DoD [MAGI] Regelfråga om effektgrad och nivå

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
En fråga om jag inte lyckats bena ut i reglerna (eller jag blir i alla fall osäker på vad jag läser). Hjälp mig forumet.
  • En besvärjelses effektgrad (1-3), det har ingen relation till dess nivå (1-4). Det är min initiala tolkning, men nu när jag läser får jag känslan att de kanske korrelerar, att en nivå 2-besvärjselse alltid gör på effektgrad 2 osv. Vad är rätt?
Och när jag ändå är inne på ämnet. vad har besvärjelsernas nivå för betydelse utom att begränsa vad en ny RP kan lära sig? Min läsning just nu - ingen. Inte för effektgrad och inte för inlärning. Vad är då poängen med dem, kunde de inte bara legat på 1 och 2?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag har förstått det som din initiala läsning - dvs att besvärjelsenivån inte har någon betydelse. Nivån kommer från hur många besvärjelser du måste ha lärt dig innan du kan lära dig besvärjelsen, dvs för GNOM (nivå 3) måste du ha lärt dig STENVÄGG (2) och före det PELARE (1). Men det har ingen regelteknisk effekt. Tror de är insatta mest som fingervisning om hur svåråtkomlig en besvärjelse är.

Sen tror jag inte att en nivå 2 besvärjelse alltid skjuter effektgrad 2, dvs ingen korrelation där vad jag förstått.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag är helt säker på att nivån visar hur svår en besvärjelse är att lära sig (och lite hur mäktig den är), och effektgraden är hur mycket magisk energi du lägger in när du kastar den. Så det går utmärkt att kasta en besvärjelse på nivå 1 med effektgrad 3 och en besvärjelse på nivå 3 med effektgrad 1, om man vill det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Jag är helt säker på att nivån visar hur svår en besvärjelse är att lära sig (och lite hur mäktig den är), och effektgraden är hur mycket magisk energi du lägger in när du kastar den. Så det går utmärkt att kasta en besvärjelse på nivå 1 med effektgrad 3 och en besvärjelse på nivå 3 med effektgrad 1, om man vill det.
Exakt så.
 
Top