Nekromanti magi

Gastono

Hero
Det enda som skulle vara något är att kasta besvärjelserna på olika personer eller använda sig av olika besvärjelser.
Samt att kasta en besvärjelse på två sekunder, eller mindre för den delen...

Avslagen_Cola

Warrior
Sååå mycket väger de inte, men visst är det lite otympligt.. Vad jag har förstått är kongelat rätt små, en nekrotropiskt är ju en benknota och så vidare. Har man bara en säck funkar det ju.

Sen vill jag bara säga att man ska uppmuntra kreativitet hos spelarna och att jag anser att två besvärjelser per runda logiskt sett borde funka, sen att det kan kallas power-gaming påverkar inte logiken, därför skulle jag tillåta det.

Carnin

Veteran
Sen vill jag bara säga att man ska uppmuntra kreativitet hos spelarna och att jag anser att två besvärjelser per runda logiskt sett borde funka, sen att det kan kallas power-gaming påverkar inte logiken, därför skulle jag tillåta det.
Och detta är ju upp till varje spelledare, alla kan ju inte tycka samma sak för det vore ju för tråkigt! :gremlaugh: Kör du som du vill och får ut maximal spelupplevelse av!

/Carnin

Syeth-hd

Warrior
regeltekniskt: NEJ

då skulle det på högre grader innebära att en ärkemagiker helt plötsligt blir mycket mer farligare. en magiker som är dubbelt så skicklig som en annan blir MER än dubbelt så skicklig.

ännu värre blir det då man skulle kunna utnyttja kombinationer av besvärjelser.

man kan inte kasta någon besvärjelse som är kortare än en runda. och man kan inte kasta flera samtidigt.
eftersom det krävs bara 1 smärtkryss för att magikern ska tappa koncentrationen så gissar jag att en besvärjelse kräver mycket concentration.

Om man ändå vill kasta 2 besvärjelser samtidigt eller efter varandra på en runda för att det är häftigt eller nåt så kan man enkelt och kort göra så här: Man säger helt enkelt att magikern kastar 2 mindre eldklot även om det regeltekniskt räknas som en. (men bara en sorts besvärjelse.) om man vill kan man ju dela upp skadeslagen på en magnitud 4 eldklot till 2 tärningar i taget. dock bara skadan. inte svårighetsslaget. huvudsaken är att man inte sks kunna dra fördel av det.

Jag tycker dock att man bara ska kunna kasta 1 besvärjelse per runda då detta rubbar balansen i spelet.
edit: om man inte använder husregler som jag nyss listade förståss. då dessa inte rubbar balansen. (hur kunde jag glöma mitt eget förslag?)

Syeth-hd

Warrior
svaga magiker inte stridsbaserade.

som sagt så är magi inte helt stridsbaserat och därför inte det bästa i strid. (beror förståss på taktiken, men jag menar rent regelmässigt)

för att lära er att "förstå" detta så nämner jag lite jämförelser.

färdighet i svärd, yxa, osv är helt baserad på att skada en fiende.
färdighet i fiske är helt baserad på att fixa mat.

med vapenfärdigheter så har man svårt att fiska.
med fiske så kan man förståss inte fiska en blodtörstig tirak på flykten.
ni förstår nog innebörden.
magi är en sorts kombinatino av liknande fördigheter. man kan ganska effektivt göra olika vardagliga sysslor. och man kan ganska effektivt skada en motståndare. men vapen färdighet är fortfarande bäst på skada och fiske är bäst på att fiska.
jag tycker det inte behövs nån bättre förklaring.

var snäll och haka inte upp er på smådetaljer som att magi är bättre än den färdigheten" tack.

Gastono

Hero
Re: svaga magiker inte stridsbaserade.

Jag talade inte om svaga magiker utan jag talade om stridsdelen av starka magikers liv.

Jag är fullt medveten om att magiker har mer saker än strid i rockärmen.

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Bästa sättet för at få använda sig av flera besvärjelser samma runda skulle väl vara att ha många olika artefakter (som magikern tillverkat för t ex strid).

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
well.... teleportation bakom en fiende, ganska mycket initiativökning för sin egen skull :gremsmile: enda jobbiga skulle nog vara om motståndaren hade magiförnimmelse...