Nekromanti Magi och ärftlighet (främst DoD 91)

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Varför är magi vanligare bland vissa raser än andra? Hur kommer det sig att en del magiker har så mycket större kraft än sina kolleger? Detta är bra ämnen för diskussion, och jag diskuterar gärna. Är magin alltid en gåva från gudarna till en viss ras, eller är det en naturlig del av fantasyvärlden, men som endast vissa har tillräcklig begåvning för att klara av att hantera? Jag tror på en blandning av de båda, där magin i allmänhet är en naturlig företeelse, men där gudarna ändå har förbehållit sig rätten att dela ut magikergåvan till dem de anser det vara lämpligt.

Jag har redan skrivit ner egna regler för dessa funktioner, och jag bifogar en fil där dessa finns beskrivna. Kom gärna med synpunkter.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Jag ser det så här...t ex alver i DoD -91. De har en högre frekvens magiker än de flesta andra raser. Detta beror på, alverna är av naturen bättre lämpade för magi, starkara psyken vilket innebär, lättare att koncentrera sig, lättare att tänka i de invecklade banor som magi är, lättare att lära o.s.v. Detta har gjort att deras kultur utvecklas i den riktningen.

Därför har de fler magiker.

Hur kommer det sig att en del magiker har så mycket större kraft än sina kolleger?

Varför är vissa bättre på att sjunga än andra, en kombination av naturlig talang och träning..likaså med magi, var talangen komer ifrån, gudar eller slumpmässigt låter jag vara osagt :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför är magi vanligare bland vissa raser än andra?"

Kultur.

"Hur kommer det sig att en del magiker har så mycket större kraft än sina kolleger?"

Talang.

Allt enligt två grundläggande principer, nämligen Occams rakkniv ("om två teorier ger samma resultat så tenderar den enklare att vara sann") respektive KISS-regeln ("Keep It Simple, Stupid").

Visserligen går det att gräva ner sig i gudar och annat, men då brukar man i allmänhet få teologisk huvudvärk väldigt fort.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Haha! Frukta de magikunniga ankorna! [lång]

För att kunna svara på den frågan tycker jag man måste kunna göra klart för sig hur världen egentligen skapades. Min värld är en moddad Ereb Altor där jag tagit inspiration från Kaos Väktare, från mitt läsande om shamanism, astralplan och själavandring samt från mina egna funderingar IRL kring livet och döden. Jag ska försöka att inte blanda in för mycket information om det i det här inlägget.. Eftersom jag har en klar, men ändå luddig (jag har inte skrivit ner mina funderingar) nog för att kunna tolka det lite hur som helst så har jag någorlunda försökt mig på att förklara varför magin fungerar som den gör..

För att ta några av dina funderingar:
"Hur kommer det sig att en del magiker har så mycket större kraft än sina kolleger?"
Varför har vissa bättre bollsinne än andra? Som jag gärna vill se det så har kan alla lära sig magi och träna upp det, men bara ett fåtal har tillräckligt med talang att det märks.. I min värld kan alla till exempel lära sig Känna magi.. Nu får ni ursäkta, men jag tänkte vara lite världsspecifik för att förklara mitt tänkande.. Ereb Altor har drabbats av ett antal konfluxen (4-5 stycken) och vissa av dem har kastat de intelligenta humanoiderna tillbaka i utvecklingen.. Vad säger att magiutvecklingen inte också kan ha gjort det? Jag kan tänka mig en värld där magin en gång flödade, med mängder av magiska föremål för att hjälpa till i vardagen.. Vissa av dessa förmål finns kvar idag, men nästan allt har gått förlorat i konfluxerna.. Det finns rester kvar av de magiska förmågorna i de intelligenta humanoiderna och de märks som vilda magier (Magikerns Handbok).. För vissa kanske detta känns lite WoT, men jag tänkte på detta innan jag ens läste böckerna..

"Varför är magi vanligare bland vissa raser än andra?"
Det beror lite på varför rasen är satt till jordelivet från början och vad de fyller för funktion.. Alla håller väl med om att alvernas uppgift är att skydda naturen? Och för att komma närmare den så har alverna en större tendens att kunna ägna sig åt magi.. Ta besvärjelsen NEXUS som exempel.. Den suger PSY från naturen, alltså är magin en naturlig del av naturen.. Sedan är magikunnandet ovanligt även hos alver, men en högre procent (promille?) alver har förmågan att lära sig magi jämfört med andra raser..

Svartfolket har i DoD ofta en tendens att inte kunna lära sig magi lika bra.. För att svara på varför så vill jag gärna utgå ifrån vad de fyller för funktion.. Jag kan inte tänka mig att de skapades bara för att vara onda (onda, från vilka ögon sett?).. Om man tänker igenom det jag har skrivit här innan så kan man dra slutsatsen till att svartfolket måste ha kommit sist av alla folkslag då dessa behärskar magin sämst.. Man skulle kunna tänka sig att svartfolket är en förvriden ras som innan konfluxen hade de största magiska förmågorna, men som nu efter förvridningen har fått en blockad mot den magiska naturen.. Det är också en anledning till varför jag försöker skapa en större förståelse för svartfolket när jag spelleder.. Mina spelare är perfekta då de alltid ansett att orcher är onda.. De har det Ereb Altiska tänkandet i sig redan från början.. Det gör det lite lättare att spela ut rasismen mellan raserna då spelarna från början redan känner en avsmak för svartfolk.. Fast svartfolken kan ju lika gärna ett resultat av en en guds uttråkning eller avundsjuka till sina "kollegors"skapelser.. Men läs då nästa punkt där detta argument inte håller (i min värld i alla fall)..

"Är magin alltid en gåva från gudarna till en viss ras, eller är det en naturlig del av fantasyvärlden, men som endast vissa har tillräcklig begåvning för att klara av att hantera?"
Jag vill säga precis som dig, både och.. Men ändå inte.. För det första så måste man tänka igenom om det verkligen finns gudar.. Om man nu har flera religioner i sitt rollspel, varav en är en polyteism (mångfald av gudar) medan en annan är monoteism.. Vilken har rätt? Personligen gillar jag att Ereb Altor också har personkulter (som Fingalkulten) och skapat kulter efter händelser (som när den röda meteoriten, vars namn jag inte kommer ihåg, slog ner).. Som ateist IRL hade jag svårt att plutta in gudar i min värld och jag ger gärna religion som sådan ett pungslag när som helst, men däremot så finns gudarna där i rollspelet lik förbannat.. Fast i en annorlunda form (de fungerar som väktare för jordklotet mot faror utifrån).. Jag kunnade att alla religioner i Ereb Altor är felaktiga och hittade på en egen skapelseteori - den rätta.. Jag formade den så att den kunde vridas till att stämma in på alla andra religioner och kulter förklarade i rollspelet.. Jag ska inte tråka ut er med skapelsehistorien, men den är baserad på vad som står i början av Kaos Väktare (jag har för mig att någon på forumet sade att Erik Grankvist hade skrivit det)..

Sedan vill jag ta ett citat ur en bok som jag läser just nu.. Den heter "Svensk folktro A-Ö" och är skriven av Ebbe Schön.. I den boken står meningen "Prästen bönfaller - magikern befaller".. Sanna ord som faktiskt speglar mitt Ereb Altor.. Jag måste säga att detta är ett väldigt bra ämne, men det kan också vara för att jag har suttit och tänkt en del på det och äntligen får en chans att dela med mig av det.. :gremsmile:


Kommentering om filen:
Först och främst måste jag säga att det är en väldigt snygg bild.. Är det ni (någon i spelgänget) som har ritat den? Sedan tänker jag säga att det är skönt tänkt.. Jag själv har funderat över hur man skulle kunna ta med att man har magiska förmågor i släkten, men inte riktigt kunna lösa det praktiskt i regler.. Du har i alla fall ett regelförslag.. Jag gillar skarpt att ankorna kan behärska magin bra (därav titeln på inlägget), även om jag ställer mig frågande till varför just bra..

Jag antar att dessa regler ska ersätta magiprovet (1T100 under INT+PSY)? Själv kan jag se dessa som riktlinjer, men inte tänka mig att använda dem.. Så länge jag inte har vääldigt gott om tid när vi skapar våra gubbar.. Anledningen till varför jag inte skulle använda dem är för att de är för komplicerade.. Räkningar som måste underlättas med miniräknare ser jag helst inte i rollspel, inte ens i karaktärsskapandet.. Jag hade hellre sett en regel som säger "Demon (70%)" och "2 generationer (-20%)" än att man måste ta hänsyn till alla mor- och farföräldrar.. Det blir för mastigt..

Jag är inte heller för att vissa raser bara kan lära sig vissa typer av magi.. Detta är en ytterst personlig åsikt och jag vet att den inte stöds av DoD:s regler.. Jag ogillar restriktioner rätt skarpt, så länge de finns där enbart för att "undervisa" nybörjarspelare (som DoD6 som säger att magiker inte får ha rustning, typ).. Jag kan tänka mig att man gärna väljer magiinriktning (magiskola) utefter sina egna förutsättningar.. Alver har en närhet till naturen och harmoni och väljer gärna animism och annan naturmagi.. Dvärgarna lär sig oftast runmagi, röstmagi och elementarmagi då detta finns inom deras kultur (jag antar att det inte finns såå många nekromanidvärgar i ett dvärgsamhälle).. Orcherna väljer gärna shamanism eller spiritism och i vissa fall även nekromanti.. Ankor, halvlängdsmän och människor är så pass varierade att de kan tänkas välja vad som helst..

Vill du ha fler "Andra inverkande faktorer"? Jag skulle kunna tänka mig "Vild magi i släkten", "Född på maginod", "Född under storm", "Förstfödd", "Hjälte i släkten", .. Angående den sista.. Om man är hjälte och kör med hjälteförmågor så är väl ändå det övernaturliga förmågor man får? Hjälten har alltså blivit uppmärksammad av gudarna (eller upptäckt dolda förmågor) och då borde dess avkomma kunna ta del av det.. Jag förstår dock inte vad kungligt och adligt blod har med saken att göra.. Tronen kan man lika gärna ta med våld, får dess barn då större chans att lära sig magi bara därför? Tja, det kan ju faktiskt vara trovärdigt då gudarna kanske fäster större uppmärksamhet vid adliga..

Magikerns styrka var en intressant tanke, men jag gillar inte principen att begränsa spelarens vilja att spela en bra magiker.. Dock är det något som tåls att tänkas på.. Fast blir en magiker som bara kan lära sig SV9-besvärjelser sämre än någon som kan lära sig SV18-besvärjelser? Regelmässigt borde ju SV9-magikern bli bättre eftersom dennes besvärjelser kostar mindre..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar över varför han ens har tänkt igenom detta då spelarna ändå aldrig kommer att få reda något av det
 

20-20-1 (Ogge)

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
6
Location
Smedjebacken, Dalarna
Du säger att Alver är starkare i psyke och mer lämpade för magi...

Nu påstår jag inte att Hober (halvlängdsmän eller vad ni vill kalla dem) är de vanligaste magikerna men de har väl generällt mer psyke (får väl ganska mycket plus på psyke vid skapande av karaktar om jag inte misstar mig) och därmed bör de vara lämpade för denna sort av psyke krävande yrke.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Ankor och andra magiker

Om reglerna

Först och främst: Den version jag postade här hade jag kanske lite för bråttom med, jag fick en del bra kommentarer av min bror efteråt (bl.a. om varför dvärgarna ska vara bättre magiker än människorna?) och har därför ändrat lite i tabellerna.

Sedan kan jag ju påpeka (om jag inte redan gjort det?) att detta regelförslag är gjort för min spelvärld, och där är magi mycket ovanligt, liksom andra raser än människorna. Faktiskt så har rollpersonerna inte ännu träffat på någon annan ras.

Jag antar att dessa regler ska ersätta magiprovet (1T100 under INT+PSY)? Själv kan jag se dessa som riktlinjer, men inte tänka mig att använda dem.. Så länge jag inte har vääldigt gott om tid när vi skapar våra gubbar.. Anledningen till varför jag inte skulle använda dem är för att de är för komplicerade.. Räkningar som måste underlättas med miniräknare ser jag helst inte i rollspel, inte ens i karaktärsskapandet.. Jag hade hellre sett en regel som säger "Demon (70%)" och "2 generationer (-20%)" än att man måste ta hänsyn till alla mor- och farföräldrar.. Det blir för mastigt..
Reglerna för magisk ärftlighet är inte tänkta att användas i skapandet av magiker, utan ifall en spelare får för sig att hans rollperson vill lära sig magi. Då ska det vara möjligt att ta reda på om han har några förhoppningar eller inte, utan att spelaren ska få bli sur på SL. :gremsmile: Reglerna kommer alltså väldigt sällan att användas och därför anser jag att jag som ett undantagsfall kan godkänna lite mer komplicerade uträkningar, det är ju bara fråga om ett enda tärningsslag vilket kan utföras av SL mellan spelmötena. Jag är, precis som du, inte förtjust i regler som säger "Nähä, du är tjuv! Du KAN inte lära dig magi under några som helst omständigheter!". Vad gäller magiskolor och raser så var det inte heller meningen att begränsa möjligheterna att göra nekromantikerdvärgar, utan mer som tips till SL vilka skolor som är vanligast. Åtminstone i min spelvärld, där som sagt både övriga raser och magi är ovanliga, kommer jag att följa mina egna rekommendationer ganska långt.

Jag förstår dock inte vad kungligt och adligt blod har med saken att göra..
Ja, du. Jag tänkte mig "det renare blodet", kanske bättre bevarat sedan forntiden än arbetarfolkets blod. Lite som Aragorn och "The blood of Numenor" i LotR. Kanske det inte var så lämpligt? Måste tänka om. Hjältar sätter jag med tror jag. Det var en bra idé!

Slutligen: Bilden är inte min, och jag har inte rätten till den. :gremblush: Jag vet inte vem som har ritat den, men jag hade den på hårddisken och tyckte den passade. I den nyaste versionen som jag skickat åt [color:\\"blue\\"](20-20-1) Angeln [/color] har jag tagit bort den.

Om gudar, magi och ankor

Varför har vissa bättre bollsinne än andra? Som jag gärna vill se det så har kan alla lära sig magi och träna upp det, men bara ett fåtal har tillräckligt med talang att det märks..
Så allt har med talang att göra? Ja, kanske det.. Jag tänkte att någon slags yttre påverkan kanske spelar en roll också, men vid närmare eftertanke kan jag inte komma på vad det skulle röra sig om. :gremcrazy:

Jag tackar för ett uttömmande svar, och inser nu hur lite jag har funderat på vilken guddom och vilka gudomliga krafter som ska verka i min spelvärld. Men du gav mig många bra idéer och en hel säck inspiration!

Höll på att glömma! Ankorna, då? Ja, det stod någonstans (i 1. Rollpersonen tror jag) att ankor ofta blir magiker. Det tyckte jag mycket om, då så många andra raser (halvlängdsmän, dvärgar, svartfolk m.fl) så ofta får stämpeln [color:\\"red\\"]Oduglig[/color] vad gäller magi. Och sedan jag läst Svavelvinter började jag gilla ankorna ännu mer! Ankor är trevliga, men missförstådda, och jag kommer att jobba hårt för att göra dem mer förstådda i framtida spel. :gremsmile:
 
Joined
25 Jun 2003
Messages
17
Location
Kolviken (Dalarna)
jao ogge... till viss del. Men han menade nog mest högalverna, för de har generellt mycket mer psyke än hoberna :gremsmile:.. Nog för att man egentligen inte ska få spela en högalv (kan vara ganska svårt att leva sig in i och förstå deras extremt höga ålder)....
Annars tror jag både hober/halvlängdsmän och alver är bland de mest lämpade till magins magi (oooooo.. vad magiskt)... Men man kan väl göra lite som man vill? Bara att "modda" sin spelvärld efter eget tycke :gremsmile:.. Själv tycker jag det är roligast med människor som magiker, lite klumpiga ska de helst vara också. Som du ogge :gremsmile:.. "Okej, jag sätter eld på hans käder.. Wooouupps.. det tog visst eld i den bärande balken ovanför mig :gremsmile:"... Sådana är magiker ska det vara :gremcool:
 

20-20-1 (Ogge)

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
6
Location
Smedjebacken, Dalarna
Ja men han var ju lite klantig Harald.

Om jag inte minns fel så sitter han inmurad långt under marken i den stad där han så desperat försökte befria sina vänner med hjälp av magi som inte direkt kunde skada.

Han hade sin kvinnliga magiker kollega till hjälp när han skulle passera floden som ledde in i landet. Med hjälp av levitation och minimagi så lyckades de båda att imobilisera två fullt beväpnade vakter utan att ens röra vid dem.
Sen kommer resten av äventyrargruppen som består av två robusta krigare och slår ihjäl de stackars vakterna.

Så stackars Harald som inte menade någon illa sitter fortfarande kvar där i hålet och sysselsätter sig med att försöka riva sönder muren med naglarna (han är så pass duktig att han kan använda små sten och sand och försöka göra mat av dem).
 

20-20-1 (Ogge)

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
6
Location
Smedjebacken, Dalarna
Re: Ankor och andra magiker

Oj oj oj... ankor, vi har en regel att man absolut måste döda en anka om man stöter på en (dom är nästan aldrig med).

Men sist jag var SL så tyckte jag att en anka var passande (han var på ett skepp ungefär 100 m ut på en sjö)... så då tänkte jag att han kan dom ju inte döda så lätt (dom kom åkandes i en vagn på vägen längs stranden). Men tror du inte dom drog upp sina bågar och samtidigt avlossade två perfekta träffar(!!) En rak i hjärtat och den andra rakt i pannan. Det var ganska oväntat, och ja dom fick problem med besättningen då ankan var kapten (oups). Men som tur var så var han lite av en diktator och ingen gillade han egentligen och flera av sjömännen såg då sin chans att ta över kaptensrollen.

Som sagt. Ankor bör akta sig när vår rollspelsgrupp är i farten
 
Joined
25 Jun 2003
Messages
17
Location
Kolviken (Dalarna)
Re: Ankor och andra magiker

hehe.. med tanke på att vi bara var 2 st (kan vara värt att nämna) var det bland det skönaste jag varit med om, som spelare (är oftast SL). Man kom åkandes där: Båda tittar åt höger, får syn på ankan, tittar på varann igen utan att säga nåt. Drar snabbt upp bågarna samtidigt och skjuter perfekt (Jag älskar vår tärning).
Ogge: var det inte du som nästan dog när du skulle spöa en lkiten handelsanka, eller var det kricke? (kricke var för övrigt den andre med bågen det tidigare nämda)
Not.: Våran inställning mot ankor är så jävla rolig :gremsmile:.. spelar ingen roll om så ankan är kung, ser man honom ska han dö!
 

20-20-1 (Ogge)

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
6
Location
Smedjebacken, Dalarna
Re: Ankor och andra magiker

Nepp det var kricke... Han klanta sig lite. Dock har jag tillexempel dött mot diverse småvarelser med krigare som några timmar tidigare hade dödat ett gäng orcer (eller liknande) utan nämnvärd svårighet. (ok visserligen var han inte ensam men ändå)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har inte misslyckats, bara hittat 700 sätt som inte fungerar //Albert Einstein
Tror att det var Edison som kläckte ur sig den, inte Einstein.
 
Joined
25 Jun 2003
Messages
17
Location
Kolviken (Dalarna)
Re: Ankor och andra magiker

Haha.. nu låter det som om vi är väldens "kötta kötta"-gäng.. vi är ju nästan motsatsen. Fast så lugna är vi nog inte ändå.... haha svårt att bestämma mig.. men vi slåss inte mycket i varje fall..
Hadé
 
Top