Nekromanti magi

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
en del lite äldre, och med lite bättre minne kanske kommer ihåg att jag HATAR magi, tycker att det är tråkigt att utnyttja någon sådan kraft, när man lika gärna kan hugga med ett svärd eller spänna en båge med sitt eget kött o blod...

dock, har jag nu bestämt mig för att lära mig magireglerna lite mer, för mina spelares skull...

så nu undrar jag

när man utför en besvärjesle, behöver man ibland transformera filament; måste man ha tag på nån sorts filament då (typ kongelat) eller är det bara att skita i att det står i regelboken och utföra besvärjelsen, utan att det krävs nån sorts materiell förlust?

skulle behöva en ordentlig förklaring om allt som har med filament att göra, bl a
;vad har man ett kongelat till?
;kan man utföra t ex en 'diodactus pyrotropiska sfäroid' hur många gånger som helst (så att filamenten man transformaerar inte märks av, utan det är bara en dum regel som gör det mer komplicerat för sådana spm jag... ?)?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Filamentan får man tag på med ett Alstra < filament > slag. Tillexempel en enkel Fiat Flamma, då slårt man ob1t6 mot först Alstra Pyrotropi, och sedan ob1t6 mot Besvärjelse.

Om man inte har rätt alstra så gör man besvärjelsen så istället att man alstrar den Aspekt man kan alstra och Transformerar den till rätt Aspekt och sedan slår besvärjelse.

Kongelat, används så att om du har rätt kongelat för besvärjelsen, så kan du skippa Alstra slaget och använda kongelatet som sedan försvinner när du använt det.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
en del lite äldre, och med lite bättre minne kanske kommer ihåg att jag HATAR magi, tycker att det är tråkigt att utnyttja någon sådan kraft, när man lika gärna kan hugga med ett svärd eller spänna en båge med sitt eget kött o blod...
Eons magi är enligt Krille inte till för att slåss med...
 
Top