Nekromanti Magi o Motsåndsslag.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Satt och bläddrade i huvudböckerna på fördelar.
Jag hittade en effekt som skulle göra att man får ob1t6 bättre att motstå Nekromantiska effekter.

Jag började söka mer efter detta motståndsslag men jag hittar inget om i vilken utsträckning den är med.

Som jag ser det nu så är ju Teleportation den perfekta döds besvärjelsen.

Magikern står bakom sina hyr svärd i 2 runder och där efter dyker magikerns paraply upp i fiendens bröstkorg.
Hjärtat slutar fungera, lungorna kan inte transportera syret och så fort Fi rör sig sliter paraplyet upp en massa sår.

Hjälp, det får inte vara så lätt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Man kan inte teleportera in saker in i andra saker. Det omgivande magiska fältet förhindrar detta, skulle jag tro. Min förklaring: Allting omgivs av ett geotropiskt fält i någon mån, och det är detta som ger objektet eller varelsen fysisk form. Teleporteringseffekten, trots att den är ataxatropisk, är designad så att den förflyttar föremål utmed geotropiska fält. Detta är varför man inte kan teleporteras upp i luften.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Teleport kräver fortfarande en del nerfande. Bara själva huvudsyftet kan användas till oändligt många saker (att transportera sig själv), både i strid och utanför(tänk dig armborst och teleport, eller att bryta sig in i skattkammaren blir bra mycket lättare). Sen när man börjar flytta föremål blir det riktigt illa. Fienden kommer springande mot dig! *ZAP* Hans svärd ligger nu 10 m bakom honom och han kommer obeväbnad springande mot dig. Givetvis får man då panik och ramlar antagligen eller blir tvungen att fly.
Min favorit: (kräver en ganska duktig magiker och vettigt fv i armborst/pilbåge/liknande). När du möter din fiende kan du ständigt hålla dig på lagom långt avstånd. Han kan alltså inte komma nära och han kan inte fly. Om han har avståndsvapen så kan du bara teleportera bort dom, exempelvis till dig och sedan använda detta vapen. Har han andra vapen? Samma sak! Har han rustning som är i vägen för dig? Ta bort den!
Ingen rustning, inga vapen och ingenstans att ta vägen. Oförmögen att skydda sig och oförmögen att anfalla dig!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Teleport kräver fortfarande en del nerfande. Bara själva huvudsyftet kan användas till oändligt många saker (att transportera sig själv), både i strid och utanför(tänk dig armborst och teleport, eller att bryta sig in i skattkammaren blir bra mycket lättare). Sen när man börjar flytta föremål blir det riktigt illa. Fienden kommer springande mot dig! *ZAP* Hans svärd ligger nu 10 m bakom honom och han kommer obeväbnad springande mot dig.
Det är ju det här som är halva poängen med Eons magisystem; hitta oväntade sätt att bli livsfarlig utan Blixt :gremwink:

Däremot faller alla de där taktikerna ganska snabbt så fort du har flera motståndare... och så länge det är så tycker jag inte att det är något stort problem. I dueller få enskilda individer gärna utklassa på intressanta sätt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag hittade en effekt som skulle göra att man får ob1t6 bättre att motstå Nekromantiska effekter.
Låter inte bekant. Är du säker på att du inte menar fördelen Mental motståndskraft ur Övernaturliga förmågor-tabellen? (samma effekt men mot alla magiska motståndsslag) Annars är den nog enbart användbar mot Stank och Döda.

Som jag ser det nu så är ju Teleportation den perfekta döds besvärjelsen.
Magikern måste teleportera till en plats denna har sett, vilket mycket sällan är insidan av någons bröstkorg.

Explosion på fiendens rustning är annars en klassiker (se speciellt yelani-rustningen :gremwink: - hej då Liljans garde!)... och tolkar du area-alternativet lite välvilligt är den bokstavligen den mest dödsbringande besvärjelsen av alla... (därför husreglar jag bort area-möjligheten i samråd med min magiker-spelare)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Roande men åter till:
När inträffar motståndsslag?

Jag ser få effekter som tillåter någon form av motståndsslag.
Hård tolkar man det som står så finns det några effekter i Fototropi (Illusionerna) och skototropi (Svårare att se) samt 1 i Geotropi [Förstena].

Efter det så verkar det inte finnas några motståndsslag.
Rätt?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ok, här kommer en rejäl nerf av Teleportera.

För det första, läser man reglerna så teleporterar man personer, inte föremål. Det står tydligt och väljer man den approachen så försvinner möjligheten att teleportera svärd/bågar/rustningar/paraplyer helt.

Sedan kräver besvärjelsen att personen som teleporteras hamnar med båda fötterna på marken på en plats magikern ser eller har varit på. Vilket minskar användbarheten vid inbrott i skattkammrar, om man inte varit inne eller ser platsen det vill säga. Om man vill låta teleportering av föremål förekomma skulle jag dessutom säga att de hamnar på marken, inte i någons bröstkorg.

Fortsättningsvis gäller enligt min tolkning av reglerna följande vid formalisering av en "teleportera någon annan 10 meter"-magi.

Alstra Ataxatropi Ob8T6
Besvärjelse Ob2T6 (väva Teleportera)
Besvärjelse Ob2T6 (väva Beröring)
Besvärjelse Ob4T6 (väva Avstånd)

Livsfarligt även för de bästa, ett misslyckat slag och man står med okontrollerad dissipation eftersom det handlar om Ataxatropiska filament. Risken för Quadoshförlust är också överhängande då PSY-slaget blir högt på grund av den stora mängden filament.

2 hela rundor tar det också, gott om tid för fienden att störa magikerns besvärjande.

Vid improvisering minskar risken, då man alstrar en gång per effekt. Däremot ökar tiden till det dubbla, vilket nästan gör det näst intill obligatoriskt med en slungsten i pannan på magikern som står och joddlar.
Återigen, okontrollerad dissipation med riskerna det innebär.

Man kan förstås låta bli avståndseffekten, men det minskar ju också effektiviteten av besvärjelsen avsevärt då man måste röra vid fiender man vill skicka iväg. Eller så kan man teleportera personen en meter istället, men även där förlorar man mycket effektivitet och tidsåtgången för besvärjelsen minskar inte heller.


För att återgå till trådrubriken. Motståndsslag är ganska få tyvärr (för magikernas offer). När en effekt väl är vävd så händer den. Ska man stoppa en magiker är det bästa sättet att göra lite skada så besvärjelsen misslyckas när magikern förlorar koncentrationen.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Är det inte bara två filament för effekten avstånd? det är ju teleportera effekten som modifieras till avstånd, inte teleportera och beröring?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För det första, läser man reglerna så teleporterar man personer, inte föremål. Det står tydligt och väljer man den approachen så försvinner möjligheten att teleportera svärd/bågar/rustningar/paraplyer helt.
Tack för den påminnelsen! Man har i alla fall tänkt igenom några av effekterna, verkar det som :gremwink:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag kör nog nästan med alla alla effekter som inte är direkt fysiska, t.ex. Blixt, trauma etc. har ett motståndsslag. Även objekt som en person använder (svärd, rustning etc.) får motståndsslag eftersom de delar personens biotropiska fält tillfälligt (vilket också därmed ger upphov till sympatilagen).

Teleportera en annan person tycker iallafall jag helt klart kräver ett motståndsslag.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Så sammanfattande:
Det är ingen som sett något generellt motståndsslag ang magi.
Däremot så finns det husregler som helt enkelt säger att om man ska påverka ett annat fält (person) så är ett motståndsslag i sin plats.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker absolut inte det är tillrådigt att köra med någon som helst motståndsslag mot magi.

Anledning till detta är att motståndsslag är något som har existensberättigande i spel där magi är asmäktigt, typ D&D. I Eon är magi i stort sett värdelös, det absolut sista magisystemet behöver är att nerfas, och motståndsslag vore en gigantisk nerf av hela magisystemet.

Aldrig, I say.

(undantaget är givetvis specifika effekter som medför radikal fysisk påverkan om man inte klarar ett slag med tärningar motsv. effektens magnitud, tex Döda, Förstena. Dessa har en logisk och snygg mekanik och fungerar därför bra som de är).
 
Top