DoD Magi och järn

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Mängden av och närheten till ämnet påverkar magikerna; från små mängder som gör magikerna illamående och sjukliga till stora mängder (instängd i en bur) som plågar magikerna till döds.
Det låter som om det fungerar exakt som kryptonit mot Stålmannen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Det låter som om det fungerar exakt som kryptonit mot Stålmannen.
Varpå jag börjar fundera på ifall man kan få andra effekter genom att… jag vet inte, blanda ut järnet med något eller så. Det finns ju olika typer av kryptonit trots allt, med olika effekter – och alla har berättelsepotential. =) Svart järn kanske delar upp magikern i två halvor till exempel, en snäll och en elak? Rött järn tar bort deras hämningar? Rosa metall kanske…



…eh, det här var nog ingen bra idé ändå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Det är väl enbart en grej i just Drakar och Demoner? Har aldrig hört talas om det någon annanstans.
Icke-förtrollat järn fuckar upp magi i RuneQuest, det är sedan gammalt. -5% per ENC järn hos både dig själv och målet. Det är en av dvärgarnas lösningar på magi.

(Det här är också - föga oväntat - enkelt att porta till i alla fall tidigare versioner av DoD.)
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
I DoD23 kan jag tänka mig att det kan vara ganska tydligt - om det är en ägodel som du bär på dig (vapen, rustning, utrustning) så hindrar det magi. Om det är en småsak eller om du inte bär det på dig så gör det det inte :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
I DoD23 kan jag tänka mig att det kan vara ganska tydligt - om det är en ägodel som du bär på dig (vapen, rustning, utrustning) så hindrar det magi. Om det är en småsak eller om du inte bär det på dig så gör det det inte :)
Även magikern kan ha en korkskruv? :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Icke-förtrollat järn fuckar upp magi i RuneQuest, det är sedan gammalt. -5% per ENC järn hos både dig själv och målet. Det är en av dvärgarnas lösningar på magi.

(Det här är också - föga oväntat - enkelt att porta till i alla fall tidigare versioner av DoD.)
Där ser man, det hade jag missat. Mindes inte det från min GW-upplaga av RQ3 men den kan jag inte utan och innan. Gällde det all magi eller bara Sorcery?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Där ser man, det hade jag missat. Mindes inte det från min GW-upplaga av RQ3 men den kan jag inte utan och innan. Gällde det all magi eller bara Sorcery?
All magi. Men järn är ju sällsynt i Glorantha, och icke-förtrollat järn ännu mer, så det är inget man ser så ofta annat än hos Iron Dwarves.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
I EDD var det iaf explicit att magiska vapen och rustningar måste vara av andra metaller.
Var det verkligen så?
Meh! Nu måste jag ju tillbringa helgen med att läsa igenom alla gamla regelböcker och se vad som egentligen gäller!
Kort svar: ja, så var det. Från EDD och framåt. Typ.

Jag rotade fram min gamla mapp med allting jag laddade ner från "Tiden innan Trudvang" och började kolla regelböcker. Jag har inte benkoll på alla olika utgåvor, så ber om ursäkt om jag inte följer etablerad namngivningskutym:


DoD 1982?
Först och främst vill jag bara lyfta fram att korrekt term för att det här är "Fantasi-rollspel" och skall förkortas FRS.

Det står ingenting alls om att magiska vapen inte kan vara av järn, eller att besvärjelsen "Vässa" inte skulle påverka järnvapen.

Det finns en paragraf som säger att magiker inte kan använda järnvapen eller rustningar (Annat än läder). Men en intressant detalj är att det finns en erata med längs bak som säger att det stycket skall strykas helt och hållet, och ersättas med att magiker kan använda vilken rustning de vill, men måste köpa den själv.

Det finns inga regler för vapen i olika material.

DoD 1985? ("tredje utgåvan")
Vi hoppar tydligen över andra utgåvan och går direkt på tredje. En intressant notering är att det finns halvhårda begränsningar på hur magiker kan förbättra sina färdigheter under spel. De finns ett tak, även om det går att knuffa lite på taket. Intressant angående diskussioner nu om att en viktig del av BRP är att det inte ska finnas sånna begränsningar =) Inte för att jag är för sånna begränsningar på något sätt!

Det fastslåss också att korrekt term för "dungeons" på svenska är labyrinter!

Det finns en paragraf som säger att en magiker inte kan använda magi om de har fysisk kontakt med järn.! Några få gram räcker! Pilar måste ha stenspets. Men utöver stenpilar som nämns i det stycket finns inget i reglerna om vapen av andra material.

Besvärjelsen "förtrolla vapen" säger inget om att det inte skulle fungera på järn

DoD Expert + Magibok
Det finns regler för olika material för vapen, och under "tillverka magiska föremål" nämns att alla magiker kan skapa magiska föremål, men det föremål som ska bli magiskt får inte innhålla några spår av järn (och måste vara helt perfekt).

Det finns även stycket om "Ingen fysisk kontakt med järn, några gram räcker." Även rost sägs här hindrar magi. Upp till SL vad "kontakt" innbär, men att bära rustning eller hålla i ett vapen av järn anges som exempel.

Besvärjelsen "Förtrolla vapen" nämner fortfarande inget om att den inte skulle påverka järn. Notisen om att tillverka magiska föremål är ett kapitel långt senare.

DoD 1987?
Mycket känner vi igen:
  • Ingen fysisk kontakt. Några gram räcker.
  • Förtrolla vapen - inga begränsningar angående material
  • Inga regler för vapen och rustningar av andra material.
Dock en notis som säger "Ett magiskt föremål påverkas inte av järn i dess närhet men får själv inte innehålla något järn."

Jag noterar roat att boken raljerar lite om vad som är okej angående magiska föremål och skatter:
"Om varje rollperson har fem magiska föremål som vart och ett innehåller fem kraftiga besvärjelser har det gått för långt."

DoD Gigant (andratryckningen)
------------------------
Besvärjelsen Rost säger specifikt att den funkar på järn.
I övrigt ingen omnämning

DoD Samuraj
----------------------------
Ingen fysisk kontakt med järn. Några gram räcker.
Det står inget om magiska vapen i järn.
Förtrolla vapen finns och ska "fungera enligt grundboken", så säger i sig inget om järn.

Magiregelboken (1990?)
Mycket av formuleringarna känns igen, fast känns mer specifika och har fler exmepel:
Man kan inte kasta magi om man är i fysisk kontakt, eller innesluten i ett rum med järnväggar och tak.
Inga besvärjelser kan läggas i föremål som består av järn (fast vissa besvärjelser kan omforma eller påverka saker som innehåller järn).
Magikern är begränsad i hur många järnföremål (max ett halvt kilo) hen kan bära med sig även om det inte sker någon fysisk kontakt.

Därefter orkade jag inte titta i fler urgamla PDF:er =D Men det var en kul liten upptäcksfärd och den har gjort mig än mer övertygad om att Ligan är på helt rätt spår med sin utgåva (på det stora hela, i vart fall ;)!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I svavelvinter finns väl ett magiskt svärd av järn? Och har inte kung Ottar järnsmyvken tom
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I svavelvinter finns väl ett magiskt svärd av järn? Och har inte kung Ottar järnsmyvken tom
Jo, det finns gott om magiska vapen i olika äventyr som inte uppenbart består av någon annan metall än järn eller stål.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Jag har för mig att vapnen i Svavelvinter är silverglänsande (tror nog det är en ganska vanlig beskrivning på magiska vapen, back in the day). Ottar och hans familj har järnsmycken på sig för det ansågs skydda mot magi (inte för att jag tror att det fungerar). Vissa delar av järntornet förhindrar magi medan andra inte gör det. Det verkar som de använde 'magi-järn' konceptet ganska mycket i äventyret. Lägger in en brasklapp med att det var ett tag sedan jag läste äventyret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Japp!

I Ottars krypta:
- Både Ebharing och Sturmendrang beskrivs som silverglittrande.
- Dolken Demens är av elfenben och brons
- Nabakos är i svart metall

Känns tydligt och medvetet skrivit utifrån att magiska vapen inte är av järn
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
I svavelvinter finns väl ett magiskt svärd av järn? Och har inte kung Ottar järnsmyvken tom
Alla magiska vapen förutom ett har sitt material beskrivet (inget av dem järn). Det som inte har materialet specat beskrivs som "silverglittrande". Ett annat vapen beskrivs också som silverglittrande, och det är gjort av mithril och hittas på samma plats.

Så inga magiska järnsvärd vad jag kan se.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jo, Nabakos Järnbitaren, fast det är väl smitt av en utomvärldslig metall så den räknas nog inte.
"Järnbitaren" kommer av att den hugger igenom järn, inte att den själv skulle vara av järn. Det står att den är smidd i en svart, utomvärdslig metall.

(P.S. Jag får intrycket att Erik (eller redaktören) varit konsekvent och noggrann. Därmed inte sagt att det inte kanske dyker upp magiska järnvapen i andra produkter...)

(P.P.S. När jag skulle skriva magiska järnvapen ovan ville autocorrect ändra till 'magiska kärnvapen '. Det sparar vi till ett annat spel... ;)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
"Järnbitaren" kommer av att den hugger igenom järn, inte att den själv skulle vara av järn. Det står att den är smidd i en svart, utomvärdslig metall
Jo precis, men det ligger kanske nära till hands att tänka på det som järn, vet inte om det var svärdet @afUttermark syftade på.
 
Top