om man nu vill spela Magic:Online
och har skaffat sig många hyggliga kort, varför skulle man
vilja ha seten hemma då? När man skickar efter sitt/sina
kompletta set får man nämligen online-versionerna av settet
borttagna. Mycket mysko om jag får säga så.

Någon som har någon bra anledning i bakfickan?
(Vore väl om man inte kände för att spela online mer kanske)

/Alexander Gyhlesten
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Varför skickar man hem set?

Jo det är nog ganska enkelt om man ställer upp och kommer
på bra placeringar i ett antal tävlingar.
Nja, ett litet set (typ Torment) kan man nog få ihop ganska lätt, men ett stort (Odyssey eller Onslaught) kan vara värre. De stora seten kan man inte heller fixa bara genom att drafta eftersom boostrarna inte innehåller grundländer (fast de borde inte vara så svåra att byta till sig...).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fraktskräck

Som en liten bisak kan nämnas att det kostar $9.99 dollar
att starta spela.
Om jag inte minns fel får man dock en valfri förkonstruerad lek för den avgiften, vilken kostar ungefär så pass mycket.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Varför skickar man hem set?

"Om man nu vill spela Magic:Online och har skaffat sig många hyggliga kort, varför skulle man vilja ha seten hemma då?"

Det är något speciellt med att ha korten själv tycker jag. Det är även lite roligare att spela mot en "fysisk" motståndare än mot en person som gömmer sej bakom ett taget namn och en bild som ändå tusentals andra spelare har. Man tappar hela den sociala biten helt enkelt.

Om man fortfarande spelar magic med sina polare, eller deltar i olika turneringar (IRL alltså) så kan man ju inte använda sej av korten man har "online", så att skaffa hem dem kan vara en fördel då, om man anser att man har störra nytta av dem hemma alltså.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Varför skickar man hem set?

Jo, WOTCs plan med MtGOnline är ju inte på något sätt att konkurrera ut det vanliga kortspelet. Idén är ju snarare att folk som inte har tillgång till något vanligt spelforum, eller kanske aldrig har tid att lägga en hel kväll på spelande, ska kunna spela ändå.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Här! och här och här

Om du nu inte känner för att lägga ut en massa pengar på virtuella boosters och sånt tjafs så finns det riktigt bra alternativ och jag kan inte förstå varför Wizards inte stängt dem men det verkar tydligen vara helt ok.

www.e-league.com är den största och mest seriösa sajten. Här är en bra plats att börja på för att ladda ned "apprentice" och kanske även netdraft (ifall du vill drafta online).

www.magic4you.com en sajt liknande e-leauge men där jag började spela varför jag fortsatt med det.

www.svenskamagic.com har en SAFT-liga som bygger på apprentice.

Som redan nämnts så bygger apprentice på att man redan kan magic eftersom reglerna sköts helt av spelarna (dock finns det möjligheter att fråga vid tveksamheter). Fördelen med dessa ställen är dels att det är gratis dels att det alltid finns någon att spela med och dessutom kör de konstant större och mindre turneringar (vilka ibland dessutom innehåller sponsrade priser). Hitta matcher gör man på deras irc-kanaler.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Här! och här och här

Jag har för mig att apprentice specifikt är skrivet så att det inte innehåller några av Magics regler - det är i princip bara ett spelbräde. Därför bryter det inte mot några upphovsrättslagar, och således har WOTC inga problem med det.
 
Top