Nekromanti Magi

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Vad ska jag välja för besvärjelser till mig Krigar magiker jag har samman lagt 20 magnituder att spendera och vill bara ha Attack spels.
Jag vet att det beror på vad man har för aspekt men jag har inte skappat klart gubben så har chans att välja 3 valfria aspekter på vardera 15 i färdig het
Vad tycket ni jag ska välja??
 

Orthan

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
23
Location
Sthlm, Sollentuna, Rotebro
ja tyckte att det bästa för min krigarmagiker var att skappa egna besvärjelser med hjälp av Mystik och magi boken... och om du väljer att alstra ataxatropi så kan du lät göra om de flästa pyrotropiska besvärjelser så att du kan transformera från ataxatropi /images/icons/thinks.gif. sen beror det på vad för vapen du tänker använda... om du har ett avståndsvapen borde du ha en eller två besvärjelser som du kan kasta på en eller max två rundor.. om du har ett närstridsvapen.. kan du använda starkare besvärjelser som en stark blixt som tar ungeför tre rundor att kasta... män glöm inte att det e mycke svårt om inte omöjligt att använda magi samtidigt som du strider.
lycka till... säg till om du vill ha några besvärjelser, har några stycken egna som är bra för en nyskapad magiker.

p.s. glöm inte att om du utväklar färdigheterna i alkemi så kanske du kan lägga en stark besvärjelse på dit vapen?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Om magi.

samman lagt 20 magnituder att spendera och vill bara ha Attack spels

Eons system är inte designat för att magiker ska bli drakar och demoner magiker som kastar eldbollar och isprojektiler och gud vet vad.

Eons system är snarare gjort för att magiker ska vara intellektuella vetenskapsmän, som pysslar med mer praktisk magi.

Mitt råd:
Vänd på steken och anta en liten utmaning.
Istället för att försöka göra en krigarmagiker som bara kan döda, så försök istället att göra en intressant magiker med noll (0) offensiva besvärjelser.
"Svårare?", kan man tro.
Svaret är nej, det är faktiskt lättare med Eons system.
"Tråkigare?", kan man tro.
Det beror naturligtvis på personen som gör karaktären, men i stort så är det faktiskt roligare. För det första så är det annorlunda, för det andra så är det kul med en magiker som kan göra lite av varje. Jag gjorde en gång en magiker med 6 olika aspekter och bara massa nytto besvärjelser.
Det slutade med att jag var så allsidig så jag hade jämnt någon besvärjelse som kunde användas i nästan alla tänkbara situationer.

Jaja, bara mitt tips.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Om magi.

hehe.. Det första man gör när man gör en magiker är att fixa allaround spells typ kondensera vatten (många kilo mindre att bära på), eld, flytkraft, teleportera, skarp syn, skarp hörsel, solljus (jobbigt att läsa i mörker osv.. och vampyrer gillar det inte.. ;), rörelse, animera, och en blixt på 3t6 som enda attack besvärjelse.. samt en uppsjö av andra saker.. höll på att glömma levitera.. (hindrar dig från att drunkna osv..) kombinera det med rörelse så kan du ha kul.. =)

Trauma dolt är osso bra att ha.. (om man har låg heder dvs.. och ska bryta sig in någonstanns.. killen dör utan att märka något..)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du behöver 2 effekter: Skärpa & Provisorisera.

Använd dina tre alstrafärdigheter till pyrotropi, ataxatropi och geotropi.
* Alstra geotropi - 9 filament, svårighet Ob9T6 - Ob4T6 = Ob5T6 på ½-1-2-4-8, 8 timmar. Använd (förslagsvis 1) kongelat här.
* Alstra pyrotropi - 5 filament, svårighet Ob5T6 - Ob2T6 = Ob3T6 på 2 timmar.
* Alstra ataxatropi - 5 filament, svårighet Ob5T6 - Ob2T6 = Ob3T6 på 2 timmar.
* Transformera samtliga pyrotropiska filament till ataxatropi utan förlust - Ob2T6. Tar ½ timme.
* Ritual för effekten 'skärpa', svårighet Ob8T6 - Ob1T6 för ett extra filament = Ob7T6 - Ob5T6 = Ob3T6 + Ob1T6 = Ob4T6 för areaeffekt på 8 timmar.
* Ritual för effekten 'provisorisera', svårighet Ob8T6 - Ob2T6 för extra filament = Ob6T6 - Ob3T6 på 4 timmar.

Ritualen höjer nu skärpan för alla vapen som ligger inom en sfär med en diameter av 2 meter (det får plats med en hel del...) med +Ob8T6. Om du använder dig av en projektor för att väva effekterna i slutändan, så kommer effekten att vara för evigt. Varför? Jo, det är projektorn som väver provisorisera och skärpa, och därmed måste projektorn väva dessa igen för att ritualen ska sluta gälla. Alltså, använd en projektor som du sedan kasserar.
Ritualen tar 24,5 timmar. Man börjar få långtidsutmattning efter 16 timmars vakenhet, alltså får du här 9 kryss. Detta torde vara ganska lugnt eftersom att din krigarmagiker säkerligen har mer än 5 kolumner på utmattning.
Tänk dessutom på att man alltid får slå om ett slag som misslyckas (inte fumlas) i ritualen. Det borde vara ganska lugnt om du har 15 i ritual och alla alstra-färdigheter. Om du misslyckas kan du dock säga hejdå till din qadosh, eftersom att du har 10 ataxatropiska filament med i leken /images/icons/wink.gif. Men något måste man ju riskera.
DESSUTOM, kan du köpa in sisådär femtio hugg/stickvapen och lägga de i sfären. Den provisoriska skadan kommer då att appliceras på dem, och sedan kan du nog sälja dem för ungefär trettio gånger priset.

Den stora frågan är upp till dig själv att besvara. Jag kan redan nu svara för resten av din spelgrupp. Frågan lyder "är det kul att göra så där?" Din spelgrupp och din SL kommer nog att svara ett rungande "nej", karaktärens framtid kommer nog bli föga intressant med tanke på att du enbart kommer evolvera den för att kunna orsaka så mycket skada som möjligt.
Men ovan har du i alla fall en riktigt rå-koboldisk ritual som du kan leka med eller skratta åt /images/icons/smile.gif.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Om du använder dig av en projektor för att väva effekterna i slutändan, så kommer effekten att vara för evigt. Varför? Jo, det är projektorn som väver provisorisera och skärpa, och därmed måste projektorn väva dessa igen för att ritualen ska sluta gälla. Alltså, använd en projektor som du sedan kasserar.

Sen när kan ett magiskt föremål väva en ritual? Jag tror bestämt att du tagit dej lite för många friheter med reglerna här.../images/icons/dragon.gif

Men det är inte det värsta...

Ritualen höjer nu skärpan för alla vapen som ligger inom en sfär med en diameter av 2 meter (det får plats med en hel del...) med +Ob8T6.

Nej, ritualen lägger 8:e magnitudens "Skärpa" med en meter radie på ett vapen. Därefter kommer alla hugg/stickvapen inom 1 meter från det göra +Ob8T6 skada. Inte någon bra idé såvida inte fienden bara har krossvapen.

/Henrik
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
FAttar typ inget av det där men annars bra ;;D /images/icons/laugh.gif
Du behöver 2 effekter: Skärpa & Provisorisera. <-- de 2 hittar jag varken i eonStartbok eller Mysik och magi
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Är nybörjar på magi....

Är ganska (mycket?!?) nybörjare på magi

Tänkte ha en magiker med som är bra på 2handssvärd och så har han pasiva spel (både offensiva och defensiva)

Men behöver konkreta försölag som t.ext
JAg tycker HejHopp spelen på sidan 666 i EonStartboken är bra
JAg vet att jag har idiot förklarat mig men ändå /images/icons/blush.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag kan gå med på att en projektor bara kan väva besvärjelser (förlåt, jag borde ha läst noggrannare innan jag postade), MEN om man lägger 'skärpa' med areaeffekt tycker jag att det är hur självklart som helst att alla vapen inom arean får ökad skada. D.v.s. alla vapen som låg inom arean när besvärjelsen vävdes. Om du läser på effekten så står det dessutom "alla vapen", och inte "ett vapen".
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag kan gå med på att en projektor bara kan väva besvärjelser (förlåt, jag borde ha läst noggrannare innan jag postade)...

Inte nog med att den bara kan väva besvärjelser, den måste (så tolkar jag iaf. M&M) dessutom väva hela besvärjelsen, vilket betyder att din lilla besvärjelse skulle kräva ett magiskt föremål av 16:e rangen... /images/icons/scream.gif

...MEN om man lägger 'skärpa' med areaeffekt tycker jag att det är hur självklart som helst att alla vapen inom arean får ökad skada. D.v.s. alla vapen som låg inom arean när besvärjelsen vävdes.

Alla vapen inom effektens radie, ja. Men nu är det ju tyvärr så att du lägger en besvärjelse, inte en per vapen! Ergo, du får ett vapen som ökar all hugg/stickskada inom en meter.

Det finns en del andra saker som talar för min tolkning också. T.ex. om någon stygg trollis skulle "riva sönder väv" på ett av dina förtrollade vapen skulle omedelbart alla bli omagiska... /images/icons/witch.gif

Om du läser på effekten så står det dessutom "alla vapen", och inte "ett vapen".

Läser man sedan en rad längre ner står det "vapnet", singular... Går man enligt din tolkning så kan man få det till att gälla alla vapen i världen, eller iaf. alla vapen inom räckvidden (om man lägger till "Avstånd")...

/Henrik
 
Top