Nekromanti magi?

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
jag undrar om det är viktigt att man andvänder magi i rollspelet. jag är extremt ointreserad av magi och vill inte lära mig men om jag måste så måste jag ju. är det viktigt eller ett måste eller nått?
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Själv tycker jag inte det, har spelat Eon ett flertal gånger utan att magin varit inblandad och det har funkat finfint.

Känner du stress över att lära dig det tycker jag först att du ska lära dig behärska de andra reglerna och sen försöka lära dig magireglerna senare
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
softa, det är lugnt.

Tycker du inte om magi så behöver du inte ha med den.

Du kan till och med gå så långt så att du säger till dina spelare att magi inte längre existerar i ditt Mundana.
För det är vad det är. Sekunden du börjar spela Eon så börjar ett helt nytt Mundana växa fram som är erat/ditt. Där kan ni faktiskt göra vad ni vill, så låt er inte begränsas av vad som står i boken. Tycker ni magi förstör och är dödstråkigt. Skippa det!

/Naug, älskar Eons magi
 

SP Goten

Veteran
Joined
2 May 2003
Messages
5
Location
Helsingborg
Re: softa, det är lugnt.

A ja... man kan ju köra utan magi men ändå så är det ju så att man kan säga att hela Mundana kretsar kring nått magiskt!!! Om man då vill köra utan magi så får man i så fall köra äventyr utan magiker!!!!
Min mening är att det inte går att undvika magi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :gremmad:
 

Gwindor

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
16
Undrar bara hur du kan spela rollspel och tycka att det är "dödstråkigt". Du menar att allting magiskt, alla magiska varelser och sånt är "dödstråkigt"? Eller menar du att du inte gillar magireglerna? För det kan jag förstå, även om jag tycker de är rätt pheta :gremgrin:

*nybliven ägare av mystik och magi*
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Re: softa, det är lugnt.

På vilket sätt kretsar hela Mundana kring magi? Jag föreställer mig att religion, mytologi och vidskepelse spelar en mycket stor roll för folk i allmänhet. Men magi i bemärkelsen skäggiga-gubbar-som-kastar-eldklot? Knappast.

I mina kampanjer förekommer ytterst lite magi av typen besvärjelser och ritualer. Det finns inga problem med att lägga in mystik i spelandet utan att detta omfattas av magireglerna.

Jag kan inte se varför Eon skulle ändras fundamentalt om man uteslöt magi.

/Erik
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: softa, det är lugnt.

jag gillar inte magireglerna magiska saker kan jag tycka är rätt roligt att andvända..
 

Gwindor

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
16
Re: softa, det är lugnt.

Vad menar du med "magireglerna"? Du behöver ju inte se magi på samma sätt som det står i regelboken. Ha inte med några magiker som faktiskt använder sin magi i äventyren... Eller så kan du ju bara (om du är SL) säga att magikern lägger en trollformel att stänga en dörr eller nåt skit...

Fast då blir det ju lite problematiskt om en RP attackerar magiskern... Så bara skit i dem då, eller gör om magisystemet :gremlaugh:
 
Top