Nekromanti magi och utmattning

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Jag tycker att EONs magisystem är det bästa jag sett i något rollspel. Men jag tycker det är lite skumt att besvärjare kan använda sig av hur mycket magi som helst utan nästan inga begränsningar. Därför hade jag tänkt att i min spelgrupp införa att man får ett poäng i långtidsutmattning för varje filament som man alstrar. För att symbolisera att det tar på krafterna att alstra filament.

Det kanske redan finns en liknande regel som jag missat. Men om det inte finns det så skulle jag vara tacksam för era synpunkter.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det är helt upp till spelledaren att köra över/ändra/modifera regler, men det finns INGEN regel om utmatning vid användning av magi.

Om du tycker att magi är för kraftfullt t.ex. så är det ju bra att lägga till lite utmattning för att se till att det inte blir för bra att vara magiker.

Själv kör jag utan en sådan regel med tanke på att "vanliga" magier som används i hemmet inte är så speciella och då skulle det bara bli segt att bli trött tycker jag.

Stridsmagier har svagheten att det tar sin lilla tid att kasta dom så då tycker jag redan magin är mycket balanserad som den är utan utmattning.
Men det är bara min åsikt :gremgrin:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag tycker att de faror som man utsätter sig för vid eventuellt fummel är tillräckligt balanserande. Sen är ju de flesta element tämligen begränsade i alstringsmöjligheter (i.a.f. de användbara, undantaget ataxa som dock är mkt farligare att ha att göra med.)
Däremot är ju husregler alltid bra att experimentera med.
 
Top