Nekromanti magi och dess kraft

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
Jag har en fråga till konstruktörerna eller vem som helst som har en bra ide...
Jag tycker att mgin är j-ligt bra utfomad i eon , den är väldigt fri och lämnar mycket till fantasin , men som jag har förstått det finns det inga begränsningar för att använda sig av den. Alltså har man högt i alstra , transformering och besvärjelse är det bara att "köra" på
visst det finns en CHANS att förlora qadosh vid fummel , men det tycks också vara den enda begränsningen , i tex drakar o demoner har man ju psy förlust . Jag har "hotat" mina spelare att allt för mycket användning av magins flöde minskar qadosh , är inte så nöjd med detta så undrar om ngn har en bättre lösning.
Många har anmärkt på shamanismen att den är så mäktig men en rp med bra värden i magi är minst lika kraftfull. (vet om ändringen för shamaner i eonII)
är tacksam för ideer

illusionens mästare
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Nej då, det finns inga begränsningar. Bortsett från:

1) Många typer av magi kostar magikern något vid kroppslig alstring, alternativt är inte alltid tillgängligt.

2) Att improvisera brukar ta lite mer tid en man har i en normal strid i Eon, så vad det gäller stridsmagi brukar man få hålla sig till ett (oftast litet) antal memoriserade besvärjelser.

3) Om man vill vara säker (näst intill) på att inte förlora Quadosh så kan man inte kasta besvärjelser på mer än en magnitud... Och om man är trött/skadad räker inte ens det.

Summa summarum: En väl förberedd, utvilad magiker med något dussin konglegerade filament ÄR mäktig. En normal äventyrar-magiker som ofta blir tvungen att kasta magi när han är trött eller improvisera tokbesvärjelser i strid kommer snart inse att Quadosh inte är en förbrukningsvara...

/Henrik
 

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
vad menade du med din tredje punkt?
Är det svårighetsökningen för skador du syftade på?
Jag känner nog ändå att det blir väldigt mäktigt , oftast kan en magiker hoppa i skydd och slänga besvärjelser på avstånd.
Eftersom en magiker också är en skrämmande person och vars kraft borde rimligtvis skrämma de flesta personer , ta bara häxhysterin på medeltiden.
Jag skulle vilja hitta en balansgång , känns äckligt svenskt men vill applicera den gyllende medelvägen , om du förstår vad jag menar.
Som väl van rollspelare med ett otal magiker på nacken , tycker jag att det är kul med lite press på en , som tex när psy börjar bli skrämmande lågt efter lite kastande av eldbollar osv.
=)

illusionens mästare
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
En sak som kanske inte togs upp ordentligt är ju att "trolla" ger utmattning (som i sin tur leder till ökad svårighet). Detta är ungefär som en PSY-förlust, du kan fortfarande kasta besvärjelser, men svårigheten blir så stor att du säkerligen misslyckas och kanske till och med fumlar.

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Dansa dårar dansa

I en kampanj som jag spelade upptäckte magikerna i gruppen att det gick utan några som helst svårigheter eller chans till motstånds slag att förvandla sina motståndare till DJUR..

Så fort de upptäckte en fiende stod magikerna och trollade en runda senare fanns där en/två stor förvirrad Delfin som inte kunde göra något annat än att förvirrad sitta ohc titta på medans magikerna greppade en påk och mishanlade dom till döds.. ( Oftast så omvanlade de folk till Gris )
Fyra gånger så förvandlade Magikern elaka Roghan till Grisar som han sen satte i en bur och betalade folk att skeppa iväg till någon ö.. Medans uppehöll han besvärjelsen i några dagar tills Dvärg/grisen var LÅNGT ute till havs
Besvärjelsen kommer jag inte i håg MEN ingen av slagen var svårare än Ob3T6 jag tror även att de var lättare.. SÅ MAGI ÄR otroligt mäktig och farlig OM spelaren använder FLER än 1 hjärncell..


Hatten är trött irriterad på fantasi lösa spelare som tror att Eldbollar är den ENDA metoden att döda fiender på.. *suck*:. Eld löjligt....
Gris = farlig...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Dansa dårar dansa

Misshandla djur till döds? Vad har dina spelare för moral egentligen? Jag skulle snabbt som tusan låta en magiker misslyckas lite och förvandla motståndarna till gulliga kattungar istället för grisar/delfiner/whatever. Om de sedan skulle, utan att ens överväga alternativen, slå ihjäl kattungarna så skulle jag bli orolig.

(fast det är klart, hamsterbett 1kp, kattungar med sylvassa klor, ska vi säga Ob2T6+1?)

/Azagthoth
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
En variant

Ja ...

Lägg till utmattning.
Varje alstrat filament ger minst 1 kryss långtidsutmattning.
Och till slut märker mäktiga magiker att Qadosh-förlust suger ... när dom står där med 5-6 Ataxotropiska filamnet som dissiperar så blir det ju oftast Qadosh förlust.

Den Cirefaliska magikern i min spelgrupp har nu en sisådär 5-6 alstra färdigheter med ett FV på 22-24. Men han sitter också på en Qadosh på -16. Visst han kan åstadkomma en hel del om han vill. Men han har dragit ner på sitt magiutövande ett gäng och nästan helt lämnat över sina tjänster till Cirza templet. Vilket i sin tur gav upphov åt den nya kampanjen.
;]

På tal om magiker och dylikt.
Xerxes, som är magikerns namn, överraskade mig hejdlöst höromdagen när vi spelade. Dom jagade en legosoldat som var på väg att smita undan i den täta skogen. Då vävde han snabbt och lätt ihop en 3 Magnitudens Pyrotropisk Helveteskula (med rörelse och hela kitet) och satt sedan "Förnimma" på den .... voila; målsökande eldboll.
Sådana stunder glädjer man sig ..
;]

MvH
Kullendorff
*som älskar EON's magisystem*
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag hade ungefär samma uppfattning som du har om magiker innan jag spelade en. Problemet är att magin har kort räckvidd i Eon (normalt 30m, sällan över 90m). En motståndare med avståndsvapen, alternativt inga polare som håller motståndarna borta, och magikerna kommer vara mäktig i tre rundor...

Skrämma motståndarna kan man göra när man är förberedd.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Att kasta besvärjelser ger ingen utmattning. Däremot är det ju fullt möjligt att filamenten du alstrar kostar långtidsutmattning.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Dansa dårar dansa

Err...Så funkar inte den effekten (fast om ni vill spela så är det OK för mig). En förvandlad karaktär behåller alla sina egenskaper och får inga nya.

Det är precis lika fånigt som det låter. En människa förvandlad till delfin kan fortfarande springa omkring och använda svärd...
Om någon har en bättre variant på den effekten är jag idel öra (öga?).

/Henrik
 

Cerlana

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
4
Location
Alari-passet, Alarinn
P-personligen t-tycker inte j-jag att magin är särskilt mäktig...e-e-eller v-visst kan den vara d-det, men då m-måste man ju själv vara väldigt...skicklig (och ha en Sl som strukit fummelreglerna). S-som jag s-ser det så är magin i Mundana inte s-särskilt kraftfull, speciellt inte m-med tanke på att du fummlar så fort du försöker få till en b-bra magnitud. Löjliga begränsningar t-typ PSY-poäng, Magipoäng eller dylikt t-tycker jag bara att det är väldigt skönt att slippa, och enligt min väldigt ödmjuka åsikt *niger* så b-behövs de heller inte i Eon, då magisystemet inte är s-så kraftfullt att det behöver förses med d-dylika "balanserande" åtgärder...

*niger vackert*

- Cerlana Enéatha siòl Dah'touin, discipel Huset Cuvri'an, Legio Colonan
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Dansa dårar dansa

Om man tolkar den ordagrant ja, men räknas fötter och händer till egenskaper. Att veta hur man går och svingar svärd behöver inte betyda att man har förutsättningar att göra det.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Dansa dårar dansa

*suck* även om människan behåller sina normala förmågor i delfin form så saknar han exempel viss BEN att springa om kring med så han har FYSIKSA hinder som gör att han inte KAN gå..
Han saknar ARMAR så han kan inte använda sin FV i Svärd..

Tänkt låt fantasin och kreatviviteten bli använd..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Aah! Neeej!

Inte den mystiska Cerlana igen.. Yyyyymiiiiirr!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ROTFL! (Con texto!)

I en kampanj som jag spelade upptäckte magikerna i gruppen att det gick utan några som helst svårigheter eller chans till motstånds slag att förvandla sina motståndare till DJUR..

Jasså?

Så fort de upptäckte en fiende stod magikerna och trollade en runda senare fanns där en/två stor förvirrad Delfin som inte kunde göra något annat än att förvirrad sitta ohc titta på medans magikerna greppade en påk och mishanlade dom till döds.. ( Oftast så omvanlade de folk till Gris )

*Arvid är nere för räkning av skratt*

titta på medans magikerna greppade en påk och mishanlade dom till döds..

Åh gud.. Årets citat!!

Fyra gånger så förvandlade Magikern elaka Roghan till Grisar som han sen satte i en bur och betalade folk att skeppa iväg till någon ö.. Medans uppehöll han besvärjelsen i några dagar tills Dvärg/grisen var LÅNGT ute till havs
Besvärjelsen kommer jag inte i håg MEN ingen av slagen var svårare än Ob3T6 jag tror även att de var lättare.. SÅ MAGI ÄR otroligt mäktig och farlig OM spelaren använder FLER än 1 hjärncell..


Jösses.. /images/icons/laugh.gif


Hatten är trött irriterad på fantasi lösa spelare som tror att Eldbollar är den ENDA metoden att döda fiender på..

Jaha.

*suck*:. Eld löjligt....
Gris = farlig...


Höhöhöö!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hmm?

Ja? vad? Sade du något? *Stirra hatiskt på Arvidos,lägga en beskyddande arm om Cerlanas axlar och fingra på svärsfästet med den andra*

- Ymir, älskar Cerlana.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Dansa dårar dansa

Personligen brukar jag försöka läsa regler ordagrant. Det blir mindre misstolkningar så.

Problemet är att effekten "förvandling" som skriven är helskum. Man måste ändra den på något sätt för att göra den fungerande. T.ex. som någon föreslog att ge målet ett motståndsslag, alternativt basera nivån på förändringen på magnituden på besvärjelsen.

/Henrik
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Blä.

Tjejbaciller. Usch. /images/icons/tongue.gif





/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top