Nekromanti Magi som Faustisk pakt

Ja, Han, det är trevligt att du tar dig tid att hitta på och formulera regler för min skull. Nu var ju inte mitt problem vilka regler jag skulle ha för min "faustiska" magi, utan hur jag skulle kunna kombinera sådan magi med en spelstil där alla spelare inte nödvändigtvis är magiker, och om jag har ett sådant problem (eller tycker mig ha det) så får man väl också förutsätta att min idé om hur magin ska vara utformad är sådan att dessa problem faktiskt uppstår, och inte försöka trolla bort problemen ifråga genom att hitta på system för saker jag inte vill ha. Men tack ändå för ansträngningen.

krank

Går ondskans ärenden
Johannes Climacus said:
Vi menar olika saker med "berättelse". Jag tycker att ditt sätt att använda ordet är lite kontraintuitivt och inte har så mycket att göra med hur det vanligtvis används. Man säger ju inte att t.ex. "De sju samurajerna" är något slags konstig syntes mellan dels en berättelse, dels ett stoff. Man säger något i stil med "De sju samurajerna är en berättelse om samurajer i medeltidens Japan".
Egentligen är vi ganska överens du och jag, men jag vill förtydliga vad jag menat här. För mig som läst lite språk och litteratur och grejer (ingen expert men har läst lite högskolekurser iaf) så ser jag helt klart "De sju samurajerna" som en berättelse som handlar om hur sju väktare/hjältar insamlas för att försvara en plats mot yttre hot; att det råkar röra sig om samurajer och japan är inte en del av berättelsen, utan en del av stoffet.

Såhär, typ: Det finns en berättelse ("det som faktiskt händer"), en plot ("det som ligger bakom") och så finns det stoff. Stoffet ger liv åt berättelsen, men berättelsen är i sig inte något konkret.

Så; för mig är ditt sätt att använda "berättelse" som nåtslags mischmasch av alltihop som ganska kontraintuitivt...

Wikipedia säger att en berättelse är en skriftlig eller muntlig skildring av ett händelseförlopp, men nämner inget alls om hur abstrakt själva händelseförloppet är. I mina ögon är händelseförloppet i De Sju Samurajerna inte knutet till det specifika stoffet utan går utanför det; en idé lika gammal som gatan (alltså att det finns teman och berättelser som dyker upp i olika form i olika kulturer).

Rickard

Urverk speldesign
Ja, Han, det är trevligt att du tar dig tid att hitta på och formulera regler för min skull.
Alltså, det jag gav var ett exempel på hur regler kan vara världsbundna (jag citerade ju till och med där du skrev att de inte kunde vara det). Tyvärr har jag ingen genial lösning på ditt riktiga problem där magikerns roll ska ha en betydande roll i äventyret utan att den tar för mycket plats.

/Han som inte gillade attityden i svarsinlägget och hade lika gärna kunnat inte blivit besvarad

Alltså, det jag gav var ett exempel på hur regler kan vara världsbundna (jag citerade ju till och med där du skrev att de inte kunde vara det).
Jag tror du missförstår mig, och det är ju lätt hänt, eftersom man gärna läser in saker när motparten använder vaga ord och uttryck som "abstrakt" och "berättelse".

Om du fortfarande bryr dig om vad jag menar så hänvisar jag till min diskussion med Krank.

Han som inte gillade attityden i svarsinlägget och hade lika gärna kunnat inte blivit besvarad
Tja, jag fick känslan när jag läste ditt inlägg av att du läxade upp mig, så jag var lite syrlig i mitt svar. Men det är ju ingen större skada skedd. Man får hålla god min i elakt spel och inte fästa så stor vikt vid hur slumpmässiga människor på Internet väljer att uttrycka sig, så kommer man på det stora hela taget att vara en mer harmonisk människa. Peace out. :gremsmirk:

Framstår jag då verkligen som en person som inte har "läst lite språk och litteratur och grejer"? För i såna fall gör jag någonting fel. :gremsmirk:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
»Fabel« heter det la?

krank said:
Wikipedia säger att en berättelse är en skriftlig eller muntlig skildring av ett händelseförlopp, men nämner inget alls om hur abstrakt själva händelseförloppet är. I mina ögon är händelseförloppet i De Sju Samurajerna inte knutet till det specifika stoffet utan går utanför det; en idé lika gammal som gatan (alltså att det finns teman och berättelser som dyker upp i olika form i olika kulturer).
Jag får känslan av att den där artikeln ändå talar om hela berättelser, alltså i den mening vi normalt använder ordet.

Det som faktiskt händer, en berättelses skelett, brukar kallas för en fabel (ej att blanda ihop med genren med samma namn) i narratologin. Där redogör man för precis vad som händer i »en från texten abstraherad kronologisk följd av händelser«. Det är alltså på den här nivån som böcker och filmer som verkar helt olika ändå ser precis likadana ut; flera berättelser har samma fabel. ( Wikipedia )

I berättelsen finns alltså samurajerna med, i fabeln reduceras de med fördel till något kulturoberoende.

krank

Går ondskans ärenden
Re: »Fabel« heter det la?

DeBracy said:
I berättelsen finns alltså samurajerna med, i fabeln reduceras de med fördel till något kulturoberoende.
Ah, se där. Jag är motbevisad! Hurra!

På allvar, alltså. Jag gillar att ha fel, eller ja, att bli motbevisad. Det ger mig hopp för människan, för det betyder att det fortfarande finns folk som kan argumentera, som bryr sig om bevis, och så vidare.

Jag böjer mig, och erkänner att jag har fel, utan omsvep. Jag hade blandat samman termerna, och borde vetat bättre. Förlåt.

Snow

Swashbuckler
Varför särbehandla magikern? Varför är han den enda med en egen story (som till exempel kan bero på hur magin i världen fungerar)? Tjuvar är lätt inblandade i tjuvgillet. Krigarna har olika lojalitetsband till gamla mästare eller länsherrar. Barbaren har en story med sin gamla stam... etc etc...

Jag tycker inte att magikern du beskriver är unik på något sätt.

Däremot blir det säkert problem med vissa sorters äventyr. Beskriv vad du menar med "rollspel på det vanliga sättet". För det finns nog lika många sorter som det finns spelgrupper.

För övrigt finns en tänkbar lösning i Ars Magica. Alla spelare har en rollperson som är magiker och några som är magikerns omagiska hjälpredor (vet inte exakt hur det fungerar). Antingen spelar alla sina magiker för att främja sina magiska intressen, eller så spelar man hjälpredorna, för att främja mästarens intressen.

Kampanjerna i min spelgrupp brukar ha många sidostorys för olika personer. Ibland fick övriga sitta ute i korridoren och spela tärning medan SL o spelaren spelade själv. "Bara fem minuter"... "Okej, bara fem minuter till".. "Okej, jag lovar nu är det bara fem minuter kvar". Ska man spela så hemligt får det vara på ganska låg nivå.