Nekromanti Magi och vilda västern

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Om man nu hamnar i den situationen att två magiker står på en dammig väg och önskar livet ur varandra, hur hanterar man det regelmässigt? Det uppenbara svaret är att magidueller till synes fungerar som klassiska westerndueller: frågan är vem som drar först. En snabb besvärjelse, formaliserad, går på en runda, varpå relativ vinit mot PSY avgör. Det finns mängder med magi som kan avgöra en strid blixtsnabbt, både ren attackmagi och andra mer kopnstruktiva angreppssätt. Så långt är det egentligen inga svårigheter.

Men om man önskar försvarsmöjligheter och inte lika westernmässiga magidueller så finns eg. bara en möjlighet (som jag har tänkt på), nämligen Riva Sönder Väv. En formaliserad besvärjelse eller en magiker som håller i ataxatropiska filament och är beredd av väva dem kan i princip avstyra en besvärjelse. Räckvidden är beröring, men det kan tolkas som att när magin träffar trollkarlen så väver han en sköld som får magin att deflekteras eller lösas upp. Ser snyggt ut. Men... åter problemet att man slår relativ vinit mot PSY. Är man inte först är man körd, är man först finns ingen väv att riva sönder - om man inte tänker sig att tolka reglerna liberalt och låter båda magierna aktiveras så att det finns en väv att riva sönder. Det orsakar dock problem i många andra fall, när båda magikerna väver magi spelar det i så fall ingen roll om den som är först slår ut den andre, hans magi träffar ändå sitt mål.

Förslag någon på hur man kan avstyra den starka tendensen till vilda västern - duellerande? Tänk på förutsättningarna; magikerna är ensamma, på öppen mark och väl medvetna om varandras intentioner.

(Hur sannolikt är ovanstående scenario? I mer episk fantasy skulle jag vilja påstå att det är grymt sannolikt, även om det inte är sword-and-sorcery vi pratar om)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Om man nu hamnar i den situationen att två magiker står på en dammig väg och önskar livet ur varandra, hur hanterar man det regelmässigt? Det uppenbara svaret är att magidueller till synes fungerar som klassiska westerndueller: frågan är vem som drar först. En snabb besvärjelse, formaliserad, går på en runda, varpå relativ vinit mot PSY avgör. Det finns mängder med magi som kan avgöra en strid blixtsnabbt, både ren attackmagi och andra mer kopnstruktiva angreppssätt. Så långt är det egentligen inga svårigheter.

Jag ser nog inte Magiker i mundana som duellerande typer. De manipulerar, styr och hjälper. Så de kommer väldigt sällan att stå öga mot öga.

/Honken
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Jag ser nog inte Magiker i mundana som duellerande typer. De manipulerar, styr och hjälper. Så de kommer väldigt sällan att stå öga mot öga.
Visst, men poängen med inlägget var att OM situationen trots allt uppstår, HUR hanterar man det? Magin i mundana har diskuterats flitigt och de flesta delar troligtvis din syn - jag med - men det är inte det mitt inlägg handlar om.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Visst, men poängen med inlägget var att OM situationen trots allt uppstår, HUR hanterar man det? Magin i mundana har diskuterats flitigt och de flesta delar troligtvis din syn - jag med - men det är inte det mitt inlägg handlar om.

Tja, tror nog att om de magiker som är bättre förberedd kommer att vara den som kommer vinnande ur den striden. Hur det skulle kunna se ut vet jag inte. Men jag tror nog att när det kommer till det så slåss magikerna liksom krigarna, med näbbar och klor...

/Honken
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Magiska dueller

Men om man önskar försvarsmöjligheter och inte lika westernmässiga magidueller så finns eg. bara en möjlighet (som jag har tänkt på), nämligen Riva Sönder Väv.
Du glömmer ett par mycket användbara nomotropiska effekter. Den första är Avskärma aspekt . En magiker kan använda magiförnimmelse på sin motståndare och genom att läsa dennes aura försöka att ta reda på dennes huvudaspekter. Sedan kan denne försöka använda Avskärma aspekt på den aspekt som ses som det största hotet. Besvärjelsen bör helst vävas som en snabb improviserad besvärjelse för maximal flexibilitet (dvs slippa att ha en formaliserad variant för varje aspekt).
Den andra, förmodligen ännu mer användbara och ultimata skyddseffekten mot magi, är Motmagi . Om man lyckas bränna iväg en riktigt kraftig variant, exempelvis med hjälp av kongelat, så har man ett gott skydd mot den mesta offensiva magin.

Användbarheten med Riva sönder väv är rätt begränsad främst, precis som du sagt, iom dess räckvidd och då den likväl kräver att magikern vinner initiativet. Dess främsta användbarhet är nog då motståndarmagikern tillbingat en runda för att förbereda en värstingbesvärjelse och då man tvingar denne till att dissipera filamenten genom att riva sönder formlens magiska väv.

Räckvidden är beröring, men det kan tolkas som att när magin träffar trollkarlen så väver han en sköld som får magin att deflekteras eller lösas upp.
Jag tolkar det inte som att det är så. Den fungerar ju exempelvis inte mot Momentana besvärjelser.
Dock så kör jag personligen med att du kan använda den på vilken besvärjelse som helst som håller på att vävas (då den "sliter de magiska trådarna ur magikerns händer") som ett slags disruptor.

Förslag någon på hur man kan avstyra den starka tendensen till vilda västern - duellerande?
I och med de ovan nämnda nomotropiska effekterna så tycker jag en viss del av problematiken avvärjs. Innan man kommit inom räckhåll för varandra så kan man ha förberett ett magisk skydd. Väl inom räckhåll är naturligtvis utfallet av PSY-slaget för initiativ betydande men du har fortfarande en chans att klara dig om du har ett bra skydd.
I vilket fall som helst så blir nomotropi och ataxatropi än en gång de ultimata aspekterna för en magiker vilket jag redan tycker är något av ett problem. Lite tråkigt om alla magiker måste ha just dessa aspekter för att klara sig...

Hur sannolikt är ovanstående scenario?
Då magiker är rätt ovanliga så är det nog inte särskilt vanligt speciellt då de oftast är tillräckligt sofistikerade för att använda mindre direkt konfrontativa metoder (underhuggare samt intriger exempelvis). Dock så är det ett coolt scenario varför det naturligtvis bör förekomma ändå om man så önskar (och det gör jag iallafall).
Det är dessutom inte otänkbart att vissa magiordnar använder sig av magiska dueller i rent utbildningssyfte (a la Harry Potter) speciellt om det handlar om blivande krigarmagiker. Kabalaorden samt Thakaltribunalerna är därför möjliga exempel på där det skulle kunna förekomma under rituella former.

Sebastian - som redan skrivit ett utkast på företeelsen magiska dueller eventuellt inför en kommande M&M 2.0...
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
bara en liten tankeställare, om det går så pass långt till ädla dueller så har jag en naiv känsla av att det är en aningen äldre herrar då magi tar en stund att snoka i, mkt att lära sig etc etc, personligen skulle jag samlat på mig en artifakt eller två för just sånna stunder..kan ju vara nått så enkelt som att blända eller en kvick teleportering..

fast..om det är nå harry potter stuk som lysriddaren sa så handlar det väl om nån barnslig "vem som kan trolla fram störst spindel utan att dö test" (ex) man kanske ska ta i akt då att de inte kan så mkt och kanske fumlar lite*wink*

..eller medelålders magiker...vill bara påpeka magi inte alltid ska användas till att slås med så det blir nog den aspekt som har "coolast" destruktiva magier som vinner generellt..men det finns väl alltid nått sten sax påse syndrom..

äh magi...gift ska det va
 
G

Guest

Guest
Re: Magiska dueller

I vilket fall som helst så blir nomotropi och ataxatropi än en gång de ultimata aspekterna för en magiker vilket jag redan tycker är något av ett problem. Lite tråkigt om alla magiker måste ha just dessa aspekter för att klara sig...
Kronotropi är alltid ultimat(edit: i strid),så länge man har något med effekten tidsflykt vill säga även om det bara är en hundradels sekund kvar tills den andra magikern ska lägga sin besvärjelse så lär man ju hinna undvika den, för den blir kanske några rundor :p.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Om man hanterade all magi som stridshandlingar så skulle man säkert kunna få riktigt intressanta magistrider. Problemet är att man då sabbat balansen hos magisystemet.

Apropå artefakter: Jag tror att alla artefakter har en aktiverings tid på 4 sek, och om man lägger till tid att uppfylla aktiveringsvilkoren så borde den andra magikern göra slarvsylta av den mer beräknande stackaren som försökt gardera sig :gremlaugh:

Många av aspekterna kan faktiskt användas i strid:

Eld, smärta teleportera mörker dimma osynlighet blixt döda delad-trauma/smärta dölja blända motmagi riva-sönder-väv illusion "meteorit-regn" explosion animera-föremål olära avskärma-aspekt tidsflykt åldra portal skärpa kross.

Dessa kan jag tänka mig fylla en funktion i en magiker duell. Det finns även ett flertal sköldar och fängslande magier vars namn jag ej kommer ihåg.
 
Top