DoD Magi och Religion

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Kanske en för bred tråd. Men när jag läser bronsålder tråd och Moggers monoteism tråd så väcks frågor om magi och religion i Ereb.

Gudar finns på riktigt?
Bryr de sig om skapelsen på individ nivå?

i äldre material hade slp magiker en tendens att kunna väldigt många besvärjelser, hur är det egentligen?
Har varje stad ett gäng magiker istället för ångmaskin och brandförsvar?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Kanske en för bred tråd. Men när jag läser bronsålder tråd och Moggers monoteism tråd så väcks frågor om magi och religion i Ereb.

Gudar finns på riktigt?
Bryr de sig om skapelsen på individ nivå?

i äldre material hade slp magiker en tendens att kunna väldigt många besvärjelser, hur är det egentligen?
Har varje stad ett gäng magiker istället för ångmaskin och brandförsvar?
Högre makter (gudar, demoner, andar, titaner, kosmiska principer, mäktiga besvärjare etc...) finns definitivt. Huruvida de 'bryr sig om' en äventyrare är högst individuellt. Generellt så finns det rätt gott om skapargudar och demoner som ägnar tid och uppmärksamhet åt utvalda skyddslingar.

Kandra, som är en relativt liten stad/marknadsstad sticker ut med sitt Magikergille. Antagligen har de flesta städer magiker, men kanske mer sällan/bara i större städer som de är organiserade.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Finns det någon gudomlig aspekt som ogillar magi?

Kommer man kunna spela präst i Ereb Altor?
(Jag blev tydligen överstepräst under kampanjspel i KH)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Gudar finns på riktigt?
Bryr de sig om skapelsen på individ nivå?
Från vad jag minns, gudarna är mer en skapelse av Kaos/Ordning. Visserligen finns det skapelseberättelser men de är skapade av varelserna som finns i Ereb Altor. Man kan stöta på gudar i släppta äventyr men deras planer är så långt över rollpersonernas. Den femte konfluxen är väl en skillnad mot detta. Skulle säga att magiker som Siratsia och Vicotnik nästan är att betraktas i styrka som halvgudar.

i äldre material hade slp magiker en tendens att kunna väldigt många besvärjelser, hur är det egentligen?
Har varje stad ett gäng magiker istället för ångmaskin och brandförsvar?
Har för mig att i Kandra så blåser elementarmagikern ur kloakerna med jämna mellanrum och det finns andra undantagsstäder med centraliserad magirörelse, som Krilloan. Tror det här smittade av sig på det allmänna tänket i världen i spelgrupperna, men egentligen är dessa städer stora undantag. Skulle säga att kanske max en mindre magikerakademi per land, men länder som Caddo har exempelvis förbjudet magi.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Fast alla slp magiker i gamla produkter var ju ljusår bättre än spelarmagiker.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Finns det någon gudomlig aspekt som ogillar magi?
Personligen tycker jag det skulle vara rätt märkligt eftersom det vi som moderna vetenskapsinriktade människor kallar "magi" torde vara en del av världskonstruktionen och gudomarna själva helt eller delvis bestå av denna. Däremot kan jag tänka mig att det finns gudomarna som inte anser att exempelvis dödliga förtjänar eller har rätt till "magi" på liknande vis som överklass bland de dödliga i bland anser att vissa grupperingar; egendomslösa, utlänningar och så vidare, inte har rätt till eller förtjänar vissa aspekter av livet.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Kommer man kunna spela präst i Ereb Altor?
(Jag blev tydligen överstepräst under kampanjspel i KH)
Som jag förstått Kopparhavets hjältar så är "präst" mest en ceremoni mästare och tempeladministratör snarare än magiker som i en del andra system. Därmed behövs kanske inte ett särskilt yrke men det är min tolkning, delvis från vad involverade skrivit och delvis från historia så jag är så klart nyfiken på officiella svar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker inte att präster behöver kunna magi. Utan är man Kastykepräst kan man få köpmans färdigheter. Trocuspa präster kan vara krigare.
 

Kråkbroms

Veteran
Joined
8 Nov 2023
Messages
4
Jag tänker att makthavare, världsliga såväl som religiösa, alltid behöver förhålla sig till förekomsten av magiker då dessa utgör ett potentiellt hot mot den rådande ordningen. Magiker kan bara tolereras om man är övertygad om att de antingen är lojala mot rikets konung eller att lätt kan oskadliggöras. Syftet med magikergillen skulle till stor del vara att reglera medlemmarnas förehavanden och på så sätt lugna de styrande. Magikerna tar själva hand om eventuella avfällingar i sina led för att bibehålla goda relationer med sin omgivning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det verkar inte så. Däremot finns det Drakar och Demoner med väldiga krafter.
Detta är ju Ereb Altor-forumet och i den värld vi diskuterar här där finns det i allra högsta grad gudar. Metafysiken i Dimmornas dal vs Altor är inte densamma. Gudarna på Altor har dock genom snårig byråkrati och rigida regelverk svårt att direkt ingripa i skeenden (i den mån de orkar bry sig) utan måste agera via mellanhänder eller finurliga hack istället. Tanken var ju att dessa regelverk skulle säkerställa en önskvärd utveckling på Altor men det verkar finnas gott om kryphål och missar i dem...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tänker att makthavare, världsliga såväl som religiösa, alltid behöver förhålla sig till förekomsten av magiker då dessa utgör ett potentiellt hot mot den rådande ordningen. Magiker kan bara tolereras om man är övertygad om att de antingen är lojala mot rikets konung eller att lätt kan oskadliggöras. Syftet med magikergillen skulle till stor del vara att reglera medlemmarnas förehavanden och på så sätt lugna de styrande. Magikerna tar själva hand om eventuella avfällingar i sina led för att bibehålla goda relationer med sin omgivning.
Jag skulle snarare säga att magikern är en resurs, precis som magistraten, överståthållaren, generalen eller översteprästen. Alltså inte någon som står utanför samhället och hotar det utifrån, utan en del av det. Men som i alla samhällen går det ju att exkludera eller sakmbelägga eller t.o.m dehumanisera olika grupper, och det går såklart att tänka sig att trollkarlar kan vara en sådan grupp på sina håll.

Abzulvan och Shamashkyrkan är ju båda rätt petiga med att bevara skapelsen så som den, enligt deras sätt att se på det, ska vara. Och så finns det magiker som utnyttjar ovan nämna kryphål och det är ju inte ok!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Alla vet ju att nekromantiker egentligen är snälla och vill i huvudsak bara låta gamla ben komma till användning. Dessutom verkar j dödsriket inte vara världens roligaste plats.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Alla vet ju att nekromantiker egentligen är snälla och vill i huvudsak bara låta gamla ben komma till användning. Dessutom verkar j dödsriket inte vara världens roligaste plats.
Jag tycker på riktigt att det är väldigt märkligt! IRL har seanser och medium varit The Shit i hur många kulturer som helst, och inte sällan varit förknippat med status och makt. Hade jag varit nekromantiker hade jag dels klämt sörjande på cash för att se till så att deras älsklingar inte blir zombies och dels förhört döda om deras hemligheter, som jag sedan hade utnyttjat eller sålt dyrt! ;)

Nekromantiker är game changern. Du tar inte längre med dig något i döden. Det är öppen information. Dödsriket är Wikipedia!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Det är ju därför alla gravkummel är nedlusade av fällor och mök, Och att prästerskapet till dödsgudarna som vill ha ensamrätt på seanser och hemligheter har hårda riddarpaladiner med själen i tryggt förvar i templet, som jagar nekromager över Altors vidder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det är ju därför alla gravkummel är nedlusade av fällor och mök, Och att prästerskapet till dödsgudarna som vill ha ensamrätt på seanser och hemligheter har hårda riddarpaladiner med själen i tryggt förvar i templet, som jagar nekromager över Altors vidder.
Precis! Ereshkigals riddarskap är väl tränade i att skapa och desarmera fällor, såväl som skydda liken från icke-licensierade nekromanter (det är alltså vad som avses med svart magi).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Precis! Ereshkigals riddarskap är väl tränade i att skapa och desarmera fällor, såväl som skydda liken från icke-licensierade nekromanter (det är alltså vad som avses med svart magi).
Blasfemi Ereshkigals dödsrike är en gyttjepöl. Vi hedrar Kushta och sörjer våra döda i 63 dagar innan vi begraver deras balsamerade kroppar.

Kushtas beväpnade riddare må vara än hårdare för mumier har 3t6 i skadebonus till skillnad mot zombies.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Detta är ju Ereb Altor-forumet och i den värld vi diskuterar här där finns det i allra högsta grad gudar. Metafysiken i Dimmornas dal vs Altor är inte densamma. Gudarna på Altor har dock genom snårig byråkrati och rigida regelverk svårt att direkt ingripa i skeenden (i den mån de orkar bry sig) utan måste agera via mellanhänder eller finurliga hack istället. Tanken var ju att dessa regelverk skulle säkerställa en önskvärd utveckling på Altor men det verkar finnas gott om kryphål och missar i dem...
Ah, jag såg bara DoD-taggen och trodde vi snackade Drakar och Demoner, inte specifikt EA. Nvm me!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tycker på riktigt att det är väldigt märkligt! IRL har seanser och medium varit The Shit i hur många kulturer som helst, och inte sällan varit förknippat med status och makt. Hade jag varit nekromantiker hade jag dels klämt sörjande på cash för att se till så att deras älsklingar inte blir zombies och dels förhört döda om deras hemligheter, som jag sedan hade utnyttjat eller sålt dyrt! ;)
Jamenprecis, "nekromanti" betyder ju tala med/spå via de döda. Däremot har väl exempelvis att väcka upp döda kroppar (vilket inte alls behöver vara en del av nekromanti begreppsmässigt) ofta ansetts bryta mot tingens ordning och därmed vara dåligt. Det tycker jag är en tanke man kan applicera i spelvärlden utan att sno in sig i en gott-och-ont-diktomi (vilket jag tycker blir lite tråkigt). Man kan ju cokså nyansera längs en skala. Det kanske är mindre dåligt/brott mot tingens ordning att göra som Odysseus och offfra en svart bagge till och erbjuda och locka de döda med färskt blod än att tvionga hit en död själ från något av dödsrikena. Mindre dåligt att kontakta coh kommunicera med en död själ än att tvinga den göra något eller komma hit för att man ska kunna tala med den. Olika personer och instanser kan så klart ha olika åsikter längs skalan.
 
Top