Magic house rules. DoD Expert/91

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
PowerNap;n348113 said:
Jag skulle göra som Leon föreslår och utgå från FV i Magiskolan och dra av ett värde från chansen att lyckas med kastandet beroende på besvärjelsens svårighetsgrad. Jag tror dock att det blir för mycket att dra av hela skolvärdet. Hälften, kanske? Och det låter dyrt att betala hela svårighetsvärdet i Psy-poäng. Hälften där också, eller bara låta effektgraden avgöra, som i originalreglerna?
Jag tänker alltså att Skolvärde = Effektgrad. Som Magnitude I OpenQuest. Och ja, nivåerna behöver säkert justeras - kanske halveras som du föreslår?


PowerNap;n348113 said:
Man behöver fortfarande lära sig de individuella besvärjelserna, men det behöver inte vara dyrare att lära sig de som är svårare.
Här skulle jag nog inspireras av diskussionen ovan, och de klassiska reglerna, och helt enkelt ha ett max antal besvärjelser memorerade beroende på PSY eller INT. Man börjar med en formelbok med X besvärjelser, och kan sedan äventyra ihop en större samling.

PSY för initiativ känns faktiskt ganska intuitivt...
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I like the idea of using PSY for initiative. Mental preparation and a bit of luck. I'll ponder that.
If you want to still reflect reaction speed make it the average of PSY and INT (or even just add them together if you want the die roll to matter a bit less)

What I think I am going with for right now is that learning a spell takes experience points equal to the "school value", though I could see an argument for just saying it takes a month or whatever. The player I have who plays a magician likes planning ahead though.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I klassiska Drakar och Demoner (pre-Expert) kostade det en månad och 1000* silvermynt per svårighetsgrad att lära sig en ny besvärjelse, plus att man behövde leta upp någon som kunde besvärjelsen till 90% för att de skulle kunna lära ut den. Efter att ha lagt ner den tiden så fick man procentvärde lika med PSY (avrundat till 5-tal) i den.

Det fanns också ett tak på att man inte kunde lära sig besvärjelser med högre svårighetsgrad än 3 (motsvarande skolvärde 9) från start.

* Av någon anledning så valde man att göra om alla priser i DoD-91, så priser i Expert-eran och tidigare är inte jämförbara med priser i DoD-91 och Chronopia. En helrustning kostar 1500 silvermynt, som jämförelse.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Staffan;n348128 said:
..
* Av någon anledning så valde man att göra om alla priser i DoD-91, så priser i Expert-eran och tidigare är inte jämförbara med priser i DoD-91 och Chronopia. ...
Därför att -91 är en ogentomtänkt sk1tprodukt? (rant on, det har jag aldrig förstått varför de gjorde, helt plötsligt behövde karaktärer knata runt med säckar med silver)

OnT
Bra ide!
om man delar skolvärdet med 3 så kör man på som i grund., dvs en med skolvärde 16 blir 5 månader @1000sm

C
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
crilloan;n348158 said:
Därför att -91 är en ogentomtänkt sk1tprodukt? (rant on, det har jag aldrig förstått varför de gjorde, helt plötsligt behövde karaktärer knata runt med säckar med silver)
I seem to recall a comment in an issue of Sinkadus that the "new" prices were supposed to match the prices in a book on medieval economics but I think that's bogus.

OnT
Bra ide!
om man delar skolvärdet med 3 så kör man på som i grund., dvs en med skolvärde 16 blir 5 månader @1000sm

C
Yeah, easy peasy. i dig.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag orkade inte göra om magisystemet i grunden när jag körde mitt DoD-91-hack, så jag gav magiker dubbla erfarenhetspoäng (500) och sänkte kostnaden för besvärjelser till 1/3 (dvs om en besvärjelse hade haft kostnad 3, hade den nu kostnad 1). Magikern i gruppen var fortfarande av högst tveksam kompetens, misslyckades ofta och mycket. Dessutom fick han slut på PSY stup i kvarten, trots diverse stavar, familiarus etc som han kunde låna PSY från. Vi körde dessutom stenhårt med att vid misslyckat försök att kasta en besvärjelse så kostar det ingen PSY. Vid något tillfälle per äventyr lade han en episk explosion (som jag inte nerfat alls), men annars var det ofta ganska tunt med användbarheten. Hela var förstås en godsend också! Ja, jag tog förstås bort alla begränsningar i antal magiskolor man kan lära sig..

Magiker är ganska förfärligt usla i DoD-91 och det krävs en rätt tokig massa buffning om de ska bli riktigt bra, är nog min allmänna uppfattning. Börja med att buffa dem så mycket du tror krävs, och dubbla sedan detta. Dubbla sedan deras PSY. Sen tror jag du är halvvägs där..
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
For a while back in the day pre-Expert, we played it that Effect 1 spells worked automatically which worked pretty well.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
RasmusL;n348194 said:
Automatiskt lyckad TANKESTÖT eller OSYNLIGHET? Let the powergaming begin!
We were dumb kids and only wanted the spells that let you zap people or heal us from being zapped, so the power gaming didn't get too bad :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hehe :)

Jag ägnade mig mest åt trams som PERFEKT ILLUSION, SKAPA FÖREMÅL, ZOMBIE, FORMA STEN, KVÄVA, DRÄNKA, osv. Hittar inte alla böcker nu, vill minnas att det fanns coola besvärjelser i Svartfolk? Oavsett: magiker var redan broken :)
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
RasmusL;n348061 said:
TANKESTÖT is broken :)

...and I love it!

Vänta... namnet Tankestöt låter bekant. Letade i indexet till Magiboxen innan jag nu hittade den i pdf:en till Magikerns handbok.

Ja, jo. Jag behöver hänge mig åt en stunds hårddiskarkeologi om jag ska ta reda på det säkert, så jag chansar istället: Jag är 75% säker på att det är min besvärjelse. Jag skrev ett gäng och skickade till Magiboxen, så den här måste ha blivit över därfrån när de behövde fylla handboken. Jag har inte vetat förrän nu att den blev publicerad.

Ja, jävlar, den är bruten. Jag tror att jag bara snodde Sinnesstöt från Ensamma Vargen-böckerna, jämförde skada och räckvidd med stridbesvärjelser och inte riktigt tänkte på potentialen som lönnmordsbesvärjelse. Eller värdet av att stunna någon i 1T4 stridsronder. Och varför är det en fysisk manifestation?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I always assumed most spells in RPGs are never play tested so I wouldn't feel too bad about that! :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
PowerNap;n348248 said:
Vänta... namnet Tankestöt låter bekant. Letade i indexet till Magiboxen innan jag nu hittade den i pdf:en till Magikerns handbok.

Ja, jo. Jag behöver hänge mig åt en stunds hårddiskarkeologi om jag ska ta reda på det säkert, så jag chansar istället: Jag är 75% säker på att det är min besvärjelse. Jag skrev ett gäng och skickade till Magiboxen, så den här måste ha blivit över därfrån när de behövde fylla handboken. Jag har inte vetat förrän nu att den blev publicerad.

Ja, jävlar, den är bruten. Jag tror att jag bara snodde Sinnesstöt från Ensamma Vargen-böckerna, jämförde skada och räckvidd med stridbesvärjelser och inte riktigt tänkte på potentialen som lönnmordsbesvärjelse. Eller värdet av att stunna någon i 1T4 stridsronder. Och varför är det en fysisk manifestation?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Du har räddat oss från ett otal TPK:s så du behöver verkligen inte be om ursäkt! Det är ju fantastiskt att den är fysisk, perfekt att den stunnar, allt är bara perfekt! <3
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
RasmusL;n348278 said:
Du har räddat oss från ett otal TPK:s så du behöver verkligen inte be om ursäkt! Det är ju fantastiskt att den är fysisk, perfekt att den stunnar, allt är bara perfekt! <3
Alltså, det här är ju skitroligt! Dels att upptäcka att min trettio år gamla flaskpost mot förmodan kom iväg tre år efter att den skickats, dels att den var till glädje för någon. Och det inte TROTS att det var en obalanserad knockoff, utan snarare PÅ GRUND av detta. Hoppas att det inte blev för enahanda att röja fram med psiattacker, bara.

Tack!
 
Top