Nekromanti Magi och järn i EDD

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Spelleder just nu Svavelvinter och satt och funderade över ett visst moment då RP kan hamna i den situationen att de står på järn. Att magiker som står på järn inte kan kasta magi enligt reglerna är klart, men vad händer med eventuell magi som magikern redan har satt igång tex LJUS? Slutar LJUS att fungera när magikern kliver in på ett järngolv?

Jag har inte bestämt mig hur jag ska köra, men det lutar åt att jag kommer att köra som så att formler som magikern har aktiverat och som via någon vidrör järn slutar att fungera tex magikerns stav som lyser av LJUS slocknar, tjuven som blivit OSYNLIG blir plötsligt synlig osv, men magi med PERMANENS fortsätter dock att fungera.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Regelmässigt sett så rör bara järnbegränsningen just när magin ska kastas. Annars skulle ju vem som helst ta på sig ett järnarmband eller något och bli immun mot den mesta magin.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Håller med ett tidigare svar: Ta bort regeln, eller kör med att lägga till på svårighetsgraden. Vet inte om ngn kommer ihåg Ärans Väg, en mysig triologi som innehöll äventyren Farans Skog (tror jag), Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Det andra (Maktens Portar) utspelade sig i ett bortglömt dvärgarike. Där fick RP-magiker tillägg på svårigheten för att lyckas med magi, då berget runt dem innehöll så mycket järn...
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Tabort regeln!

Jag tycker inte att man ska ta bort regeln bara för att den är den är löjlig, tråkig och ful

Det är en ytterst nödvändig regel!
Hur skulle det se ut om magiker (som redan är über i DoD4) gick runt i feta järnrustningar tillsammans med SKYDD eller liknande?
Eller hur skulle man låsa in en magiker? I en vanlig stencell används bara nån passande magi för att hämta nyckeln telekinetiskt, smälta bort gallret eller hypnotisera vakten!

Kanske just därför det finns en järnbeklädd cell i Svavelvinter? :gremwink:
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Re: Tabort regeln!

Jag vet inte riktigt om det här stämmer eller om jag är ute o flyger någonstans. Men är det inte så att man kan inte använda magi så länge järn vidrör huden eller man är helt omsluten av järn t.ex en cell där all väggar och galler består av järn.
Så om man går på järn med ett par stadiga kängor kanske man är ok?

Här är en tanke som just poppade upp.
Det kanske är så att den kraften magikern drar från maginoder måste kunna nå magikern utan att passera igenom järn, för den kanske stöter bort kraften, ungefär som minuspolerna på två magneter.
T.ex. i en lång korridor där väggar tak och golv består av järn och i varje ände finns en järnbeslagen port kan man inte använda magin för att det finns igen färdväg för den som inte passerar igenom järn. men om det skulle var två stora träportar så kanske man skulle kunna lyckas.
Men kanske för att uppnå E1 så måsta man lägga en E/yta som består av järn utöver den första, eller om man tycker det låter alldeles för hemskt, 1E extra/ två ytor, typ motstående väggar eller tak o golv, fast alltid minst en extra E om en yta består av järn.

Skulle det kunna vara så?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tabort regeln!

Jag vet inte riktigt om det här stämmer eller om jag är ute o flyger någonstans. Men är det inte så att man kan inte använda magi så länge järn vidrör huden eller man är helt omsluten av järn t.ex en cell där all väggar och galler består av järn.
Så om man går på järn med ett par stadiga kängor kanske man är ok?
Det beror på vilken version av Drakar det gäller. I version 2, 3 och Expert så är det "kontakt" som gäller. Detta innebär att en trollkarl i princip kan använda en yxa utan problem, eftersom skaftet oftast inte är i järn. I version 4 (DoD91) så specificerades saker och ting lite mer, så att en magiker omsluten av järn inte heller kunde lägga magi, och att det kunde räcka med att bära på järnsaker som vägde mer än X kg för att bli hindrad. Eventuellt var det svårare att påverka järnsaker med magi också, jag kommer inte ihåg så noga. Den här specifikationen kan ha kommit från Magiboxen. Nästa DoD-version var Chronopia, där magiker inte hade några som helst problem att använda järnföremål, och om jag minns DoD6 rätt så är det inga direkt järnrelaterade problem men däremot har trollkarlar yrkesmässiga begränsningar för vapen och rustningar.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Tabort regeln!

EON har inga problem med detta. En magiker som ska lära sig vapenfärdigheter blir helt enkelt lika bra på magi - så vill man bli en 'warlock' så får man helt enkelt ta att man inte blir så bra på både strid och magi som de som är mer specialicerade.

Har en magiker rustning så kommer denne att ha svårigheter att röra sig (det är svårt att ha mycket i både INT, PSY, FYS, SMI och STY, vilket gör att en klen magiker (oftast klen iaf) inte kan ha plåtrustning (dessutom är plåtrustningar dyra och tar lång tid att göra).

Fast magi i EON är inte lika mäktig som i gamla DoD.

Hur skulle det se ut om magiker (som redan är über i DoD4) gick runt i feta järnrustningar tillsammans med SKYDD eller liknande?
Löjeväckande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Tabort regeln!

Glöm inte heller att magiker har en image att leva upp till.

Om de går omkring iklädda ett genomsnittligt skrotupplag så ger de inte längre intrycket av att de är så mäktiga att det inte är lönt att bråka med dem. En magiker vill projicera en image att han inte behöver vapen eller rustningar. Sådant berör honom inte, han står utanför det. Andra magiker blir förbannade för att de sabbar folks respekt för magiker. Vanligt folk tar honom inte på allvar ("Magiker? Javisst, är det därför du behöver konservburken?").

Rollspela sånt hårt och konsekvent så går det utmärkt att ta bort regeln.

När det gäller att låsa in magiker så får man antingen ta hjälp av andra magiker eller utnyttja drastiska metoder (droga magikern, kapa tungan (knappast något som är främmande under en normal medeltida häktningsförhandling) och så vidare).

Sedan kanske det dessutom finns villfarelser om att järn stoppar magiker, kanske till och med spridda av magiker. ("Haha, du kan inte fly, kedjorna är av järn!" *BLIXT OCH RÖKPUFF* Skrammel när kedjorna faller till golvet. "Skit, inte nu igen...")
 
Top