DoD Magi

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Kollade lite på besvärjelserna som finns i grundböckerna mellan nya DoD 23, DoD 91, och Expert.
Det är mindre besvärjelser i nya DoD än i dom äldre versionerna (nu pratar jag endast om grundboken, så inga expansioners som tex Magi boxen).
Dessutom verkar merparten av dom i DoD23 vara inriktade på strid, det finns några som inte är det och några som har nytta både i och utanför strid men tycker merparten handlar om olika sätt att göra skada (eller för Animister att läka skada).

När jag skapat magiker, i äldre systemen, har jag oftast haft ingen eller som mest en besvärjelse som var strids inriktad och lagt fokuset på andra istället (detta med expansioner så det har funnit mycket mer att välja på).

Det gör mig fundersam hur folk spelar magiker egentligen, är dom bara krigare med ett annat sätt att göra skada? Om inte hur har ni "byggt dom" i nya DoD23?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Vän av ordning vill påpeka att Expert är en expansion. Grundreglerna till DoD innehöll på den tiden bara 30 besvärjelser, vilket är betydligt färre än DoD23.
Är iofs sant men personligen anser jag att skillnaderna mellan grundreglerna och Expert är så pass stora att jag räknar Expert som en egen version. Inte tekniskt sett korrekt men ändå.

Fick det till att Expert hade totalt 123 besvärjelser, 91 grundboken/boxen hade 66, och nya DoD har 49 (med ytterligare 17 trolleritrick).
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Det är likadant med hjälteförmågorna, där enligt min räkning 28 är fokuserade på strid, fyra är allmänna och 12 inte kan användas i strid. Det verkar vara spelets mål att man främst ska ägna sig åt att slåss.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Känns som att regler, förmågor, besvärjelser, och liknande är mest användbara i strid.
Vill man spela mer intrig / sociala spel har man helt klart mindre att välja på. Men det kan ju alltid komma i expansioner både från Fria Ligan och från andra 3e parts utgivare.
 
Top