Nekromanti Magiaspekter med mera

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hejsan svejsan!

((har såhär på efterhand kommit på att texten blivit alldeles rörig, jag har nog skrivit den dels för mig och dels för er tyvärr, men försök att ge så mycket tips som möjligt...))

Håller som vanligt på att halvpillar på rollspel. Men jag har kommit fram till att ja behöver professionell hjälp med ett av mina problem. Tänkte lägga upp det pedagogiskt i punktform och så kan man fråga på den punkten man känner att man har ett bra svar på ( :p ) ... Kan börja med grundtanken till magin i min värld (fantasyvärld, ganska low, fast med en del high inslag... förmodligen endast människor som spelbar ras), skulle vara liksom "överallt", den är osynlig, men finns i allt, som trådar som tillsammans bildar världen.

Människor som kan se magi (färdighet, eller förmåga som man får vid födsel (beror på hur vanligt magi kommer att vara)), ser den som MASSOR av trådar. Det skall dock finnas olika sorters "trådar". Dessa trådar skall ha olika förmågor och finnas på olika platser. Just nu så är tanken att de olika sorterna (aspekterna) skall vara luft, vatten, jord, eld och själ (såklart :p).

Detta är dock den första punkten som jag behöver hjälp på. Dels så vet jag inte om det är lite tråkigt att det är just dessa väldigt vanliga sorterna som skall vara de som används. Det andra problemet är vart de skall finnas och vad för egenskaper de olika aspekter har. Jag hade tänkt att jord skulle vara den vanligaste, som finns i allt fysiskt, dock så är dess krafter inte så vanliga, utan det ligger mest i att det finns överallt, som är dess styrka (alltså inget problem att använda det). Luft skall också vara vanligt. Det skall finnas i luften såklart, och vatten, liiiite. Eld är inte så vanligt, den skall finnas överallt där det är över en vis grad (tror 0 celsius är för lågt, så ja funderar på 15, 30 eller 50...). Det blir lättare att alstra kraften ju mer värme, dock så försvinner värmen när man alstrar den. Vatten skall också vara vanligt, skall finnas där det finns fukt eller vatten. Vattnet försvinner när man alstrar det... Ande skall finnas i alla besjälade varelser. Mycket svår och farlig aspekt, mer info senare (ge också gärna tips på det hela).

Så, behöver alltså tips på vilka aspekter som är balla och vad som de skall användas till, och vart de finns.

Förrästen, kan förklara att livs och dödsmagi kommer att avvaras till religioner, vill få präster och annat tjafs lite "roligare" genom att ge dom lite mer balla egenskaper. :p...

Hmm... tja, då har du nog (förhoppningsvis) förstått lite om hur det skall fungera, mitt system. Kan också berätta att tanken är att det skall finnas både en mer matematisk och akademisk syn på magin, och en mer primitiv och häxkonstig syn på det hela. Vill nämnligen ha lite magiakademier där man kan studera en massa teoretisk magi och sånt (lite harry potter modell på det hela :gremtongue:)... Så nu när du vet det så skulle jag gärna vilja ha förslag på hur man kan få det både matematiskt och mystiskt och spännande. En tanke var att man skall kunna studera hur mycket som helst i ämnet utan att ens ha sett toppen av isberget. Magi kan man improvisera, men det blir enormt farligt, så man måste veta exakt hur man skall påverka och väva om trådarna som finns, om man inte vill dö. Ge mig tips och tips och åter tips...
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Du kan nog utveckla ditt system till något riktigt intressant om du ger det tid. Det låter i alla fall som ett rollspelsbart grundsystem.

Ett tips som nog de flesta rollspelsskapare stött på: akta dig för att göra något för komplicerat, speciellt i början. Det är lätt att man motsäger sig själv och efter viss tid upptäcker saker som man inte riktigt gillar i sitt system, men som orsakar mycket oreda och omskrivningar om du tar bort det.

Att kombinera matematik och mystik i ett magisystem är dessutom en väldigt svår uppgift. Att få en ”Eldboll effekt 4 av femte magigraden, med Kelvingrader 1500 och magistyrka 7” blir ganska svårt att mystifiera. Sätt upp tydliga regler för hur man använder, lär sig och avancerar i besvärjelser, men överlåt huvudparten till fantasin. Om du nu ändå vill ha tydligare regler så kan du mycket väl utveckla dessa (som exempelvis alla ”Valfria regler” i Eon), men akta dig för att integrera dem i grundsystemet.

Om du är intresserad av ett ingående magisystem som ändå bibehåller en stor del mystik rekommenderar jag dig att ta en titt på Ars Magica. De hade någon gratis nedladdningsbar version av grundreglerna någonstans, men jag har glömt var.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Alltid kul med lite bra kommentarer... är tyvärr mycket medveten om att det är svårt med ett dymnamiskt och matematiskt system som är mystiskt.

En sak är väl att man inte låter spelarna veta alls lika mycket som SL. I de flesta fall så är det ju så att spelaren läser igenom stycket för besvärjelsen, där allt står, regler och allt. Då blir det nog svårt att få magin mystisk, iaf om det är mycket regler. Men att dels använda frivilliga regler och dels ha liksom både spelar och SL stycken för magierna (förutsätter dock att man alltid har en SL och inte byter om, vilket också skapar ett problem).

När jag ändå skriver lite, så kan jag ju fråga alla ni nördar hur magin funkar i Mage, det nya. Funderar på att köpa det, men kommer isf dock köpa det bara för att få magiinspiration...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Kanske går att gömma matematiken bakom rekvisita som kort, tärningar eller sådana där runda kartongskivor med hål i som man vrider runt och får se olika kombinationer av värden genom de olika hålen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag knåpar på ett magisystem som bygger på två sorters aspekter. Den ena sorten visar hur man kastar magi, snarare än vilken sorts effekter man kan få av dem. De bestämmer till stor del avstånd, varaktighet och aktiveringstid. Några exempel på sådana är Rit (ritualer och magiska cirklar), Rist (rista runor) eller Sejd (kraftord och trollramsor).

Den andra sorten bygger på runor, där varje runa motsvarar en viss sorts effekt (jag tog de anglo-frisiska runorna som bas, inte någon av de nordiska). Dessa kombineras mer eller mindre genom ett eget språk till besvärjelser. Där utgick jag snarare från den symboliska innebörden av de olika runorna. Så det finns inget pseudo-grekiskt Eld-element. Däremot finns det cen-runan (cen betyder "fackla"). Man hittar också wyn-runan (wyn betyder "glädje") och eh-runan (eh betyder "idegran"), med flera. Den anglo-frisiska runraden har 28 runor totalt, så jag har lite att leka med. Var och en av dem har dessutom en magisk innebörd som kan användas för att komma på vilken sorts effekt den ska ha.

Ett annat förslag skulle kunna vara att bygga aspekterna på tarot-kortlekens större arcana. Där har man 22 kort att leka med, och en del av dem är inte det minsta snälla. Det finns dessutom gott om olika tolkningar om vad arcanans kort innebär, så du lär knappast lida av inspirationsbrist.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Mitt tips är att börja med att fundera kring vad magi är och vad det innebär, sedan börja tänka kring hur det tar sig form. Att lyfta en sten och kasta iväg den t.ex, är det luftmagi eller jordmagi? Jag tror att magi handlar mindre om aspekter och mer om metafysik.

Å andra sidan, om du inte vill skriva en vetenskaplig avhandling om magi innan du färdigställer ditt system:

Arbeta mer med trådarna. Låt de olika aspekterna bero på hur trådarna går och hur man kan manipulera dem. Man kan t.ex. låta en tråd vara lätt att manipulera, men begränsad i sitt användande. En annan tråd kan vara väldigt kraftfull, men man bränner sig på den om man använder den. O.s.v. På det sättet får du ett lite annorlunda system som kan vara intressant. Jag tror också på ett system som låter spelarna manipulera magin fritt istället för att vara begränsade till färdiga listor på besvärjelser.

Håller f.ö. själv på med ett system, men det är inte färdigt ännu så jag vill inte släppa info om det ännu. Är inte klar med det vetenskapliga arbetet ännu... :)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tjosan i hosan,
låter kul me olika användanden av magi, eller olika sorters frambesvärjanden, hade tänkt det samma men inte som din stil riktigt. dod6e har ju en variant. men jag hade tänkt att man kan använda ljud, alltså framför allt tal, och då självklart i ett mystiskt spåk, förmodligen alvernas... latin, eller kyrkans språk ska mest vara för religionen så det passar inte...

men jag hade även tänkt att man skulle kunna fixa det hela med att röra på trådarna, kan dock bli lite svårt... men däremot så hade det varit ballt om man hade olika för varje aspekt... tal kan vara psyket, rörelse luft och dom andra får man hitta på något till :gremtongue:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
"Another fine myth" med mera

Om du inte redan har gjort det, läs Myth-böckerna av Robert Asprin. Där finner du lite likartade magitankar (om jag fattat dig rätt och inte missminner mig)
 
Top