DoD Magi och Sigill

Ja, jag tror att du kan ha rätt @Fenhorn. Jag ser inga direkta nackdelar med att dra av VP istället, egentligen. Men kanske 2 för att matcha hjälteförmågan.

Men jag tror också att eventuellt STORA problem med besvärjelserna kommer när en magiker har SIGILL, PERMANENS och LADDNING (och lite tid). Det finns väl inget som hindrar en magiker från att skapa ett antal "småartefakter" med SIGILL och LADDNING, och därefter använda dem för att skapa ett magiskt föremål med PERMANENS med så hög effektgrad att det blir helt spelförstörande och dessutom inte i praktiken går att motverka (lycka till att lägga SKINGRA på ett föremål med effektgrad 10 eller högre).

... fast det är ju också svårt att använda ett föremål med så hög effektgrad. Man måste ha fler grejer med LADDNING... ... ... :D

Eller hur fungerar det egentligen? Här tycker jag faktiskt inte att reglerna är speciellt tydliga.

SIGILL: "SIGILL kan dock kombineras med LADDNING för att ge föremålet egna VP att använda i stället. De två ritualerna måste då utföras i direkt följd. När en bunden besvärjelse aktiveras upplöses SIGILLET."

LADDNING: "Efter ett skift försvinner de laddade VP, om inte besvärjelsen kombineras med PERMANENS." Är det här en specialregel som gör att kombinationen LADDNING + SIGILL inte fungerar som vanligt?

Last edited:
Ja, jag tror att kostnaden i PSY behövs för PERMANENS för stoppa magiker från rassla ut mängder av magiska föremål. Men, vid behov har man ju möjlighet husregla detta :)

Kul diskussion! Nu har jag inte hängt med på alla turer på Discord, men ska försöka svara ändå. Lite får jag känslan att en del av frågeställningarna mer grundar sig på egna funderingar, kanske baserade på hur det funkat i äldre utgåvor, än hur reglerna är skrivna i nya DoD. Vår grundprincip är att det som står i reglerna gäller, och att det som inte står i reglerna inte gäller. Om det till exempel inte står att en besvärjelse kan göra en viss sak, så kan den inte det, även om det inte uttryckligen står att den inte kan det. Om vi skulle skriva ut alla "negativa regler" - allt sånt som inte gäller - skulle regelboken snart bli orimligt omfångsrik och svårnavigerad. :)

Sen kan man förstås husregla bäst man vill och göra precis som man känner vid sitt spelbord. Men så här har vi tänkt från vårt håll i alla fall. :)

Här förstår jag inte riktigt frågan?

Här gäller principen ovan. Det finns ingen besvärjelse (i grundreglerna) som automatiskt laddar upp ett föremål med VP. VP måste alltid tas från användaren, eller en LADDNING (som inte automatiskt laddas om på nytt).

Precis - varaktigheten blir permanent, vilket innebär att VP stannar kvar i föremålet tills de används, utan tidsgräns. Det står inget om "återställning av innehållet" (antar att det syftar på VP) eftersom något sådant inte sker.

Hänger inte helt med på frågan här? Tanken är i alla fall att SIGILL+LADDNING används till att binda en tredje besvärjelse till ett föremål, och förse den med ett antal VP. Detta kan exempelvis användas till magiska fällor.

Här hänger jag inte med på frågan är jag rädd... SIGILL används för att knyta en annan besvärjelse till ett föremål, men denna besvärjelse kan bara utlösas en gång. Om PERMANENS adderas stannar besvärjelsen kvar och kan utlösas gång på gång. Men varje användning av besvärjelsen (med eller utan PERMANENS) kräver brukarens VP.

Blir det verkligen så OP? Visst, med effektgrad 3 KRAFTNÄVE och PERMANENS får man obeväpnade attacker som ger 4T6 i skada i all framtid. Riktigt bra, men ganska marginellt mer än ett tvåhandssvärd - och till priset av att offra en poäng PSY permanent. Att hitta en magiker på nivå 5 som är beredd att offra PSY på detta vis torde inte vara så lätt...

Hm, vad är det som är problemet här? Att LADDNING har för kort varaktighet? Det är just för man inte ska kunna skapa en massa VP-batterier som går att använda när man vill (som det var i EDD). Det går att skapa sådana batterier, men då med PERMANENS och därmed till priset av en poäng permanent PSY. LADDNING utan PERMANENS kan ändå vara användbart på olika sätt, till exempel för att förse andra rollpersoner med VP.

Smart! Här får man dock betänka att kastandet av ELDFÅGELN från handskarna kostar VP (och en handling) för brukaren. Dessutom kan ELDFÅGELN bara kastas en gång per rollperson (handskar). Det gör att detta kan bli en effektiv metod, men knappast spelbrytande. Dessutom krävs att magikern har massor med tid (och VP) för att lägga alla dessa SIGILL och har möjlighet att lära sig en så svår formel (nivå 4). Om rollpersonerna börjar utnyttja detta alltför mycket skulle jag som SL passa på att störa dem i deras vilor så att magikern inte hinner lägga alla dessa SIGILL - och skicka på dem en ny fiende när alla ELDFÅGLAR har avlossats...

Spelar nu Äran väg och konstaterar att flera föremål skapade med LADDNING + PERMANENS (Elusias ring och Vindhands pentagram) är engångsbatterier, dock utan tidsgräns. Kanske lite märkligt att skapa ett helt rum som ett engångbatteri; eller missförstår vi reglerna?

Back