Nekromanti Magi på andeplanet

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har en liten undran. Hur fungerar det officiellt med magi på andeplanet. Om en schaman är magiker kan han väva besvärjelser och liknande när han är i detta kroppslösa tillstånd. Och vad för typer av magier fungerar. Det är ju trots allt endast en aura som "svävar omkring". Man har ju ingen kropp att göra gester med eller en röst att frammana besvärjelsen. Och hur väl fungerar en fototropisk blixtbesvärjelse egenteligen på ett andeväsen... Kroppen lär ju knappast ta skada.?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det enda jag vet...

Det enda jag vet är att Psykotropi fungerar alldeles precis som vanligt.

Dom resterande aspekterna tror jag inte är alstringsbara på andeplanet, med undantag Daimo- och Teotropi, men det är ändå inget några spelare kan alstra.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Det enda jag vet...

Men kan man slänga en besvärjelse som orsakar smärta på andeplanet... Blir kroppen drabbad då?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Smärta

I mundana så är väl smärta antagligen kopplat till själen och inte till kroppen som man kan tro.

Alltså, nej. Kroppen borde inte bli drabbad.
Men tänk på att en person som vandrar omkring på Mundana har sin själ i sin kropp. Så om man kastar en smärta besvärjelse på den personen så kommer han troligtvis tycka att det göra fruktansvärt ont i någon speciell kroppsdel (eller mer troligt, lite överallt). Men kroppen är inte påverkad, det är hans själ som tycker att det gör ont.

Alltså, smärta är ju ingenting konkret. Det är bara information inför sinnena (i det mundanska fallet, information inför själen).

Ordning i förvirringen, här kommer slutsatsen:
Kroppen blir inte drabbad, men det gör ont ändå.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Smärta

Vilket leder till att själlösa djur inte kan känna smärta?

Det borde iallafall inte gå att använda effekten smärta mot själlösa djur i sånna fall.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Smärta

Vilket leder till att själlösa djur inte kan känna smärta?

Bra poäng. Troligtvis så kan man förklara djurens 'smärta' i Mundana som försvars mekanismer för att skydda sig själv ifrån skada. Djuren 'vet' att det är otrevligt att bli biten i halsen för att det gör 'ont' därför undviker dom att sådant händer.

Och eftersom människor är vitt skilda ifrån djuren i Mundana (eftersom människor har själar och inte djuren) så sitter deras äkta smärta i själen på ett helt annat sätt än djurens falska 'smärta'.

äsch, va svåra frågor du ställer, JAG vet inte, jag bara spekulerar. /images/icons/grin.gif
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Bara att lusläsa magi boken vetdu...
Men annars så är det ju alltid upp till gruppens SL att ta beslut och hur det bör gå till väga...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Smärta

Man kan ju yrka på att djur har sina "skyddsandar" som styr över många djur samtidigt.

Jag skiter fullständigt i att djur inte skulle ha själar. Det är bara för idiotkristna inte ska börja undra om det är fel att döda djur eftersom de tio budorden säger att man inte döda.

Haha! Fuck you, your going to hell.

Tur att man är stenhård ateist (nej ingen fjortisateist men jag orkar inte gå in på varför jag inte är det så ni får tro på mitt ord)

Djur HAR själar, men deras tänkande skiljer sig starkt från vårat. Om man läser monster & varelser så ser man att djur med hög relativ psyke är rejält smarta jämfört med en människa.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Som jag har lyckats reda ut det hela så borde alla besvärjelser som påverkar psyket dvs effekter som Makt, Lusta, Smärta osv funka perfekt medans Blixt och Eld är totalt meningslösa.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Eftersom nästan alla formaliserade besvärjelser som finns i regelböckerna förutsätter att man gestikulerar och uttalar formler så kan de knappast kastas från andeplanet. Men om du däremot improviserar eller forskar fram en egen besvärjelser och då väljer att den ska vävas "dolt" genom att öka svårighets graden på alla slag mot Alstra, transformering och besvärjese med +Ob1T6 så borde det gå bra....sen är det ju en tolkningsfråga vilka som fungerar som de ska. Som ovan nämt är väl blixt tämligen värdelös medans teleportering, eller auraförstärkning (sänker svårighetsgraden vid andestrid) är som gjorda för att användas på andeplanet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag trodde med att Auraförstärkning användes av magiker som belv anfallna av exempelvis schamaner eller demoner i andestrid- Således utan att vara på andeplanet.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
effekten "auraförstärkning" i mystik och magi sänker svårighetsgraden på PSY slag vid andestrid, och borde således fungera åt andra hållet med
 
Top