Nekromanti magibok + transmutation = :förvirrad:

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Jag har precis läst i "Mystik och Magi" om transmutering, essens, vibrationer m.m. Jag spelar en alkemist, så det vore kul att veta vad som menas men...det är faktiskt helt obegripligt. Därför:
1. Skulle ngn snäll och god själ kunna berätta vaad som över huvud taget menas med allt det där.
Om fråga ett besvaras åter står en fråga:
2. Vad kan man egentligen använda det till?
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
alkemi är en sån där färdighet som luras lite om man är van vid andra rollspel.

frågan är vad du vill göra med alkemi...

om du bara har färdigheten alkemi kan du inte göra så mycket, möjligen assisent om du har en snäll sl

det du behöver är
1)Färdigheten Alkemi
2)Processer (finns beskrivningar på sånna i m&m(mystik & magi) samt V&N (vandöda och nekromanti)) beroende på om du ska va en snäll gumma som gör kärleksdrycker eller animera lik:s
3) ett Labratorium(+preparat såklart)

dom sakerna är ett måste...
sen underlättar det om du har..
4) Magiska färdigheter- Alsta,Besvärjelser, Transformera(+lite teoretisk magi, magiförnimmelse)
5) medhjälpare beroende på styrka och mängd ..

vet inte riktigt vad du menar i inlägget, lite feedback tack
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Lär av historien

Vad härstammar alkemi ursprungligen ifrån i vår värld? Jo viljan att göra guld av bly.
Man har alltså en råvara eller reaktant om man vill kalla den så, ändrar på någon eller några av dess egenskaper genom (al)kemiska processer och får därmed en produkt.

Variablerna är ju givna i boken, däremot så är det helt öppet hur ämnena är komponerade.

Så.. :gremlaugh: Det borde svara på fråga 1. Den andra frågan kräver att jag läser på reglerna igen och det hinner jag inte nu så jag nöjer här. :gremtongue:
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Lär av historien

Vad härstammar alkemi ursprungligen ifrån i vår värld? Jo viljan att göra guld av bly.
Man har alltså en råvara eller reaktant om man vill kalla den så, ändrar på någon eller några av dess egenskaper genom (al)kemiska processer och får därmed en produkt.
För att vidareutveckla lite: Viljan var väl ursprungligen inte just att göra guld av bly, utan bara att framställa ämnen ur andra ämnen. Men kunde man göra guld så blev man rik, och alkemisterna trodde nog att det var lättast att göra det av bly eftersom det är svårt att hitta ett annat ämne som närmar sig gulds densitet. Hur kunde man få en sån idé? Jo, man trodde sedan de gamla grekerna att alla ämnen bestod av fyra element; jord, eld, luft och vatten i specifika halter. Ändrade man förhållandet mellan elementen i ett ämne så fick man ett annat ämne. Och varför skulle man inte kunna framställa ämnen om man bara hade grundelementen? Alkemisterna trodde att jord, eld, luft och vatten i rätt doser också skulle kunna bli guld.

Det skulle snart visa sig att detta inte var det lättaste att göra, varför alkemisterna trodde att de behövde en katalysator i form av en speciell sten - "the philosopher's stone" eller "de vises sten" som svenska termen lyder. En viss JK Rowling har lånat termen i en bok om en viss Harry Potter.

Denna teori utvecklades lite genom att hävda att ämnen som brann innehåll något som kallades "flogiston", och när ett ämne blev varmt så var det för att mängden "kalorik" ökade.

(Men Eons alkemister har väl inte jättemycket gemensamt med vår världs.)
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Vad jag menade med fråga två (vad transmutation o co är bra för) var just:
Vad är bra med just transmutation? Nu förstår jag i alla fall ungefär vad man göra med det. (Förvandla ämnen till andra ämnen.) Därför kan jag specificera frågan:
- Vad har man för användning av att kunna förvandla olika ämnen till varandra?

Jag läste också att det finns nio olika vibrationsriktningar. Därav frågan:
- Vilka är dessa nio?

Slutligen en sista fråga. Skulle ngn kunna ge exempel på hur man använder dethär rent processmässigt. T ex förklara hur man nu går tillväga för att fövandla bly till guld?
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
jadu..
det finns olika aspekter..många olika
vissa mer kända än andra
22 kända...kommer inte räkna upp alla..
men VARJE aspekt är är färdighet för sig
ex..
om du vill leka lite med eld måste du ha aspekten pyrotropi
först ska du alsta den...och du måste ha tillgång till eld då..typ
men vi säger att du en dag vill förstena nån, då går det inte så bra med pyrotropi då måste du ha geotropi..
eftersom du inte satsat 17 yrkes/valfria poäng i alla aspekter hade du helt enkelt inte råd med det, då var dom så finnurliga på eon att dom kom fram till att man kan transformera lite aspekter till varandra, det i sig e lite olika svårt beroenda på vad du ska transformera till/från
sen när du har Alstrat och Transformerat ska du kasta Besvärjelsen

om du ska hålla på med alkemi måste du nog ha magiboken till hjälp, för du måste ha lite formaliserade trollkonster (om du inte är en improvisatör) Och alkmi processer

vem sa magi var enkelt:s
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Men vem har frågat om aspecter frågan gällde resonansriktningarna och det är en helt annan sak

Lijat - korigerar
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
korrigerar

- Vad har man för användning av att kunna förvandla olika ämnen till varandra?
hm..den delen tyckte jag att ahns fick klarhet i

...då tycker jag du kan svara på hans andra fråga istället för påpeka att jag inte gjorde det
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Va[OT]

Vems inlägg är detdär ett svar på Se Valine Anar?
för om det är på mitt så har du villat bort mig.
 
Top