Nekromanti Magi i praktiken: Didi & Björn får svar på tal.

"Medeltida" magi i praktiken

Coolt! Det där måste jag också prova! :gremcool:

Man kanske ska testa några trollformler ifrån Västmark.

*Börjar bläddra fanatiskt i regelboken*

Hmm... få se nu...jag testar Gaelisk trolldryck..

Jag behöver: en Kittel... hmmm... har ingen kittel, men en platsbunke måste funka lika bra . Sedan behöver jag en mistel och vatten, det borde jag kunna fixa.

Ööööh... "en mass mystiska örter" står det... vilken sorts örter?! Krille, vilka örter ska vara med? :gremconfused:

"Morötter, för smakens skull" - Hmmm undrar om det gör något om jag tar jordgubbar istället, det är godare :gremwink:

Svartsmurfen

Veteran
Re: "Medeltida" magi i praktiken

Nej nej nej!

Du måste vara noggrann!
Gå till plattan eller kebaben på Götgatan så kan du nog be att få "en massa mystiska örter". Pizzabagare kan nog också funka... Hmmm.
Krille borde ju veta, kanske bäst att fråga honom.
Annars så står det ju, enligt Rubin, precis hur man ska göra i kultböckerna. Fast det är rätt så kletiga recept så det får du testa själv.

Lycka till !!! :gremgrin:
(fan vad paff jag skulle bli om det funkade :gremtongue:.)

Gå till plattan eller kebaben på Götgatan så kan du nog be att få "en massa mystiska örter".
Jag gjorde som du skrev och gick till plattan för att skaffa "en massa mystiska örter". Jag frågade en utav dom som stod där om dom hade lite och lyckades köpa en liten plastpåse. Fast det var ju dyrt som f**, en tusing kostade det. Fast jag tror nästan att han hade någonslags fobi för poliser, varenda gång en polis gick förbi så verkade det nästan som att han ville att polisen inte skulle se honom. För han gömde sig bakom en utav pelarna.

Pizzabagare kan nog också funka...
Är pizzabagare "en massa mystiska örter"? :gremconfused: Jag får väl kidnappa en då om de örterna jag köpte inte funkar....

DAKRilla

Hero
Magick in Theory and Practice

Varför fjanta på med trams som skrivits i rollspelsböcker när det finn ÄKTA skrifter rörande ämnet, tillgängliga för alla? För er som tar magiutövandet lite mer seriöst kan jag bara föreslå sidor som The Hermetic Library som innehåller den mesta visdom som profeten Aleister Crowley skänkt oss under sin kanske senaste reinkarnation här på jorden (exempel på tidigare reinkarnationer är Ankh-f-n-Khonsu, som "var" en överstepräst i Egypten under 26:e dynastin, och påven Alexander VI). Det är främst verk som Liber ABA, en handbok i mystisism såväl som magi, främst delarna II och III, nämligen Magick - Elementary Theory samt Magick in Theory and Practice, och hans absolut främsta verk: Liber AL vel Legis, även kallat The Book of the Law, som han skrev när han under tre kväller i rad blev "besatt" av hans Heliga Skyddsängel Aiwass, som han fått kontakt med genom instruktioner från skrifter skrivna av Abramelin, en magiker från 1400-talet.

Jag råder er dock att uppmärksamma kommentaren till Liber AL, om nu skulle få för er att läsa den. Den lyder:

"Do what thou wilt shall be the whole of the Law.

The study of this Book is forbidden. It is wise to destroy this copy after the first reading.

Whosoever disregards this does so at his own risk and peril. These are most dire.

Those who discuss the contents of this Book are to be shunned by all, as centres of pestilence.

All questions of the Law are to be decided only by appeal to my writings, each for himself.

There is no law beyond Do what thou wilt.

Love is the law, love under will.

The priest of the princes,

Ankh-f-n-khonsu"

Vad väntar ni på? All makt och visdom ni någonsin skulle kunna behöva finns några knapptryckningar ifrån er!

Irratic

Veteran
Re: Magick in Theory and Practice

O.K e du O.T.O eller vad??? du har nästan samma tankegångar som dem i alla fall, Men allvarligt Crowley var en smått psykopatisk, knarkare med ett mycket stort problem han hade storhetsvansinne & en spåass sjuk sexuell läggning att allt som hade ett hjärtslag & någon form av hål att stoppa den i låg i iskzonen, dessutom stal han vilt från mytologin, magi på medeltiden var en synnerligen farlig hobby som slogs ner med extremt vidria metoder av kyrkan medan i mellan östern var den en del av vardagen,

DAKRilla

Hero

A.·.A.·. om jag får be (A.·.A.·. betyder Astrum Argenteum, eller Silver Stjärna på ren svenska). Skämt åsido. Faktum är att jag inte är medlem i någon form av hemligt sällskap. Jag är bara intresserad av ockultism, mystisism, religion och filosofi. Hoppas det inte är ett brott. Jag hade ändå tänkt att kommentera lite av det du skrev:

Angående att Crowley var psykopat vet jag inte - jag har aldrig träffat honom själv eller läst något från en trovärdig källa som antyder på något sådant. Vidare så vill jag uppmärksamma dig på att det är en stor skillnad mellan att vara psykopat och annorlunda.

Angeående att han använde knark så är det ett känt faktum att han var en heroinist och använde kokain under de senare delarna av sitt liv - liksom så många andra som blev ordinerade det som medecin av sina läkare där kring sekelskiftet 1800-1900. I Crowleys fall var det hans läkare Dr. Thomson som ordinerade honom heroin för sin astma, något som Crowley förbannade honom över vid sin dödsbädd, vilket sägs ha fått Thompson att under mystiska omständigheter avlida ett kort tag efteråt.

Angående att han hade storhetsvansinne vet jag inte. Jag vet dock att han vid ett flertal tillfällen offrade allt han hade för att kunna publicera skrifter och dylikt vilket tvingade honom att i skam ta härbärge hos vänner och anhängare.

Angående hans sexuella läggning så måste jag säga att särskilt mycket kring den är oklart och jag har definitivt inte fördjupat mig i ämnet. Vissa påstår att han drogat ner barn och våldtagit dem till dötts varefter han gjort paj av dem som han sedan ätit, andra påstår att han ofta varit med i olika sorters orgier. Det enda jag säger är att så länge som samtliga deltagare varit med på det hela utan att ha blivit påtvingade det vare sig genom ord, hot eller droger så har inget "sjukt" begåtts.

Angående att han "stal" från mytoligi (han "stal" från så mycket annat också skulle jag vilja tillägga) så kan man lika gärna säga att han samlade och tolkade gammal, bortglömd kunskap och visdom. Ja, det är en tolkningsfråga helt enkelt.

Björn Hellqvist

Swordsman
Artikeln är en riktig höjdare, men det är inte DoB som är möjliga mottagare, utan religiösa stollar som t.ex. Ulf Ekman. DoB tror inte på att magi kan funka. Tyvärr tror de inte på förnuftiga argument heller...

DAKRilla

Hero

"jag hoppas att du skojar."

Skojar gör jag inte. Jag skriver bara om det jag läst i ett flertal seriösa böcker och sidor på internet. Huruvida innehållet rörande magi, mystisism och andra övernaturliga och ockulta förteelser i böckerna är sanna vet jag dock inte och jag har väl mina tvivel men hans guide till Yoga verkar vettig samt en hel del av filosofin. En galning eller idiot var Crowley åtminstone inte, i alla fall om man frågar mig.

Svartsmurfen

Veteran

...Crowley var en smått psykopatisk, knarkare med ett mycket stort problem han hade storhetsvansinne & en spåass sjuk sexuell läggning att allt som hade ett hjärtslag & någon form av hål att stoppa den i låg i iskzonen...
Jag tycker att du lyckades beskrive en standard-RP til CoC rätt så bra där. Killen kanske bara lirade för mycket :gremsmile:.

Cybot

Mest spelbar
Hoho! jag ser en Björn på sajten![ANT]

I alla fall nämnd i artikeln som berör en tidigare anti-rollspelar häxjakt.

Härolden

Warrior

Jag gjorde som du skrev och gick till plattan för att skaffa "en massa mystiska örter". Jag frågade en utav dom som stod där om dom hade lite och lyckades köpa en liten plastpåse. Fast det var ju dyrt som f**, en tusing kostade det. Fast jag tror nästan att han hade någonslags fobi för poliser, varenda gång en polis gick förbi så verkade det nästan som att han ville att polisen inte skulle se honom. För han gömde sig bakom en utav pelarna.
Han har nog bara fumlat nyss, snedtändningstabellen, du vet. Alltid lika kul när man ska lägga en LYFT E1 och får torgskräck.

Fast jag hittade inte "Polisfobi" i min tabell - har den nåt annat knepigt namn på latin? Eller det kanske är nån annan version av DoD än Expert?

T-RED

Warrior
LOOOOOOLLLLLL det här fick mitt något dåliga morgon humör att svänga. Mycket underhållande. Tack.

Jag spelade faktiskt inte DoD vid det tillfället.... jag spelade faktiskt Västmark. Fast jag har i och för sig inte läst nått om polisfobi i det rollspelet heller, bara en allmän fobi "egenskap"... Men han kanske spelade ett annat rollspel.

Fast i så fall är det tur att han inte blev arg på mig när jag ropade på en utav poliserna... Jag ville ju bara hjälpa honom att bli av med hans fobi... För ifall han skulle ha slagit mig eller liknande så skulle det skadesystemet han kör med kanske göra jättemycket skada på mig :gremshocked:

Irratic

Veteran

Insåg det inte föörän nu men du slog huvudet på spiken lyckades dessutom få in en på pricken beskrivning på alla SL genom historien & alla kommande SL i framtiden , kanske borde bli en ny Nostradamus :gremgrin:

Dr_Morbid

Swordsman

ok jag trodde du trode på magin,m isf hade jag tyckt du var litet skum.

w176

Förlorad dotter

Crowley var helt klart en galning enligt min definition av ordet (något annat kan man väl inte kalla någon med hans sexuellabeteende och droganvändande är ganska svår att klssificera som något annat om han senare lyckas rättfördga sitt handlade på ett intelligent sätt är en annan fråga) däremot ovanligt intelligent och har dessutom skrivit en hel del bara saker (däribland lite skönlitterära fantasy/ockutistiska böcker som är värd att läsa däribland tex Moonchild).

DAKRilla

Hero

"något annat [än galen] kan man väl inte kalla någon med hans sexuellabeteende [...] "

Vilken eller vilka av de otaliga sexuella beteendena han påstås ha haft syftar du på? Att han våldtog foster, såväl levande och döda som tillagade? Att han brukade sig av mycket vassa sexredskap på offer han förgiftat eller drogat ner? Att akterna utfördes i get- eller människoblod eller avföring? Och alla andra tänkbara kombinationer...

" [...] droganvändande är ganska svår att klssificera som något annat [än galen] om han senare lyckas rättfördga sitt handlade på ett intelligent sätt är en annan fråga"

Är det verkligen det? Nåja, faktumet att han mer eller mindre lurades till att använda heroin, som man på den tiden trodde var en schysst medecin, för att hämma sin astma rättfärdigar alltså inte detta missbruk utan det rent ut sagt gör honom... galen? Rättfärdigandet kunde jag väl tänka mig att folk kan säga emot, men att det skulle göra honom till en galning hade jag svårt att tro att någon skulle tycka. Eller missförstod jag något? Hur som helst så anser jag själv inte ens att personer som frivilligt börjar ta droger (vare sig det gäller alkohol, tobak, marijuana, kokain eller LSD) är galna om än jag kan tycka att de är något annat och det trodde jag åtminstone att man inte behöver vara lika drogliberal som mig för att tycka. Dessutom tycker jag nog att galen är ett ganska starkt ord som åtminstone jag inte slänger ut hött som mött om folk jag med säkerhet inte vet hur de verkligen var/är. Nåja, det är ju i grund och botten bara definitionsfrågor, och du får mycket väl behålla dina definitioner på vad att vara en galning innebär. Men jag delar inte dem det minsta.

Däremot kan jag erkänna att jag definitivt hittat antydningar på att Crowley verkligen var galen men av helt andra anledningar än hans drogberoende och sexuella läggning. Fast jag kommer inte dra någon förhastad slutsatts eftersom jag inte kan veta säkert.