Nekromanti Magi som jag vill ha den

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ja, eller i vart fall som den är för tillfället i rollspelet jag skapar med en kamrat.

Okej, jag tänkte förklara det hela, sedan om ni begriper vad jag menar så vill jag gärna att ni säger vad ni tycker om det, är det för likt något annat system och liknande...
Då kör vi...:

Magin indelas i fem olika inriktiningar (vet inte vad jag skall kalla det, aspekter låter för mycket som EON)

Man väljer en inriktning i vilken man kan utföra magi...
Magin har klasiska besvärjelser, inget knepigt friformat där.
Varje inriktning har sin egen symbol, dessa används i besvärjelser för att dels avgöra om man kan utföra den, dels vad den kostar i PSY och hur svårt det är att utföra besvärjelsen.

I varje besvärjelse finns en radda med symboler, det kan vara flera av samma sort eller av olika.
För varje symbol av den inriktning man valt kostar det 1 PSY (tre symboler av samma sort kostar alltså 3 PSY)
Varje symbol av den inriktning man valt minskar även ett CL med -1 (man slår under CL med 1T100, baserat på färdighet)
För de symboler man inte inriktat sig på gäller +2 PSY kostnad och -2 i CL.

Är ni med?
Detta är då grunden i det hela, men sedan så kan man lägga till extra effekter till en besvärjelse, eller förbättra den genom att lägga till mer symboler (det står i besvärjelsens beskrivning vilka effekter som kan läggas til, och vilka symboler de har) kostnaden och minuset på CL:et läggs till på besvärjelsens PSY kostnad och minus på CL.

Låter det komplicerat, önskar bara jag kunde förklara det hela bättre, om ingen förstår min förklaring lär ju ingen som skall spela förutom jag kunna använda mina regler och då är det meningslöst. Nåja, tyck till!


"Beware of the Cöla Craver!"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag förstår inte riktigt vad du menar med symboler...utveckling?

Vilka inriktningar finns? Är det typ Eld, luft, ande och dem däringa?

Annars verkar det vara ett helt ok system



"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Vill bara säga att jag fattar vad du menar.

Jag har inte hunnit skaffa mig en uppfattning om hurvida systemet är bra än men jag kan mycket väl tänka mig att läsa och spela med det.

Om jag skulle säga min mening så tycker jag att det passar bäst i ett religiöst/ockult sammanhang men det e som sagt jag../images/icons/wink.gif

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,481
Location
Helsingborg
Låter lite som dataspelet "Revenent" där man kombinerar talismaner för att få besvärjelser.
Dessa är: Liv, Måne, Ande, Himmel, Jord, Ocean, Stjärnor, Sol, Skydd (eng. Ward), Lag, Död, Kaos.
Kombinerar man dessa får man bevärjelser. T.ex. HELA så är det Liv, Ande och Sol. SUGA PSYKE är Måne, Ande och Stjärnor. REGENERERA Liv och Jord. ISSTORM Ocean, Liv och Lag.

Slänger man in lite element till symbolerna får man lite mer att kombinera.

Låter som ett kul system, jobbigt att genomföra och säker kommer det komma saker som blir ologiskt.
"Den här besvärjelsen låter som om den bara behöver de här symbolerna, men den är ju mäktig!"

/[color:green]Han</font color=green> som tycker "Revenent" är kul bara för magisystemet
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Vad är skillnaden, mer än en t100 och att du kallar svårighetsgraden symboler, på detta system och DoD ?

Personligen föredrar jag "konstig friformad" magi; t ex magin till mitt egna spel. Där säger du vad du vill göra med din besvärjelse och antalet ord i meningen är svårighetsgraden, sedan är det upp till SL att tolka det du sagt beroende på om slaget lyckas eller misslyckas. Hittills när vi testat systemet har magikerna rent av lyckats dölja att de är magiker !!! (Magi är nämligen förbjudet).
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag tycker också att ett mer fritt system är att föredra, i mitt egna spel i vart fall. Se är det ju olika beroende på vilken effekt man vill ha, men DoD är ju bara så styrt.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Skillnaden är den att det inte går i effektgrader.
Man lägger till speciella effekter, om man vill kunna bära med sig utrustning när man flyger är det en effekt, att flyga snabbare än gångtakt är en annan....
En annan skillnad (vilken jag ärlite osäker på om jag skall ha) Är att man kan använda alla besvärjelser där ens symboler ingår....
Viss annan skillnad i hur - på CL räknas ut finns också, inte stort men befintligt eftersom ju mer inriktat åt din magiinriktning besvärjelsen är ju lättare blir den.
Dessutom kan magiker från olika magiinriktningar ha samma besvärjelser, för att de inehåller mer än en symbolsort, vad jag minns från DoD (har visserligen bara spelat 5:an och 6:an) så är man begränsad till besvärjelserna i sin magiskola (och de almäna, men det blir ändå skillnad)

Kort och gott bygger det hela på grundtanken från DoD, men jag har försökt utveckla det hela en smula...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
antalet ord i meningen är svårighetsgraden

Du har säker insett de uppenbara bristerna i det men jag påpekar dem ändå....

1 Saker som borde vara skitsvåra att göra kan bli assimpla, säg bara: "Rasera slottet" Jaha två ord, inte speciellt svårt, men om man säger: "Låt morrhåren på den lilla bruna asätande pestråtan växa sig nog långa för att göra hundra borstar utav" Oj då! massor med ord, riktigt svårt det...

2 Effekten som spelaren försöker ådstakomma kan missuppfattas, om man säger: "Bränn den storvuxne mannen" Tja, menar han att han skall brinna eller skall han bränna sig som man gör på en varm kittel?

Fast om man spelar bra så går det nog att förbigå sådana problem.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
1) Saken är den att du måste använda en mening som SL inte kan misstolka - annars kan dina besvärjelser (Invocations) få katastrofala effekter. Dessutom skrev jag inget om systemet för "mana" eller vad man vill kalla det. I spelet är nämligen själen och Glömskan väldigt viktiga och varje gång du använder magi så svävar din själ längre in i glömskan, givetvis varierat av hur kraftfulla besvärjelser du använder - därför är det förknippat med många nackdelar att använda magi. Fördelen med systemet är att vem som helst kan göra vad som helst.

2) Vilket är en av huvudpoängerna. Du måste TÄNKA innan du använder din magi; inte bara skrika att "jag lägger en Fireball".
 
Top