Nekromanti Magi

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
I rollspelmakande-forumet diskuteras olika magisystem. En person sa då att magi var för vanligt i Eon. Vad tycker ni?

/Anders
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det där har garanterat sagts av en person bara läst Eons regler och sett att vem som helst kan lära sig magi. Magi är väl knappast något vanligt, tvärtom. Tjusning med Eons system är att det finns en regelsystem som sedan används på olika sätt av olika sorts magiker, trollkarlar och trollpackor respektive högt utbildat folk i t.ex. Thalamur.

/Emil
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"I rollspelmakande-forumet diskuteras olika magisystem. En person sa då att magi var för vanligt i Eon. Vad tycker ni?"

Jag tycker att det är bra att (nästan) vem som helst kan lära sig magi. Fast jag tycker oxå att magi känns lite för vanligt i Eon. Det blir lite alldagligt tycker jag. Fast det kan ju varje SL modifiera om han vill. Det har jag gjort iaf.
Magi systemet som sådant tycker jag är bra. Det är mycket vetenskap i det hela. Det är kul, klart att det finns folk som forskar i det hela.
Jag har dock inte fått någon klar bild över dessa odelbara filament. Suspekt tycker jag.

/Sir Foilan

Tomorrow is a good day to die!
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Knappast för vanligt. Det är ju faktiskt inte så att varenda människa i Mundana går runt och alstrar kraft överallt. I mina kampanjer så har inga SLP förutom just magiker några alstrafärdigheter.
Visst är det så att vem som helst skulle kunna lära sig att använda magi, men knappast alla gör det. Dels för att en übermäktig religion förbjuder det i den <I>kända</I> världens största land och dels för att magi väl knappast är något man försörjer sig på eller har så mycket tid att lära sig om man försörjer sig med något annat. IMHO förstås.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
I Chadarians Hopp verkar det som var och varannan person kan magi. Visserligen finns det en magi akademi där men att de kan ha en magi milis är väl ändå att göra magin lite för vanlig.

_öRn, föredrar msytiska magiker i ensliga torn
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
"I rollspelmakande-forumet diskuteras olika magisystem. En person sa då att magi var för vanligt i Eon. Vad tycker ni?"

Jag tycker att magi är alldeles för ovanligt i Eon just därför att man gått från DoDs stridsmagi till ren vetenskap. Därför har det blivigt så att magiker helt enkelt är sällsynta först därför att mina spelare inte fattar Eons "krångliga" magi system. Krångligt på det sättet att man kan sätta sig in i det, öh? vadå filament?...stor idé och spela magiker om man i princip bara vet hur man ska SLÅ för att göra nåt.

//Jonas - Blev trött och tappade tråden...
 

GabbeGM

Veteran
Joined
16 Jun 2001
Messages
3
Location
Borås ( Målsryd )
Jag tycker att magi är ok, men om man är troende och ska kasta en Ceremoni så hinner man bli äldst i kvarterET!!!,
fast Ceremonier behöver gudakraft IIiiiiieeeee vad jag blir... Ledsen på, faktiskt jag menar det...

från en kille som tycker att Magi är 100000000 gånger bättre en Ceremonier

Gabbe
 
Top