Haha! Frukta de magikunniga ankorna! [lång]
För att kunna svara på den frågan tycker jag man måste kunna göra klart för sig hur världen egentligen skapades. Min värld är en moddad Ereb Altor där jag tagit inspiration från Kaos Väktare, från mitt läsande om shamanism, astralplan och själavandring samt från mina egna funderingar IRL kring livet och döden. Jag ska försöka att inte blanda in för mycket information om det i det här inlägget.. Eftersom jag har en klar, men ändå luddig (jag har inte skrivit ner mina funderingar) nog för att kunna tolka det lite hur som helst så har jag någorlunda försökt mig på att förklara varför magin fungerar som den gör..
För att ta några av dina funderingar:
"
Hur kommer det sig att en del magiker har så mycket större kraft än sina kolleger?"
Varför har vissa bättre bollsinne än andra? Som jag gärna vill se det så har kan alla lära sig magi och träna upp det, men bara ett fåtal har tillräckligt med talang att det märks.. I min värld kan alla till exempel lära sig Känna magi.. Nu får ni ursäkta, men jag tänkte vara lite världsspecifik för att förklara mitt tänkande.. Ereb Altor har drabbats av ett antal konfluxen (4-5 stycken) och vissa av dem har kastat de intelligenta humanoiderna tillbaka i utvecklingen.. Vad säger att magiutvecklingen inte också kan ha gjort det? Jag kan tänka mig en värld där magin en gång flödade, med mängder av magiska föremål för att hjälpa till i vardagen.. Vissa av dessa förmål finns kvar idag, men nästan allt har gått förlorat i konfluxerna.. Det finns rester kvar av de magiska förmågorna i de intelligenta humanoiderna och de märks som vilda magier (Magikerns Handbok).. För vissa kanske detta känns lite WoT, men jag tänkte på detta innan jag ens läste böckerna..
"
Varför är magi vanligare bland vissa raser än andra?"
Det beror lite på varför rasen är satt till jordelivet från början och vad de fyller för funktion.. Alla håller väl med om att alvernas uppgift är att skydda naturen? Och för att komma närmare den så har alverna en större tendens att kunna ägna sig åt magi.. Ta besvärjelsen NEXUS som exempel.. Den suger PSY från naturen, alltså är magin en naturlig del av naturen.. Sedan är magikunnandet ovanligt även hos alver, men en högre procent (promille?) alver har förmågan att lära sig magi jämfört med andra raser..
Svartfolket har i DoD ofta en tendens att inte kunna lära sig magi lika bra.. För att svara på varför så vill jag gärna utgå ifrån vad de fyller för funktion.. Jag kan inte tänka mig att de skapades bara för att vara onda (onda, från vilka ögon sett?).. Om man tänker igenom det jag har skrivit här innan så kan man dra slutsatsen till att svartfolket måste ha kommit sist av alla folkslag då dessa behärskar magin sämst.. Man
skulle kunna tänka sig att svartfolket är en förvriden ras som innan konfluxen hade de största magiska förmågorna, men som nu efter förvridningen har fått en blockad mot den magiska naturen.. Det är också en anledning till varför jag försöker skapa en större förståelse för svartfolket när jag spelleder.. Mina spelare är perfekta då de alltid ansett att orcher är onda.. De har det Ereb Altiska tänkandet i sig redan från början.. Det gör det lite lättare att spela ut rasismen mellan raserna då spelarna från början redan känner en avsmak för svartfolk.. Fast svartfolken
kan ju lika gärna ett resultat av en en guds uttråkning eller avundsjuka till sina "kollegors"skapelser.. Men läs då nästa punkt där detta argument inte håller (i min värld i alla fall)..
"
Är magin alltid en gåva från gudarna till en viss ras, eller är det en naturlig del av fantasyvärlden, men som endast vissa har tillräcklig begåvning för att klara av att hantera?"
Jag vill säga precis som dig, både och.. Men ändå inte.. För det första så måste man tänka igenom om det verkligen finns gudar.. Om man nu har flera religioner i sitt rollspel, varav en är en polyteism (mångfald av gudar) medan en annan är monoteism.. Vilken har rätt? Personligen gillar jag att Ereb Altor också har personkulter (som Fingalkulten) och skapat kulter efter händelser (som när den röda meteoriten, vars namn jag inte kommer ihåg, slog ner).. Som ateist IRL hade jag svårt att plutta in gudar i min värld och jag ger gärna religion som sådan ett pungslag när som helst, men däremot så finns gudarna där i rollspelet lik förbannat.. Fast i en annorlunda form (de fungerar som väktare för jordklotet mot faror utifrån).. Jag kunnade att alla religioner i Ereb Altor är felaktiga och hittade på en egen skapelseteori - den rätta.. Jag formade den så att den kunde vridas till att stämma in på alla andra religioner och kulter förklarade i rollspelet.. Jag ska inte tråka ut er med skapelsehistorien, men den är baserad på vad som står i början av Kaos Väktare (jag har för mig att någon på forumet sade att Erik Grankvist hade skrivit det)..
Sedan vill jag ta ett citat ur en bok som jag läser just nu.. Den heter "Svensk folktro A-Ö" och är skriven av Ebbe Schön.. I den boken står meningen "Prästen bönfaller - magikern befaller".. Sanna ord som faktiskt speglar mitt Ereb Altor.. Jag måste säga att detta är ett
väldigt bra ämne, men det kan också vara för att jag har suttit och tänkt en del på det och äntligen får en chans att dela med mig av det..
Kommentering om filen:
Först och främst måste jag säga att det är en väldigt snygg bild.. Är det ni (någon i spelgänget) som har ritat den? Sedan tänker jag säga att det är skönt tänkt.. Jag själv har funderat över hur man skulle kunna ta med att man har magiska förmågor i släkten, men inte riktigt kunna lösa det praktiskt i regler.. Du har i alla fall ett regelförslag.. Jag gillar skarpt att ankorna kan behärska magin bra (därav titeln på inlägget), även om jag ställer mig frågande till varför just
så bra..
Jag antar att dessa regler ska ersätta magiprovet (1T100 under INT+PSY)? Själv kan jag se dessa som
riktlinjer, men inte tänka mig att använda dem.. Så länge jag inte har vääldigt gott om tid när vi skapar våra gubbar.. Anledningen till varför jag inte skulle använda dem är för att de är för komplicerade.. Räkningar som måste underlättas med miniräknare ser jag helst inte i rollspel, inte ens i karaktärsskapandet.. Jag hade hellre sett en regel som säger "Demon (70%)" och "2 generationer (-20%)" än att man måste ta hänsyn till
alla mor- och farföräldrar.. Det blir för mastigt..
Jag är inte heller för att vissa raser bara kan lära sig vissa typer av magi.. Detta är en ytterst personlig åsikt och jag vet att den inte stöds av DoD:s regler.. Jag ogillar restriktioner rätt skarpt, så länge de finns där
enbart för att "undervisa" nybörjarspelare (som DoD6 som säger att magiker inte får ha rustning, typ).. Jag kan tänka mig att man gärna väljer magiinriktning (magiskola) utefter sina egna förutsättningar.. Alver har en närhet till naturen och harmoni och väljer gärna animism och annan naturmagi.. Dvärgarna lär sig oftast runmagi, röstmagi och elementarmagi då detta finns inom deras kultur (jag antar att det inte finns såå många nekromanidvärgar i ett dvärgsamhälle).. Orcherna väljer gärna shamanism eller spiritism och i vissa fall även nekromanti.. Ankor, halvlängdsmän och människor är så pass varierade att de kan tänkas välja vad som helst..
Vill du ha fler "Andra inverkande faktorer"? Jag skulle kunna tänka mig "Vild magi i släkten", "Född på maginod", "Född under storm", "Förstfödd", "Hjälte i släkten", .. Angående den sista.. Om man är hjälte och kör med hjälteförmågor så är väl ändå det övernaturliga förmågor man får? Hjälten har alltså blivit uppmärksammad av gudarna (eller upptäckt dolda förmågor) och då borde dess avkomma kunna ta del av det.. Jag förstår dock inte vad kungligt och adligt blod har med saken att göra.. Tronen kan man lika gärna ta med våld, får dess barn då större chans att lära sig magi bara därför? Tja, det
kan ju faktiskt vara trovärdigt då gudarna kanske fäster större uppmärksamhet vid adliga..
Magikerns styrka var en intressant tanke, men jag gillar inte principen att begränsa spelarens vilja att spela en bra magiker.. Dock är det något som tåls att tänkas på.. Fast blir en magiker som bara kan lära sig SV9-besvärjelser sämre än någon som kan lära sig SV18-besvärjelser? Regelmässigt borde ju SV9-magikern bli bättre eftersom dennes besvärjelser kostar mindre..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar över varför han ens har tänkt igenom detta då spelarna ändå aldrig kommer att få reda något av det