Nekromanti Magi och dess roll i samhället

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Magi, en utav grundstenarna i fantasyrollspel..
Är det något speciellt man borde tänka på för att få en magi som passar in i spelvärlden, som inte rubbar ett typiskt fantasy-samhälle, men som fortfarande känns mäktig?

Ett exempel var ju det som [color:green]Han</font color=green> tog upp (Vill jag minnas) där det fanns en besvärjelse i DoD som gjorde att magikern lätt kunde skicka meddelanden vart han ville.. Borde ju ha samma genomslagskraft i en fantasyvärld som telegrafen, men ändå så tänkte man tydligen inte så mycket på hur det påverkade samhället.
Eller magiska artefakter som är evighetsmaskiner.

Och att göra magi harmlös är ju inte så kul.. /images/icons/smile.gif
Alltså: Finns det något speciellt att tänka på?
Om någon har lust med det skulle det också vara mysigt att diskutera magins plats i fantasysamhället överhuvudtaget oxå.. Vilka rollspel sköter det på ett bra sätt? Vilka gör inte det?


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Magi och dess roll i samhället (långt)

Överhuvudtaget tror jag att rollspelen börjar bli bättre på att tänka på hur magin skulle påverka samhället (har inga bra exempel, men i D&D:s Dungeon Master Guide står det väl något slags varning om att man inte ska bygga städer som fungerar helt och hållet som medeltidsstäder om man har med massor av magi).

Man borde kanske främst tänka på vilka saker som troligen skulle vara ersatta med magi i verkligheten, t.ex om det var rätt vanligt att folk kan trolla fram eldklot, hur skulle det då påverka upptäckten av krutet? Å ena sidan kan man ju tänka sig att ingen skulle komma på tanken att uppfinna sprängämnen om det redan fanns möjlighet att göra samma sak med magi, men å andra sidan finns ju möjligheten att någon går och uppfinner krutet just för att han sett någon trolla fram ett eldklot. I vilket fall som helst skulle antagligen uppfinningar som kanoner, gevär och bomber påverka världen betydligt mindre om det redan fanns magiska motsvarigheter.

Magi skulle också kunna påverka krigföringen mycket mera. Om det är rätt vanligt med eldklotsframtrollande trollkarlar på slagfältet, är det då lika viktigt med tungt rustade soldater? Skulle det inte vara bättre med snabba och rörliga bågskyttar som åtminstone skulle ha en chans att träffa magikerna först? Om det är vanligt med frambesvärjda monster o.dyl skulle man antagligen ha egna trollkarlar som har som uppgift att "dispella" (kommer inte på nåt ord på svenska) dem. Överhuvudtaget skulle magi som kan användas i krig antagligen leda till att man utvecklade försvar mot magi.

Är magin bara användbar i krig eller har man lika stor nytta av den i fredstid? En vanlig trollkarl i en vanlig stad en vanlig dag skulle nog ha större nytta av att kunna trolla fram ett äpple än ett eldklot. Om magi kan användas till att utföra samma arbeten som man kan göra utan magi, hur skulle detta påverka världen? Skulle det finnas magiska skomakare som kan producera skor mycket snabbare än vanliga hantverkare? Golems som utkastare i krogarna? Kloakarbetarzombies?

Hur länge har magi använts? Använder man samma formler i dag som drakarna använde för femtontusen år sen eller uppfinner man nya formler vartefter det behövs? Om man alltid använt magi för att tillverka skor är det antagligen inte så många som bryr sig om det, men om en smart trollkarl plötsligt börjar göra det blir nog de vanliga skomakarna ganska arga (ungefär som vid industrialismens början).

Hur ser man på magi? Om magi är något som i princip vem som helst kan lära sig är det nog mera vardagligt, men om det är något man går igenom fruktansvärda invigningsriter för blir det ju mera speciellt. Ingen skulle väl t.ex fråga Stormästaren för den Hermetiska Orden om han råkar ha tid att reparera ett läckande tak.

Vad är magi? Om magi är något slags naturkraft som man bara måste lära sig använda blir den helt annorlunda än om magikerna får sin kraft från en annan värld eller genom att stjäla livskraft från andra. Och om magi kommer från någon mystisk källa, är den källan god eller ond?

Skulle kunna skriva mer, men jag har inte tid. Hoppats att jag varit mer till nytta än skada.

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Magins uppkomst?

<I>"I vilket fall som helst skulle antagligen uppfinningar som
kanoner, gevär och bomber påverka världen betydligt mindre
om det redan fanns magiska motsvarigheter."</I>

Det där beror ju på hur utbrett magin är. De som inte kan
bruka magi kanske vill hitta sätt att gå runt det lilla
handikappet de har jämte magiker.

<I>"Överhuvudtaget skulle magi som kan användas i krig
antagligen leda till att man utvecklade försvar mot magi"</I>

Magi mot magi? Det är ju inte direkt som bekämpa eld med
eld. Defensiv magi har ju alltid funnits i alla
fantasyrollspel jag stött på genom åren. Dessutom skulle det
vara jättehäftigt - Jämför med te.x striden mellan Jar-Jar
Binks and the Boys mot Imperietrupperna i Episode 1.

<I>"eller uppfinner man nya formler vartefter det behövs?"</I>

En lite, för mig, intressantare motfråga är: Hur "uppfinner"
man nya formler? Det har jag länge funderat på ...

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hur uppfinner man nya formler?

Man kanske ändrar ordföljden i formlerna och ser om nåt händer, eller så försöker man kombinera två formler ("Om den här formeln gör att min hud blir hård som sten och den här formeln gör så att stenar exploderar så kanske den HÄR formeln..."

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Det låter precis som att det det finns en magiker i varje gathörn, som att fältherrar skulle ha kompanier med magiker, som om det är nåt som är helt accepterat.

"<EM>Ett exempel var ju det som [color:green]Han</font color=green> tog upp Vill jag minnas)...</EM>"
Det var inte jag, men det är antagligen FJÄRRSKRIFT i Symbolistskolan som <B>Arvidos</B> syftar på. Det finns en till bevärjelse men jag kommer inte på dess namn.. Iaf, symbolister är inte vanliga i DoD så att använda magiker där är rätt sällsynt. Dessutom är i allmänhet magiker ovanliga.

Det bästa är väl att sätta en nackdel på magin:
Magin är hatad och magikerna likaså.
Man kan bara hantera vissa saker m magin som att man bara kan hantera elementen Eld, vind och vatten (inte jord för då kan man skapa saker).
Man blir galen om man använder magi (känns igen?)
Man blir skadad utav magin.
etc

Halvtaskiga förslag men iaf ett snubblande steg på vägen..

/[color:green]Han</font color=green> som nog ger rådet att titta på andra magirika rollspel som t.ex. Shadowrun (och RuneQuest lr Pendragon?)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ditt inlägg fick mig att tänka på kampanjboken Krilloan till DoD, där dom tycks ha tänkt till ordentligt på punkten om hur magin förändrar samhället. Städerna under vår egen medeltid hade främst två problem, nämeligen urusel brandsäkerhet och lika dålig hygien. Staden använder magiker för att hjälpa till på bl.a. dessa punkter:

Brandsäkerhet: Brandmästaren kan när som helst kalla in magiker som hanterar lämpliga besvärjelser så som vind- och regnkontroll.

Hygien: Om svåra epidemier utbryter så använder de odöda vid saneringsarbetet, för att förhindra ytterligare spridning av smittan.

Förutom detta så erbjuder magiker sina tjänster igenom magiska färdmedel, t.ex. kvast- och mattflygning. Och det finns till och med ett transportörernas gille, som använder sig av magin återvändo för att ta med kunden till en av 6 platser runt Ormsjön på ett ögonblick!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
>"Magin är hatad och magikerna likaså"

Då kommer man ju till den intressanta frågan varför. Om det inte finns någon vettig orsak känns det mest som om det var så bara för att man ska kunna ha en "vanlig" medeltidsvärld. Det är ingen dålig orsak, förstås; många (jag t.ex) gillar "vanliga" världar.

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Då kommer man ju till den intressanta frågan varför."</I>

Många:

*Religion
*Livsfilosofi
*Skeptiker (såsom Naturvetenskapare)
*Teknokrater

Med flera.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Magi, en utav grundstenarna i fantasyrollspel..
Är det något speciellt man borde tänka på för att få en magi som passar in i spelvärlden, som inte rubbar ett typiskt fantasy-samhälle, men som fortfarande känns mäktig?<p><hr></blockquote><p>Om du ska ha ett typiskt fantasy samhälle så måste du nog strunta i magin. I alla fall mäktig magi eller så gör magin sådan att den endast kan påverka det mentala och magikerna blir därmed sådana som arbetar i det fördolda.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Ett exempel var ju det som Han tog upp (Vill jag minnas) där det fanns en besvärjelse i DoD som gjorde att magikern lätt kunde skicka meddelanden vart han ville..
Borde ju ha samma genomslagskraft i en fantasyvärld som telegrafen, men ändå så tänkte man tydligen inte så mycket på hur det påverkade samhället. <p><hr></blockquote><p>

Ooja en telefgraf system i medeltida samhälle skulle ha förintat den typen av samhälle och ett helt nytt skulle ha uppståt.
Säg att man behöver 1 magiker för att sända ett medelande, Kungariket har 5 stora städer och 1000 små Byar som är fördelade 200 byar på varje stad ansvars område, Riket har 5 stora armer södraarmen, Östarmen, Västarmen, Norrarmen, Pretoriskavakten.
För att kunna hålla omedelbar kontakt med samtliga delar så behöver kungen bara 5 stycken Magiker för varje stad och ytterligare 5 för varje arme.
Och om säg bara 10% av varje människa kan bli magiker och kungariket har i snitt 8000 inevånare i huvudstaden så kan huvudstaden bringa fram 800 potentiela magiker och även om bara 1% av dessa upptäcker sina talanger så blir det 8 magiker som potentiellt kan tjäna Kungen.

Taktiska möjliheter med kommunikation är uppenbara en arme kan lättare och snabbare förflyttas då de omedelbart kan få information om vart och var fienden är spanare i de olika städerna eller byarna kan omedelbart föra fram viktiga nyheter till Magikern som sänder dom vidare till huvudstaden.
Kungen kan därmed omedelbart få fram taktiskt information om vart och vad som pågår.

Exempel varningar om pesten i en stad skulle kunna avändas för att låta en av armerna stänga av all färd till och från den staden tills pesten är över eller alla är döda på så sätt minska effekten av pesten i resten av riket.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Eller magiska artefakter som är evighetsmaskiner.<p><hr></blockquote><p>Lösningen där är att ge artefakterna en bäst före datum eller en viss uppladning/återupphämtnings tid exempel skaffar man i Eon ett demon aggregat som används för att driva ett magisk artefakt kan plötsligt artefaktet lägga av och demonen ligga och vila *Zzzzzz* om magikern användt det för mycket..
*Ursäkta att jag lånade ert brinnande svärd mr Riddare men vi ville koka lite Buljong*

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Och att göra magi harmlös är ju inte så kul..
Alltså: Finns det något speciellt att tänka på?
Om någon har lust med det skulle det också vara mysigt att diskutera magins plats i fantasysamhället överhuvudtaget oxå..
Vilka rollspel sköter det på ett bra sätt? Vilka gör inte det?
<p><hr></blockquote><p>Igentligen gör inga rollspel det på BRA sätt man kan direkt härleda mellan sämre eller bättre.
De sämre systemen vad gäller eftertanke är DoD och D&D samt några dussin andra.
De bättre systemen är Eon, Gondica och även Khelathar som tyvär inte existerar något mer...
Gondica lösning är att magin är inte eldkastar formler utan mer mystiska förmågor som att springa på vatten eller klara av att få växter att omvandlas till monster. ( Om man ger växten NOG med tid kan den även växa sig STOR nog för att bli farlig ) samt mekaniska mästerliga förmågor som viss typ av magiker har.. Lösningen Gondica har är att magiker av olika sorter har makt och prestige de med de mystiska förmågorna är ofta präster ( tänk KungFU ) och de med mekaniska förmågor blir mästerliga tekniker ( Tänk Leonardo DaVinci ) Och de som kan omvandla livsformer till monster är ofta jagade för att de gör olagliga saker som gör prästerna sura för att de förvrider livskrafterna och gör makthavarna rädda för att de ofta försöker ta över makten. ( What are wee going to do tomorow Brain? what we do evry night Binky trying to take ower the WORLD )
Och Mekaniska magikerna brukar bli rika mästerhantverkare.

Eon sätt att lösa det hela är smidigt i sig Magin ÄR mäktig och därför finns det mäktiga magiksa organisationer som har politisk makt i sina länder. I genom snitt är Magin farligare än vanliga vapen i Eon genom sin mångsidighet men en svärdskämpe kan ändå döda en magiker lätt om de är fler än en. ( Finns begränsningar HUR många magikern kan skada samtidigt i EON )

Khelathar system var även det månsidig magi men inte vidare kraftig om man skulle göra en eldboll var man tvungen att träna i åratal och sen ha med sig massor av "ingridienser" och ändå var det effektivare att använda en dolk.
Den effektivaste formeln i Khelathar OM jag mins rätt var en som fick fienden att spy..




<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Magi som maktfaktor:

Magikerna är så mäktiga i kraft av sina övernaturliga förmågor, att dom utan större besvär kan klättra upp till toppen av maktens pyramid. Antagligen har det varit på det viset i urminnes tider, att magiker har bestämt. Magikerna ser naturligtvis till att kontrollera all magiskolning i riket, så att inga uppstudsiga grisodlarmagiker kommer och griper makten för att mamma och pappa blev halshuggna av fogden när de låg efter med skatten.

Vill man undvika att sådant samhälle får man helt enkelt begränsa magikernas makt. Tycker man att det är trist att begränsa den altl för mycket, kan man ju alltid konstruera ett samhälle där magiska förmågor av tradition hålls under sträng kontroll av en icke magikunnig elit, som ser magikerna som ett stort hot mot deras maktposition. En rollpersonsmagiker måste då gömma sina förmågor för att undgå upptäckt. Andra modeller för att undanhålla magikerna från makten finns säkert; kanske påverkar magin magikerns hjärna på något speciellt sätt, vem vet? Magikerna kan också vara precis så mäktiga att de utgör *en* maktfaktor i samhället, utan att för den skull vara den enda. Något som jag däremot tycker att man skall undvika är magiker som aktivt *väljer* att inte gripa makten i ett samhälle, av religiösa eller etiska skäl. I ett realistiskt uppbyggt samhälle finns det inga handlingar som inte begås med ekonomiska målsättningar i botten.

<HR>

Magi som arbetsunderlättande faktor:

Om magi kan användas på samma sätt som de flesta av den moderna tidens underverk; för att utföra mer eller bättre arbete per person, så är det bara att titta tillbaka på historien och se efter hur dylika skapelser har påverkat vårt samhälle, och sedan applicera dessa förändringar på sitt eget fantasysamhälle. Gillar man inte vad man ser, är det bara att ta bort det specifika användningsområdet för magin.

<HR>

I mitt rollspel har jag löst problemet genom att inte ha några magiker. Magin är en naturkraft och ett plotredskap för spelledaren, och styrs inte av några regler. På så sätt kan spelledaren sätta in magi precis där han vill ha den, och vill han att spelarna ska kunna använda den infogar han den i form av magiska artefakter; detta utan att samhället behöver påverkas på något sätt.

I ett annat rollspel jag knåpar med har jag gått till den andra ytterligheten: magi finns, kan användas av människor, och påverkar samhället in absurdum; eller vad sägs om ett europa i slutet av niohundratalet med vikingar som flyger till månen med helikopter och lappar (samer) som dominerar sjöfarten med gigantiska undervattensmechas?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Magi och dess roll i samhället (långt)

Först, ett förslag till översättning av "dispell": avbesvärja. Det duger iaf.

Överhuvudtaget är det här dock en väldigt intressant diskussion, som jag bara MÅSTE lägga mig i (av flera orsaker). Fantasy för mig, innebär att det finns magi. Finns det ingen magi, ja, då känns det mer som att kategorin är medeltid. Okej, det kanske är "medeltid med monster", men utan någon form av magi, så känns det inte längre som fantasy. Men det är ju förstås bara min åsikt.
I mitt eget rollspelsprojekt förhåller det sig på det viset att alla föds med förmågan att använda Magi, men långt ifrån alla bryr sig om att lära sig hur man ska göra för att utnyttja Magin. Varför? En orsak är att det inte finns några skolor för magiker, och för att väcka sin magiska förmåga till liv, måste man få hjälp av en annan magiker. En annan orsak är att eftersom Magin är så vanlig, är den också hårt kontrollerad, och lyder under vissa restriktioner. Den senare orsaken var dock något jag bestämde mig för nyss, när jag satt och läste vad ni andra hade skrivit. Jag har inte skrivit speciellt mycket om samhällssystemet i min värld, än, men det här väcker många tankar, som måste övervägas. Med så mycket Magi i världen, kommer samhällssystemet att se radikalt annorlunda ut, men det är ju naturligt att de som kan använda Magin får mycket makt, och de som har mycket makt, vill ogärna förlora den, och därför stiftar de alltså lagar som reglerar användandet av Magin. Lägg till detta att det finns ett material som heter Stjärnsten, som är totalt resistent mot alla former av Magi, och dessutom bara kan smidas av personer som inte har väckt sin magiska förmåga till liv. Aha, en intressant världsbild börjar dyka upp...=)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Magins uppkomst?

Hur man uppfinner nya formler, beror väl på hur Magins byggstenar ser ut. Jag har delat in mitt Magi-system i några få aspekter (användninsområden), och när man ska skapa en ny besvärjelse, får man helt enkelt försöka foga ihop de användningsområden som behövs. Det är ju något svårt att förklara ingående, eftersom vi uppenbarligen inte har något liknande i vår värld. Det får väl bli lite abstrakt då.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Fortsättning på formeln...

"Om den här formeln gör att min hud blir hård som sten och den här formeln gör så att stenar exploderar så kanske den HÄR formeln..."

...gör att min hud exploderar!

Måste vara en hemsk upptäckt, om man prövar formeln i praktiken.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
"<EM>...så blir det 8 magiker som potentiellt kan tjäna Kungen.</EM>"
Om man tänker i DoDform så är det inte säkert att magikerna lärt sig just den besvärjelsen men eftersom <B>Arvidos</B> har ett annat system så...

"<EM>Taktiska möjliheter med kommunikation är uppenbara en arme kan lättare och snabbare förflyttas då de omedelbart kan få information om vart och var fienden är spanare i de olika städerna eller byarna kan omedelbart föra fram viktiga nyheter till Magikern som sänder dom vidare till huvudstaden.</EM>"
Hmmm, får mig att tänka på Robins Hobbs Farseer (Fjärrskådarna). Där använder man magiker för precis som du skriver. Nackdelen fanns där också.. De behövde inte vara lojala och kunde skita i att meddela... Så vågar man lite på magikerna.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker avbesvärja lät lite krystat
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Om man tänker i DoDform så är det inte säkert att magikerna lärt sig just den besvärjelsen men eftersom Arvidos har ett annat system så...<p><hr></blockquote><p>Då jag inte känner till Arvidos system så kan jag inte utala mig om det !!!
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Taktiska möjliheter med kommunikation är uppenbara en arme kan lättare och snabbare förflyttas då de
omedelbart kan få information om vart och var fienden är spanare i de olika städerna eller byarna kan
omedelbart föra fram viktiga nyheter till Magikern som sänder dom vidare till huvudstaden."
Hmmm, får mig att tänka på Robins Hobbs Farseer (Fjärrskådarna). Där använder man magiker för precis
som du skriver. Nackdelen fanns där också.. De behövde inte vara lojala och kunde skita i att meddela... Så vågar man lite på magikerna.<p><hr></blockquote><p>Aaaa men det finns en lösning på det. :gremsmile: Genom att använda både magiska framförda medelanden och en dubblet genom hästberidna kurirer eller brevduvor brevduvor för vissa viktiga medelanden så kan de säkra chansen att medelandet har kommit fram.
Okej det hästsfraktade/brevduvor medelandet kommer antagligen att komma fram flera minuter till veckor beronde på avståndet och det kan lätt komma bort på vägen men ändå så ger det Kungen en ökad chans att kontrollera att medelandet verkligen kommer fram.
Personligen så i ett värd där magi existerar såkommer troligen de styrande vara sådana som har Magiska krafter och därmed klarar av att utföra "Mirakel" som kan hålla folk på sin plats. ( se fjärrskådarna igen )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Att begränsa magi

Det bästa är väl att sätta en nackdel på magin:
Magin är hatad och magikerna likaså.
Man kan bara hantera vissa saker m magin som att man bara kan hantera elementen Eld, vind och vatten (inte jord för då kan man skapa saker).
Man blir galen om man använder magi (känns igen?)
Man blir skadad utav magin.
etc


Det påminner mig om en artikel jag läste i Dragon för ett antal år sedan. Den handlade just om hur man kunde begränsa tillgången på magi i världen för att behålla den traditionella fantay-känslan.

Att göra magi och magiker förföljda var naturligvis en sak som togs upp. En variant på detta är att en grupp magiker förföljer alla andra (eftersom det handlade om AD&D drog de upp exempel hur Clerics förföljde Mages och vice versa) eller att en intolerant gudom eller liknande avskräcker folk från att leka med magi.

Ett enkelt sätt är annars att se till att inte alla kan bli magiker. Om det krävs en särskild "gåva" för att kunna bruka magin kan man dra ner antalet trollkarlar enormt. Detta är en lösning som jag personligen tycker om.

Kulturen inom magikerkretsar lär också vara betydelsefull. Varje ny magiker kan ju innebära en ny potentiell konkurrent, särskilt om de resurser magikerna behöver för sitt yrkesutövande är begränsade. Magiker som använder all tid till att intrigera med varandra har inte lika mycket tid till att förändra världen.

Och så har vi slutligen faror på jobbet. Om man gör magin farlig och svårkontrollerad, eller ger den obehagliga bieffekter, är det bergis inte lika många som vill använda den.

jag har för mig att det stod mer än så i artikeln, men jag kommer tyvärr inte ihåg mera. Själv är jag nog mest förtjust i fantasyvärldar där magi är sällsynt, eftersom det gör den mycket mer dramatisk när man väl använder den. Samtidigt har jag ju förstås börjat jobba lite på mitt eget rollspelsprojekt Stormtid, där en extremt högmagisk civilisation står i centrum.

Ridijeck
magiker-wannabe
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Magi och dess roll i samhället (långt)

Om det är meningen att man ska kunna spela både magiker och icke-magiker så kan ju inte magiker vara så mycket mäktigare än andra. Till en viss del balanseras det ju av Stjärnsten, förstås. Samhällets inställning till magi balanserar ju också, men inte lika mycket (det funkar med seriösa spelare, men är knappast koboldsäkert).

Avbesvärja låter bra. Hoppas jag kommer i håg det nästa gång jag behöver det.

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
"<EM>Genom att använda både magiska framförda medelanden och en dubblet genom hästberidna kurirer eller brevduvor brevduvor för vissa viktiga medelanden så kan de säkra chansen att medelandet har kommit fram.</EM>"
Sant. Vem förlitar sig på bara ett sätt? Det kan ju slås ut. Det är som om försvaret bara skulle ha en lina/radioanslutning från en station till högkvarteret. Rent idiotiskt, alltså.
Men i boken ansågs magikerna lojala mot kungen. Nåt som antagligen inte anses överallt...

/[color:green]Han</font color=green> som inte vet var han vill komma
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Magi och dess roll i samhället (långt)

De som har lärt sig hantera magin är mycket mäktigare än de som inte har lärt sig det, men så är det ju i nästan alla rollspel, den som kan magi har mycket makt till sitt förfogande. Det som balanserar upp det är just Stjärnsten, och lagstiftningen, samt även Gudarna. Om någon börjar leka för mycket med världen, så lägger de sig i spelet. För övrigt balanseras magin av att det trots allt ändå finns ganska många som kan hantera den. Olika intressegrupper motverkar varandra för att ingen ska få för mycket makt. Och just för att så många har magi, så är det ytterst sällan som någon försöker ställa till problem, det blir ungefär som en terrorbalans.
Apropå att det inte koboldsäkert så spelar det ingen roll. RoA vänder sig inte till oerfarna spelare, och det är i princip bara oerfarna spelare som är kobolder. Problemet löst.
Och om det dyker upp kobolder i en spelargrupp, så är det spelledarens sak att lösa. Det finns många spel som uppmuntrar till kobolderi, men hur många vill spela med kobolder?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu gör ni som jag säger!

Hallå.. Vi skulle väl diskutera magins makt och inte varför man inte vill vara magiker.. /images/icons/frown.gif

Okej, jag berättar lite om mitt magisystem så kan ju ni kommentera.. /images/icons/smile.gif

Ingen vet riktigt vad magi är, men dom flesta tror sig veta. Det rakiska Emperiet tror till exempel att världen är uppbyggd av element, och med gudakraft kan man ändra balansen på dessa.

Magi är iallafall en kraft som sköljer fram och förändrar. Den är väldigt flexibel (Man föreställer sig resultat och formar magin efter detta) men också riskfull.

Så.. Frågan gällde: Vad kan man, och vad kan man inte göra med magi i ett någorlunda normalt fantasysamhälle.. Notera att det måste inte vara precis som medeltid, det är okej om medborgarna hyr en magiker vid speciella uppgifter.. /images/icons/smile.gif

Men om man till exempel låter magiker kunna värma objekt rätt lätt.. Vad får det för konsekvenser i samhället? Och om man kan göra (nästan) evigt fungerande magiska föremål med, säg, 10 magiker som utför en svår och riskfull ritual som kanske permanent skadar dom.. Får det speciella följder då?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top