Nekromanti Magi i strid = kört?

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Har ikväll spelat min första session som magiker i Eon. En strid blev det och i den visade det sig snabbt för min del att magi i strid var ganska svårt. Om jag får så lite som en endaste poäng smärta i rundan så kan jag inte använda magi. Och om jag säger att jag vill göra magi så får jag inte parera/undvika, såvida jag inte säger att jag vill göra det också och får svårare att göra det (+ob1t6 eller mer).

What gives?

* Lära sig massa Undvika och hoppas på att motståndaren missar och sedan lägga "enklare" magi som gör att jag ändå ha en chans att lyckas?

* Lägga ner magin helt?

(konfys)
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Du ska inte gå in i närstrid som magiker... Låt gruppens krigare ta all stryk så står du längre bak och använder din magi. Vad använder du för aspekter?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nytt tänk

Det kräver vanligtvis lite bättre förberedelser innan man ger sig in i strid som magiker än som en vanlig slagskämpe. Men det går och kan bli väldigt effektivt om man bara håller sig kall.

Magiker i Eon var (om jag förstått saken rätt) inte från början menade att vara krigare. Deras besvärjelser tar tid och kräver koncentration, men ger å andra sidan kraftfulla effekter i slutändan. Det gäller med andra ord att se över vilka besvärjelser man har och planera lite hur man ska slänga iväg effekter på fiende eller vän.

Skaffa Alkemi, för Kongelat är bra och kan göra krigsmagin lite lättare att få fram snabbt och effektivt.

En av de mest effektiva användningarna av magi i strid handlar om att förstärka sina stridskamrater. Enbart effekter som återbildar utmattning kan till exempel helt avgöra en strid.

Investera tiden i förväg genom att bygga artefakter, amuletter, dekokter och så vidare.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Ibland blir min intvingad i närstrid, och är ensam.

Jag fokuserar mest på biotropi (helande, generellt), men har en smula fototropi (fylgisk urladdning = blixt) och heliptropi (blabla skimmer = svårare träffa mig i närstrid).

Jag försöker spela rollen som en örtkunnig helerska, som döljer sitt magikunnande. I Jargien.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Skyll på Hollywood

Kanske du har överskattat magikern en smula.
på filmer och i böcker är migikerna ofta mäktiga och kan ofta med endast en gest stöta fienden så hörta att han/hon flyger iväg och tappar sitt bastardsvärd.
men i eon är magikerna inte så bra, iallafall inte då du först skapat en magi är som den ärovärdige Rafali säger ingen genväg till makt, så man skulle kunna säga att det skulle vara lika enkelt att öva upp en krigare att bli så stark och så skicklig på svärd att han också skulle kunnat imobilisera fienden.
Du måste helt enkelt lära dig att nytja magin i strid på ett sätt som passar dig en man med svärd föredrar närstrid en alv med båge föredrar avstånd en magiker med Biotropi kanske inte alls borde "strida" utan spara sina krafter till att <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">(Lägga benen på ryggen)</font></td></tr></table>
hela de sårede då striden är över.

P.s dras din magiker trort försiktighetsåtgärden in i närstrider övertala en gruppmedlem att lära dig bruka en vällvässad dolk.

VH Jens.L " :gremwink: "
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Magin i Eon är inte tänkt att vara sådär värst nyttig i småskaliga sammandrabbningar av typiskt rollspelig random encounter-karaktär (även om det går att göra ganska obehagliga saker). Den typiske eonmagikern använder snarare trollformler för att ta genvägar i andra områden.

Trivs man inte med detta förhållande kan man ju alltid ändra lite i reglerna. Man hade t ex kunnat införa en regel som i någon mån tillåter alstringar och effektvävningar som går betydligt snabbare än en stridsrunda.

- L
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Precis så jag tycker magiker ska vara, och därav älskar jag EONs magiker.. inga battlemages här inte.... men som andra sa, använd kongelat så blire lite lättare, men en bra regel är du i "melee range" så kastar du inte magi. Då gör du allt för att komma ur "melee range"..
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag har förstått är din karaktär inte en krigare från början så jag förstår inte riktigt vad du klagar på; skulle du ha överlevt striden bättre genom att hugga frenetiskt med en Dolk FV 6? (svar: nej; är du mindre än en kraggbarbar dödas du då troligtvis av en jakthund... jag har testat). En icke stridstränad människa är inte mycket mer än en träningsdocka för en erfaren krigare, eller vandrande matpåse för större rovdjur.

Jämfört du med en "civil" (dvs. icke stridskunnig) karaktär utan magi ökar nog överlevnadschansen markant när du kan göra dig svårträffad, använda en avståndsattack med 100% träffchans och hela dig efteråt.

Nåväl, här kommer lite tips: se till att vara förberedd inför strid med den tyngsta rustning du kan hitta (även om det bara är tjockt tyg; det kan hjälpa dig att undvika den där poängen smärta), och gör dig svårträffad. Är motståndet farligt, använd sköld (Ob1T6 lättare) istället för att undvika om det går, och betänk sedan den troliga reaktionen hos en man som vars fiende 1: inte tycks gå att träffa, 2: beskjuter honom med blixtar och 3: kan sluta sina sår mitt under striden.

Jag skulle nog ge mig vid första blixten...
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Nytt tänk

Tycker du har tänkt rätt. Det finns få saker som är så potenta som en ritualmagiker som ar ett par veckor på sig. (Skulle vara en riktigt mastig präst då med lika mycket tid)
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Nytt tänk

Präster räknas inte, dom är amatörer och måste tigga sin gud för att få filament. Nä... tacka vet jag en riktigt skicklig ritualmagiker som (om han nu skulle vilja) kan få städer att försvinna (varför man nu skulle vilja det... städer är bra att ha)
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
FÖRSLAG!

Kanske om man hade en besvärjelse som förvandlade magikern till en kameleont som inte syns så bra. Lite som alienmonstret i filmen rovdjuret. Men en sådan kameleontmaskering så kanske man har lättare att kasta besvärjelser i strid utan att man har så lätt att bli träffad, då motståndarna inte har så lätt att var man är då man är nästan osynlig. Å andra sidan så kanske de visuella effekter av de besvärjelser som man sedan utför leder till att dra till sig motståndarnas uppmärksamhet.

Om man dessutom rör på sig medan man kastar besvärjelser så kanske det bidrar till att göra en mer svårträffad.

Om man som magiker lägger en defensiv besvärjelse det första man gör i en strid, som typ en magisk sköld, så kanske man får lite lugn och ro att kunna kasta andra besvärjelser efter det, utan att man behöver oroa sig för att bli träffad av motståndarna.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Nytt tänk

amatörer o amatörer... jag vet inte
Har man en kompis som råkar vara gud kan man alltid fråga honom om han har lust att förinta en stad sådär, om man nu inte vill ha staden där man kanske tycker den skymmer utsikten eller nått.
Kort sagt har man en stor kompis är det lika bra som att vara stor själv. I alla fall när man ska förstöra städer eller vad nu ritualmagiker och ärkeprästar gör på sin fritid, de kanske spelar bridge eller något annat gubbigt. :gremgrin:

Sedjem Ash -som gärna debaterar för att ärkepräster också kan mosa städer.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: FÖRSLAG!

Jag skulle kunna tänka mig att slänga lite negativa ickaskadande besvärjelser på motståndaren hade varit en god idé.
Typ göra honom svag eller långsam eller ge honom ob6T6 i utmattning.
Ett annat tänk är ju att som magiker aldrig lämna hemmet utan sin hemmasnickrade golem/hord zombier.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: FÖRSLAG!

Kanske om man hade en besvärjelse som förvandlade magikern till en kameleont som inte syns så bra
Effekterna "Osynlighet" respektive "Dölja", någon?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
En MAGIKER hamnar aldrig i ett läge där han eller hon är helt oförbered.
Finns många enkla provisoriska saker man kan väva på sig själv för att ha något i bakfickan.
Varje magikers huvud uppgift är att ta sig ur närstriden.
Om det uppnås via Osynlighet eller Teleportation är ovesäntligt.

Har för mig att heliotropi har Makt eller något liknande som ger dig en tillfällig aura som ökar din trovärdighet när du försöker ta komandot över en situation.

Men för alla spelares skull, använder du det, inget;
"skulle ni möjlighen kanske tänka er..." sagt som en skrämd piga.

Vad som klingar bättre;
"Försvin, kretin!" Rytet som käringen som fött 8 barn och förlorat mannen i kriget.

En KRIGARMAGIKER har inte samma problem, men å andra sidan så är den inte vad du efterlyste.

Jargien sa du, då bör du sikta på något som inte syns 5mil bort. Blända är lätt att använda för att få andrummet att kasta en Besvärjelse men då syns du.
Därför, se till att studera fram osynlighet, den är vital för överlevnad.
 
Top