Nekromanti Magi= mödarmaskin?

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
nu är det såhär lätt att magi med areaeffekt är rena dödsmaskinen..

Tex om man lägger tredje gradens blixt med förtsa gradens aeaeffekt. Då blir skadeverkan ob3t6 trauma o smärta på varje kroppsde(7 st om jag inte mixssminner mig)l på en person.
visst om dom har vaderade kläder eller så så kommer dom att ta bort lite trauma o smärta men det e fullständigt nästan omöjligt att överleva

det finns mer effekter man kan göra överdrivet bra med lite areaeffekt men vad tycker ni om det. både rent spelballansmässigt och regeltekniskt med magi lagar och sånt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, och sen hade vi ju diskussionen om regelabusing genom att t.ex. kyla ned luften framför någons ansikte med en 100 grader... När det gäller blixt kan man säga så att den fortfarande bara träffar en kroppsdel, men gör det på flera personer. Den farliga magin är Explosion med areaeffekt...
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Eller, för att spinna vidare lite, så kan man alltid låta blixten färdas den snabbaste vägen ner till marken (jord alltså) precis som "vanlig elektricitet" hade fungerat. För att ge ett exempel.

Ran Khan Orkon kastar en blixt på mig efter att jag för femhundratrettioelfte gången gjort ett skämt om att Ran bara har en arm. Helt överraskad träffar blixten mig i höger arm (i vanliga fall brukar han missa så jag la inte ner så stor energi på att unvidka). Eftersom jag står på marken så färdas blixten från min arm, genom bröstkorgen, magen, benet och foten sen så når den marken och "försvinner".

Blev det där väldigt luddigt och krångligt eller är jag inte så fjantig som jag verkar?

- Jocke, kall, trött och sliten.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tja, då är väl frågan exakt vad blixten gör? Inte någon hejare på elskador, och sen har vi det vanliga problemet med Eon-fysiken; fungerar magiska effekter som sina verkliga motsvarigheter eller följer de andra regler... Själv skulle jag nog köra på: "Jag är SL, och jag säger att magin gör så att blixten träffar slumpmässig kroppsdel och ger skada. Tjafsar du emot får du en till i huvudet." :gremgrin:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag skulle snarare tolka blixt som fototropisk urladdning än en verklig blixt eftersom en riktig blixt har föga med fototropi att göra.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Magin i EON e helt rubbad. Har motiverat detta i ett otal olika trådar så jag orkar inte förklara mig.
Problemet ligger dock inte i reglerna i sig, utan snarare i effekterna. Tycker det e upp till varje SL att själv sätta gränser.
Annars e det fritt fram för über-döda-världen-ritualer på magnitud 7000 (med rätt mängd kongelat förstås, men det problemet borde inte Thalamur ha). Vill man ha det på det sättet så är väl det ok, vill man ha det mer "gulligt" så funkar ju det oxo. I (din) värld kanske kongeleringens dolda kunskap är glömd sedan länge, i en annan e det lika vanligt som solsken, och i en tredje så vet ingen hur man transformerar. SL har alltid rätt? =)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Vad jag minns:

Blixt slår mot hela kroppen men träffar ett område.
Explosion slår mot flera kroppsdelar.
Eld träffar alla kroppsdela som är inom arean.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Tex om man lägger tredje gradens blixt med förtsa gradens aeaeffekt. Då blir skadeverkan ob3t6 trauma o smärta på varje kroppsde(7 st om jag inte mixssminner mig)l på en person.
visst om dom har vaderade kläder eller så så kommer dom att ta bort lite trauma o smärta men det e fullständigt nästan omöjligt att överleva


Area-effekten gör att alla inom arean påverkas av besvärjelsen, inte att besvärjelsen fungerar flera gånger på ett och samma mål. Alla varelser inom en meters radie drabbas alltså av besvärjelsen (blixten) en gång och får Ob3T6 i skada, inte Ob3T6 i varje kroppsdel...
 

Habiten

Veteran
Joined
13 May 2006
Messages
4
Lägg märke till. Kanske lite Off Topic. Att om man får El, i sig. Så finns det inte en chans att man (i det ögonblicket) skakar och börjar skrika. Det som händer när man får ström genom sig är att man drar ihop musklerna. Därav kan man varken skaka eller skrika i det ögonblicket. Men om man får en blixt i sig är det ju ett så kort ögonblick.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om elskador [OT]

Du har generaliserat lite väl mycket. Visst kan man skaka och skrika om man får el i sig, allt beror på en mängd olika faktorer. Ex, en blixt färdas framförallt utanpå kroppen vilket inte påverkar musklerna i större utsträckning (ger istället kraftiga brännskador och andningsproblem). Skrik lär vara ett resultat av alla stötar som inte orsakar medvetslöshet eller paralysering. I fasta elinstallationer så är det också skillnad på växelström och likström - växelström är mer sannolik att påverka hjärtrytmen, medan likström drar ihop musklerna mer. Ett väggurtag har praktiskt nog tillräckligt med ström för att låsa musklerna - medan högre strömstyrkor ofta får personen att flyga iväg av rekylen (musklernas rekyl).

Läs mer på Merck och Wikipedia.

Fast du har rätt i att film och liknande sällan visar en realistisk version av elstötar. Och när det gäller frågan om blixtar i Eon - givet att de magiska blixtarna är av samma natur som verkliga blixtar så orsakar de framförallt brännskador.

/RipperDoc - läser på
 
Top