Nekromanti Magi och mitril

G

Guest

Guest
Är det nån som vet om man kan kasta t ex förbana vapen på ett vapen som inte är av mitril (det står jo att mitril är det ända metalen som man kan läga in magi i)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En klassisk lösning är att ha en sten med besvärjälserna i svärshjalten.</I>

"Så det här svärdet kan skjuta blixtar? Wow! Dö, usla orchAAAUURRGHH!!"
"Man skjuter dem från <I>handtaget</I>, pucko!"

--
Åke
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
hahahahaha

Det var roligt.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
215
Man behöver ju inte vara helt regelbunden alla dar i veckan... de e bara å... jazza till reglerna lite så att spelarna aldrig vet var dom har den gamla räven SL...



*** Steampunk rockar fett! ***
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Till tidigare DoD fanns en regel om att magiker inte kunne kast besvärjelser om de var i kontakt med järn, aldrig att det inte gick att kast magi på/i järn. Så kasta Förbanna vapen på vilket vapen du vill oavsett metall.

I DoD6 finns ingen restriktion vad gäller magiker och järn. Det som det däremot står i reglerna är att t.ex mithril är särskilt bra på att innehålla magi inte att det endast är mithril som kan innehålla magi.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-14 20:19.</EM></FONT></P>
 
G

Guest

Guest
hmm... vet inte riktigt hur det fungerar är jag rädd :(

ha det bra...

//[Zed]
'rage the enemies...'
 

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Mitril och förtrollning

Det står mycket riktigt att mitril är lätt att förtrolla, men det står inte hur mycket lättare.
Jag förstår att det är lättare att förtrolla mitril men om man inte har något exempel på att det är svårare att förtrolla t.ex. järn så gör det ju ingen skillnad.
Är det någon som kan svara på detta, tar det längre tid med järn?, eller är risken att det hela går snett större???
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"<EM>...aldrig att det inte gick att kast magi på/i järn.</EM>"
Helt rätt! Besvärjelsen ROST däremot som krävde beröring.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att ROSTs räckvidd åtgärdades senare
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe

"Besvärjelsen ROST däremot som krävde beröring."

Den var bra! Så fel det kan bli ibland.

Hittar inte Rost i EDD så jag utgår att den fanns med i magiboxen.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Mitril och förtrollning

"Är det någon som kan svara på detta, tar det längre tid med järn?, eller är risken att det hela går snett större???"

I väntan på officiella regler från Riotminds så får man göra som man tycker är bäst. Kan dock tänka mig att det kostar mindre SPI-poäng när du lägger magi i Mithril och därmed kan man t.ex. lägga större SPI-laddningar i ett Mithril´föremål jämfört med järnföremål.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Seldakan

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
14
Location
Sandviken
Magi

Mithril är ett "magiskt" material, i alla fall om man utgår från JRR Tolkiens variant. Att kasta magi på vapen av stål är inget problem, däremot kan man inte lägga handen på dessa utan att få komplikationer. Skulle det var så att det inte gick att kasta magi på ett järn föremål skulle det vara i princip omöjligt att använda offensiv magi överhuvudtaget, nästan alla karaktärer i en fantasy värld innehar något föremål av järn eller stål.

Cry Havoc! And let slip the dogs of war!!!
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
luthor å hasse...

Några officiella regler från Riotminds ska vi INTE vänta på för de kan inte producera ett skit förutom vackra bilder! Sorry.

Såhär funkar det... En magiker KAN vara i kontakt och i närheten av järn och andra oädla metaller men det blir svårare att få kontakt med de magiska strömmarna. Regeltekniskt krävs större effektgrader för att "komma igenom" motståndet. En magiker med en rostig järndolk i näven (hur man nu kan kasta formler då?) bör ha -E1. En naken magiker i en järnbur bör ha runt -E5 eller mer. Han måste alltså försöka sej på en E6 för att resultatet ska bli som en E1.

Det är anledningen till att det i fantasyfolkmun är "svårare" att använda magi och järn. Regeltekniskt funkar det som ovan.

Detta är någonting som magikern känner. Han känner hur mycket kontakt han får med magin och hur mycket han måste "pressa" för att få den att göra som han vill så det är inget som är hemligt för spelaren som är magiker. Annars kan han ju tilltala järnburen på drakspråk och få den att förvandlas till en varmkorv men det är en helt annan femma :)

/Paz - Kung på Altor
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: luthor å hasse...

Jag diskuterade magi till DoD6 och där finns inga som helst restriktioner vad gäller förmågan att använda magi samtidigt som man är i kontakt med järn.

Vad gäller tidigare versioner så är det EDD som jag kan och där kan en magiker INTE använda magi om han är i kontakt med järn.

"Några officiella regler från Riotminds ska vi INTE vänta på för de kan inte producera ett skit förutom vackra bilder! Sorry."

Måste faktist så emot då jag skippat EDD till förmån för DoD6, jag tycker Riotminds gör kanonjobb.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: Magi

Hmm, det där skulle man nog kunna argumentera emot. Först och främst angående att kasta besvärjelser på folk som har järnföremål på sig. Det viktiga här ligger i besvärjelse-semantiken =) , eftersom man kastar besvärjelsen på personen och inte på järnföremålen så stoppas heller inte besvärjelsen.

Vidare skulle jag vilja protestera mot den vida spridda ovanan att hänvisa till Farbror Tolkien, och därigenom tro sig ha rätt i alla frågor om fantasy.

/Gloria Excelsior
 

Seldakan

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
14
Location
Sandviken
Re: Magi

Hmmm... Jag försöker inte påstå att "Farbror Tolkien" har rättigheter på alla saker som handlar om fantasy, det var bara ett exempel av många. Men jag skulle vilja påstå att det trots allt är han som i stort sätt grundade hela "ideologin". Sedan finns det en massa andra personer som också varit trendsättare, men så vitt jag vet finns det väll inte någon som diskuterar magi och metall speciellt mycket.. Eller??

Cry Havoc! And let slip the dogs of war!!!
 
Top