Nekromanti Magi och dess roll i samhället

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Sant. Vem förlitar sig på bara ett sätt? Det kan ju slås ut. Det är som om försvaret bara skulle ha en
lina/radioanslutning från en station till högkvarteret. Rent idiotiskt, alltså.
Men i boken ansågs magikerna lojala mot kungen. Nåt som antagligen inte anses överallt...<p><hr></blockquote><p>Sant att ingen vill förlita sig på bara ETT SÄTT..
Men har man bara ett fåtal magiker så kanske man måste förlita sig på bara en magiker per ställe. ( nöden har inget val och det är bättre att ha tillgång till en magisk snabbkomunikator än att INTE ha tillgång till en.. )
Har man fler så använder man givet viss flera stycken.
Och användandet av dubbletter av budskapet varvid några skickas med brevduvor andra med ryttare och några med andra former av "normala medel" som trygghet för att magikern ska skicka medelandet.
Andra sätt att få magikern försäkra sig om att magikern går att lita pä är att medelandet som magikern måste skicka ÄR Kodat och magikern själv vet inte kodnyckeln.
I sådana fall är det lätt att se om någon har ändrat på koden när det kommer fram samtididgt är det svårt för magikern att redigera texten utan att någon märker det.
( i detta fall så kan man bara se att han har fuskat de gångerna han skickade vidare buskapet. )
genom bud av olika slag helst flera olika så kan man försäkra sig om att magikern 1 skickade budet och 2 att det var korrekt stavat.

Sedan att förlita sig på "lojala" magiker är inte så svårt är magin NOG mäktig så kan jag garantera att de som sitter på tronen KAN magi och ÄR magiker själva.
Specielt om magin kan förlänga livet på magikern.. ( i sådana fall kan jag garantera att kungen kan magi )
Det är helt enkelt en fråga om makt och förmågan att hålla kvar makten ÖKAR om man har mäktig magiks förmåga i kombination med skickla krigare..
Dessutom OM magi finns krävs det MAGIKER för att hålla kontroll över MAGIKER och i ett kunga rike betyder det att antaligen är Kungen en Magiker eller så finns det en Magiker som kontrollerar Kungen i det fördolda.



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fortsättning på formeln...

Jag drar mig till minnes någon skämtinriktad nekromantiker i DoD som dog av att han testade besvärjelsen FÖRVÄLLA HUVUD på sig själv och glömde hur man avbröt den...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Magi och dess roll i samhället (Lite OT)

I den fantasyvärld jag arbetar på blir den som visar prov på magiska talanger intagen till en statlig anstalt för magiker där den presumtive magikern utbildas i diverse "samhällsnyttiga" formler samt får ett föremål som permanent sitter på kroppen (vet ej vad det är än) vilket gör att akademiens ledare kan "bromsa" det magiska flödet så att endast enklare besvärjelser från det statiska magiska fältet kan användas. Detta är också min idé om hur magin fungerar. Världen genomsyras av magiströmmar, vilka runt sig har ett magiskt fält. För enkla besvärjelser räcker det att man drar kraft från detta fält för att skapa effekterna. För mer avancerad magi krävs dock att man leder magiströmmen genom sin kropp för att forma den. Detta innebär stora risker, om utflödet från kroppen skulle stoppas genom att maigkern förlorar koncentrationen kan magikern "explodera inifrån" av magi, alternativt bli "förvrängd" på något vis. Detta innefattar också psykiska sjukdomar. Detta leder till att andelen magiker som kan göra något vettigt är låg, då de flesta aktar sig för att använda sig av flödet.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bobby Magikern on 2001-10-02 21:25.</EM></FONT></P>
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Nu gör ni som jag säger!

Om de utför en svår och riskfull ritual som permanent skadar dem på något sätt, ja då skulle jag vilja påstå att det får följder, t.ex. svårt att gå, tänka, eller göra vettiga saker, t.ex. skriva dumma kommentarer på ditt inlägg i forumet t.ex. *skrattar*
Jag undrar vad det var för riskfylld ritual jag skadades i, månntro? *totalt galen*

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top