Nekromanti Magi i Mundana

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Enligt eons regler som ska på ett realistiskt sätt representera mundanas naturlagar är det ganska lätt att lära sig lite magi (läs fv 5-8) men också sådana små mängder magi kan vara användbar. det finns många en filaments besvärjelser som kan komma till stor nytta. så hur många i munadana kan lite magi spelar ingen roll hur lite bara dom kan kasta en enda besvärjelse om det är få varför magin genomsyrar hela världen och är lätt att lära sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Enligt eons regler som ska på ett realistiskt sätt representera mundanas naturlagar är det ganska lätt att lära sig lite magi (läs fv 5-8) men också sådana små mängder magi kan vara användbar. det finns många en filaments besvärjelser som kan komma till stor nytta. så hur många i munadana kan lite magi spelar ingen roll hur lite bara dom kan kasta en enda besvärjelse om det är få varför magin genomsyrar hela världen och är lätt att lära sig."

Enligt samma resonemang: Enligt Eons regler som ska på ett realistiskt sätt representera Mundanas samhälle är det ganska lätt att lära sig lite smide (läs: FC 5-8), men också sådana små mängder smide kan vara användbara. Det finns många små smidesverk som kan komma till stor nytta. Så hur många i Mundana kan smida lite, det spelar ingen roll hur lite, bara de kan smida en enda spik. Om det är få, varför? Smide genomsyrar hela världen och är lätt att lära sig.

Tja, det enkla svaret är väl att alla inte får möjligheten att lära sig smide. Alla har inte behov av att lära sig smide. I de flesta fall räcker det faktiskt med att anlita någon annan som kan smide. Och därför lär sig inte alla smide. Samma sak gäller naturligtvis magi: alla får inte möjligheten, alla har inte behov, och det är ofta enklare att anlita någon annan som kan magi än att lära sig själv.

Det finns ett enkelt svar till: magiker ogillar konkurrens. Statsmakten ogillar också konkurrens, så statsmakten gör ett tjänsteutbyte med magikerna: magikerna håller sina kunskaper för sig själva (något som är i magikernas egna intresse av marknadsekonomiska skäl - kalla det "kartellbildning" om du vill) och är lojala mot statsmakten, så låter statsmakten bli att spika upp magikerna på kors och rosta dem över öppen eld, och kan till och med tänka sig att sponsra magikerna på olika sätt.

(och snälla använd punkt, komma och frågetecken, så att man förstår vad du skriver!)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Enligt samma resonemang: Enligt Eons regler som ska på ett realistiskt sätt representera Mundanas samhälle är det ganska lätt att lära sig lite smide (läs: FC 5-8), men också sådana små mängder smide kan vara användbara. Det finns många små smidesverk som kan komma till stor nytta. Så hur många i Mundana kan smida lite, det spelar ingen roll hur lite, bara de kan smida en enda spik. Om det är få, varför? Smide genomsyrar hela världen och är lätt att lära sig.
Hmm smide är kanske inte lika användbart som magin men i och för sig.

Tja, det enkla svaret är väl att alla inte får möjligheten att lära sig smide. Alla har inte behov av att lära sig smide. I de flesta fall räcker det faktiskt med att anlita någon annan som kan smide. Och därför lär sig inte alla smide. Samma sak gäller naturligtvis magi: alla får inte möjligheten, alla har inte behov, och det är ofta enklare att anlita någon annan som kan magi än att lära sig själv.
Okej att alla inte har möjligheten men då magin värkligen behövs är tex i en nödsituation och då kan det vara svårt att hyra någon.

Det finns ett enkelt svar till: magiker ogillar konkurrens. Statsmakten ogillar också konkurrens, så statsmakten gör ett tjänsteutbyte med magikerna: magikerna håller sina kunskaper för sig själva (något som är i magikernas egna intresse av marknadsekonomiska skäl - kalla det "kartellbildning" om du vill) och är lojala mot statsmakten, så låter statsmakten bli att spika upp magikerna på kors och rosta dem över öppen eld, och kan till och med tänka sig att sponsra magikerna på olika sätt.
Karteller fungerar till viss del och jag har inga problem med att magikerna försöker men har dom så mycket makt att dom kan lyckas?

(och snälla använd punkt, komma och frågetecken, så att man förstår vad du skriver!)
Det säjer mina lärare i skolan också. :gremgrin:

Ska försöka bättra mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okej att alla inte har möjligheten men då magin värkligen behövs är tex i en nödsituation och då kan det vara svårt att hyra någon."

Då kan du ändå sätta dig på att du kan fel besvärjelse ändå. Det finns ytterst få nödsituationer som enbart kan avvärjas med en fjösbesvärjelse, och det finns också ytterst få nödsituationer där helt vanliga mundana kunskaper inte räcker.

Liksom, de flesta skaffar inte saker eller kunskaper för att de kanske kan behöva dem. De skaffar dem för att de behöver dem.

Bland det första som dras in på när ekonomin tryter är till exempel försäkringar. Rent statisktiskt sett, 70% struntar i hemförsäkringen om de inte har råd (det går till och med före TV-licensen, och den är populär att strunta i), och de skulle nog strunta i bilförsäkringen också om det inte var lag på det.

Observera, det här är vanliga hederliga mundana skydd mot olyckshändelser. De är inte ett dugg magiska. Ändå struntar folk i dem om de verkligen inte behöver.

"Karteller fungerar till viss del och jag har inga problem med att magikerna försöker men har dom så mycket makt att dom kan lyckas?"

Det hjälper om man har kungen på sin sida.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag erkänner mig besegrad, mitt första inlägg kanske inte var så genomtänkt såm det borde ha varit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag erkänner mig besegrad, mitt första inlägg kanske inte var så genomtänkt såm det borde ha varit."

Nå, frågan är genomtänkt och berättigad. Kruxet är att den har ställts förut, så jag hade trumf på hand. :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Magi i Mundana [ant]

"mitt första inlägg kanske inte var så genomtänkt såm det borde ha varit."

Tvärtom. Ditt första inlägg var tämligen välgenomtänkt. Men som sagt, Krille har besvarat frågan säkerligen 6-7 gånger förut och har även hand genomtänkta svar. :gremsmile:


/Naug
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
jo men det är ju en hel del slag som ska slås mot en massa färdigheter soom inte den gemene mannen/kvinnan har eller kommer att lära sig sovida de inte pluggar i nån universitet eller legio colonan bla bla nu fattar jag knapt själv jag jag pratar om så ha det bra
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
det finns eller går att göra enkla besvärjelser med ob1t6 mot alstra och ob1t6 mot besvärjelse det skulle åtminståne jag inte kalla en massa slag
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vad som begränsar spridandet av färdigheter i magi

det finns eller går att göra enkla besvärjelser med ob1t6 mot alstra och ob1t6 mot besvärjelse det skulle åtminståne jag inte kalla en massa slag
Vilket ändå kräver att du har ett färdighetsvärde i åtminstone en alstra färdighet samt i Besvärjelse. Så hur har du då lärt dig dessa färdigheter? Och vem har förrrsten lärt dig dina besvärjelser? Du kan ju liksom inte bara lära dig dessa ur tomma luften och din rollperson kan ju inte bara plötsligt kunna dem för att du har förbättringsslags att spendera. Det krävs alltså att du har någon/något att lära dig av. Det är också där den största begränsningen ligger enligt mig då undervisning i regel kostar (och vad gäller just magi så kostar det skjortan åtminstone i mitt Mundana). Således kan inte vilken bonde eller fattig tjomme som helt kunna magi då det krävs att man antingen hittar en mycket välvillig magiker som inte tar hutlösa summor eller att man är mycket förmögen.

Jag kör också med att man måste uppfylla vissa krav (magiakademierna tar ju knappast in vilka idioter som helst bara för att de kan betala för sig) exempelvis genom att man måste klara grundegenskapskraven för magikeryrket. Alltså finns där ytterligare en begränsande faktor.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att inte vem som helst kan magi i Mundana då magiska studier för det första kräver en viss talang av sina studenter och för det andra då de också är mycket kostsamma.
 
Top