Nekromanti Magi = Löjligt

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ok... jag ger mig säger jag ju :)

1. Hur ska du få effekten proviserad? Det går inte bra med alkemi eller ritual. Inte heller besvärjelse? Svårigheten skenar iväg på besvärjelseslagen. Ritual har varit uppe.

Ja, fast jag börjar nog luta åt Ritual ändå. Kan ju inte systemet så där jättebra och trodde att det goda Grottrollet hade tagit bort den möjligheten med sin "riva-sönder-väv-av-tolfte-magnituden" artefakt.
Senare i tråden kom det dock upp att det var lite lurigt att fixa till det eftersom man bara kan använda besvärjelser för att skapa artefakter. Har också för mig 'Riva sönder väv' är beröring, vilket borde tvinga upp magnituden på artefakten lite. Så jag börjar tvivla på att det verkligen är möjligt att fixa till en sådan artefakt.

Annars kan jag alltid skrika mig hes på "Kongolerade filament", men det funkar för artefakter också så det går ju inte.


Saken är den att man ibland måste inse att de inte tänkt på något i reglerna. Då det är uppenbara buggar bör man göra något åt den. T.ex.
Med kasta vapen så kan du kasta en dolk över hundra meter och med rätta tekniker göra ruggig skada. Kastkniven går betydligt kortare. Här har vi alltså en uppenbar regelbugg. Alltså gör vi något åt den.
Ärligt talat tror jag inte att Krille eller någon anna har en förklaring till "skimmret" som stämmer med regelboken.


I'm all for it!
Så hur tar vi ner den ett eller flera pinnhål utan att göra den helt värdelös...

-----
Grejen är att jag inte gillar magiker-kötta-konceptet mer än ni, men jag måste ju se hur vattentäta mina teorier är innan mina spelare kommer på underliga ideer.
Det här forumet är ju dj-vligt bra då det gäller att bolla ideer.
För ingen vill ju ens se en dylik magiker, men det är så sällan jag får höra några vettiga argument för hur man hindrar en dylik vanskapelse. Ofta blir det bara "spela DnD istället j-vla kobold", och det är ju inte det jag vill höra eller göra.

Provocerar jag för mycket? Jaa. kanske, men det är ett j-vla bra sätt att engagera folk, för det är sällan man får så mycket fakta och eftertänkt argumentation tillbaka i nyllet som när man provocerar ("Nu är den j-veln Kimon igång med sitt fjanteri igen... Nu skall jag trycka till den sopan riktigt ordentligt... var la jag Mystik & Magi nånstans....")/images/icons/wink.gif.

Sen tycker jag att diskussionen är rolig eftersom den testar systemets gränser på det mest koboldiska sätt och det är alltid bra i mitt tycke.
Jag vill aldrig hamna i den situationen att jag måste säga till en spelare att "du får inte göra det där för det blir obalanserat"... Då vill jag hellre försöka ändra systemet innan spelaren gör sin rp och inte efter.


Allvarligt talat dock...
Har ni inget bättre för er än diskutera med rövhål som jag själv om så här triviala saker?/images/icons/wink.gif

Och gärna synpunkter på hur man fixar till 'Skimmer' o annat som behöver fixas till utan att dessa effekter blir värdelösa.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Men det är ju inte lönt att diskutera med dig om du under diskussionens förlopp ändrar i just den effekt vi diskuterar."

Jag gjorde det för att få dej att förstå vad jag menar. Varför jag gjorde det kommer längre ner.

"Vad är problemet?"

Jag tycker att reglerna för effekten Skimmer är något felaktiga.

" Om du accepterar att det finns magi, så är det väl inte så svårt att acceptera effekten 'Skimmer' eller?"

Nej. Jag har aldrig haft problem med att acceptera existensen av en sådan effekt.

"Du kan acceptera att folk kan generera energi från ingenting och kanalisera den i en specifik riktning [...] "

Den kommer inte från "ingenstans".

" [...] men du kan inte acceptera ett ljus som bara hindrar attacker, och inte perception."

Eftersom jag antar att effekten Skimmer gör så att det skimrar, så att man bländas, så har jag väldigt svårt att förstå att endast anfall ska störas och inte något annat som kräver att man ser motståndaren. Om det är ju att ljuset omvandlas till fysiska tentakler som deflekterar inkommande attacker så kan jag förstå hur det fungerar, men jag tvivlar på att det är så. Kan inte du förklara hur den fungerar då, alltså vad som händer när effekten Skimmer kastas och specifikt beskriva VAD det är som gör att det blir svårare att anfalla, men som inte påverkar något annat?

"Ja! Vi gör bågskytten till magiker, då kan han besegra magikern... vilken bra ide.

Grejen är att en framgångsrik magiker fixar ett 6:e magnitudens 'Skimmer' emedan en framgångsrik bågskytt inte fixar en magisk amulett som skyddar mot alla former av magi."


Suck..

Jag anser att 6:e gradens skimmer är så pass svår att få tag på eller forska fram så att det krävs mer än en framgångsrik magiker för det. Men det kan ju bero på att jag anser att 6:e gradens skimmer inte bara är mer komplicerad att kasta, utan också mer komplicerad att forska fram eller komma på och därmed klart ovanligare än något av en lägre magnitud.

Vidare så är det absolut inte omöjligt att en bågskytt skulle kunna äga en magisk amulett som skyddar mot magi. Däremot så menade aldrig att han själv skulle ha tillverkat den, som du uppenbarligen valde att tolka det som, utan att han givetvis hade köpt den av en alkemist. Jag kollade även upp vad en sådan grej skulle kosta, och det blev 900 silver för ett aggregat med första gradens motmagi, 1.500 sviler om man vill ha en andra gradens motmagi. Så det är definitivt inte omöjligt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jaja (hängde inte helt med i den där beskrivningen), men det påverkar ju även undvikande, syn och ja, ta mej fan nästan allt. Det var det jag ville ha sagt.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Man kan jämföra att t ex cykla och köra moped (peugot vivacity spotrline i så fall, hoppas jag).

Cykeln är som ett svärd, man blir 'trött', medan magin är helt gratis (förutom 'bensin')
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Ok... jag ger mig säger jag ju :)

"Ja, fast jag börjar nog luta åt Ritual ändå. Kan ju inte systemet så där jättebra och trodde att det goda Grottrollet hade tagit bort den möjligheten med sin "riva-sönder-väv-av-tolfte-magnituden" artefakt.
Senare i tråden kom det dock upp att det var lite lurigt att fixa till det eftersom man bara kan använda besvärjelser för att skapa artefakter. Har också för mig 'Riva sönder väv' är beröring, vilket borde tvinga upp magnituden på artefakten lite. Så jag börjar tvivla på att det verkligen är möjligt att fixa till en sådan artefakt."


Ja ritualen funkar väl, men det blir ju så jäkla jobbigt att gå runt i staden, vara social och något väldigt viktigt: Resa. Eftersom man (enligt mig då) ser sämre.

"Annars kan jag alltid skrika mig hes på "Kongolerade filament", men det funkar för artefakter också så det går ju inte"

De är så jäkla dyra/svåra att få tag på/göra.

"I'm all for it!
Så hur tar vi ner den ett eller flera pinnhål utan att göra den helt värdelös...

-----
Grejen är att jag inte gillar magiker-kötta-konceptet mer än ni, men jag måste ju se hur vattentäta mina teorier är innan mina spelare kommer på underliga ideer.
Det här forumet är ju dj-vligt bra då det gäller att bolla ideer.
För ingen vill ju ens se en dylik magiker, men det är så sällan jag får höra några vettiga argument för hur man hindrar en dylik vanskapelse. Ofta blir det bara "spela DnD istället j-vla kobold", och det är ju inte det jag vill höra eller göra.

Provocerar jag för mycket? Jaa. kanske, men det är ett j-vla bra sätt att engagera folk, för det är sällan man får så mycket fakta och eftertänkt argumentation tillbaka i nyllet som när man provocerar ("Nu är den j-veln Kimon igång med sitt fjanteri igen... Nu skall jag trycka till den sopan riktigt ordentligt... var la jag Mystik & Magi nånstans....").

[Sen tycker jag att diskussionen är rolig eftersom den testar systemets gränser på det mest koboldiska sätt och det är alltid bra i mitt tycke.
Jag vill aldrig hamna i den situationen att jag måste säga till en spelare att "du får inte göra det där för det blir obalanserat"... Då vill jag hellre försöka ändra systemet innan spelaren gör sin rp och inte efter."


Jag håller med. Forumet är ett bra sätt att "kolla igenom grejer".

"Allvarligt talat dock...
Har ni inget bättre för er än diskutera med rövhål som jag själv om så här triviala saker?"


Ja vi får se hur det går på Nk provet..
Nä seriöst, jag tycker disskusionen är intressant.

"Och gärna synpunkter på hur man fixar till 'Skimmer' o annat som behöver fixas till utan att dessa effekter blir värdelösa."

Skimmer är fortfarande bra i stridssammanhang om den används som besvärjelse men den gör inte en magiker bättre än en krigare. Men fortfarande har den en poäng.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
"Man kan jämföra att t ex cykla och köra moped (peugot vivacity spotrline i så fall, hoppas jag).

Cykeln är som ett svärd, man blir 'trött', medan magin är helt gratis (förutom 'bensin')"


Njä, jämförelsen haltar. Krigare får (i grund) ett i utmattning per handling om man ens använder utmattningsreglerna. Vissa magier ger betydligt mer utmatttning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det känns så fuskigt att använda magi... "

Kanske när du och dina kompisar spelar, men det är verkligen inte ett problem som vi haft i våran spelgrupp. Jag vill snarare påstå att Eons magisystem tillhör de minst löjliga i rollspelsvärlden.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Magi är bra för din hälsa!

Jag tror inte att du riktigt har förstått magin i Eon. Magin kräver en rejäl ansträngning från kastaren och man måste betala för den. Till skillnad från vapenfärdigheterna är inte magi något som alla har grundchans i. Detta betyder att man måste betala med studietimmar i större utsträckning än vad som krävs för svärdssvingare. Dessutom behöver du som magiker många fler färdigheter för att nå praktiska resultat. En krigare klarar sig utmärkt med en vapenfärdighet och Undvika. Magikern måste kunna Alstra ett par olika element för att ha någon chans att göra något vettigt. Dessutom krävs färdigheten Besvärjelse för att kasta själva magin. De bra (läs: coola) besvärjelserna har också färdigheten Transformering som viktig komponent.

Sedan kan jag kanske hålla med om att det är coolare att svinga svärd, men INTE därför att magin är fuskigt lättare, för det är den inte.
 
Top