Nekromanti Magi i framtiden?

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Jag skriver ett rollspel som utspelar sig i en mörk framtid där mänskligheten är på flykt undan överbefolkning och en ondskefull alienras.
Nu har jag lite funderingar på det här med magi. Är det överhuvudtaget en bra ide att blanda in magi när man har skjutvapen med i spelet? Eller kanske magi skall vara en bra motbalans mot vapnens eldstyrka.

Jag är öppen för alla möjliga förslag.

Lothorius
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Nu har jag lite funderingar på det här med magi. Är det överhuvudtaget en bra ide att blanda in magi när man har skjutvapen med i spelet? Eller kanske magi skall vara en bra motbalans mot vapnens eldstyrka."

Jag tycker det beror på vilken sorts stämning du vill åt. Personligen gillar jag den läbbiga "vi är på flykt!"-känslan och tycker du ska inrikta dig på den. Alltså; låt magikerna ha förmågor som gör att man kan gömma sig från ens fiender (som till exempel via osynlighet eller distraherande illusionstrix) och förmågor som gör att man kan fly ifrån ens förföljare (som till exempel teleportering, levitation och förmågan att passera genom solida bergväggar) men inte några förmågor som tillåter en att konfrontera sina motståndare, såsom "göra-skada"-magi och liknande.

På så vis främjar man en otäck och skoningslös spelstämning. Det kräver mycket kreativitet för att kunna använda flykt- och gömselförmågor på bra sätt (och det är dessutom väldigt dramatiskt) medan det är betydligt fantasilösare att bara vandra fram till ens fiender och desintegrera dem med några välriktade dödsstrålar.

/Riz
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Det håller jag med om.
Alienrasen är _riktigt_ elak faktiskt. Ingenting man gärna möter i en mörk gränd :gremcool:

Lothorius
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
jag tycker nog att det låter som det är lite Starshiptroopers/starcraft/Alien inspirerat...
Har jag rätt....
men det lär nog bli ett spännande rollspel...
ska du lägga ut det på rollspel.nu sedan?
isåfall ser jag fram emot att spela det...
:gremsmile:
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Det kanske blir någonting sådant, ja.
Starship troopers/Alien/Predator/Starcraft/Neotech osv osv osv.
En enda stor sörja av det mesta =)

Lothorius
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Magi och teknologi blandas ju i flera rollspel, och framförallt i Phantasy Star-universat (om du har spelat dem, så vet du vad jag menar). Min slutsats är att det funkar bra att kombinera magi med teknologi, men vilken sorts magi det ska röra sig om är ju alltid upp till spelskaparen själv. Varför inte testa och blir det fel är det ju bara att strunta i magin?


/Skuggvarg
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jag skriver ett rollspel som utspelar sig i en mörk framtid där mänskligheten är på flykt undan överbefolkning och en ondskefull alienras.
Här får man känslan av att flykt är det centrala. Är det så? Hur långt har du kommit? Är det bara konceptfipplande än så länge, eller har du börjat gå in lite djupare?

Nu har jag lite funderingar på det här med magi. Är det överhuvudtaget en bra ide att blanda in magi när man har skjutvapen med i spelet? Eller kanske magi skall vara en bra motbalans mot vapnens eldstyrka.
Och här får man en annan bild av det, att det handlar om attack snarare än flykt. Men det kan kvitta. Om magin tycker jag så här:
Passar det in så får det gärna vara där, och kan ju solklart ta olika mycket plats, beroende på vad som passar.
Men om det inte passar, så ta bort det.
Om du tvekar är det ingen central del, och alltså kan du lägga det åt sidan så länge. Om du sedan efter ett tag upptäcker att 'här skulle magi vara kul' så kan du slänga in det och väva ihop det då.

Men det handlar ju om vad som känns bra, vad som är kul och passar in. Magi är också mycket brett, det kan vara lite vad och hur som helst. Magi i rollspel kan vara förutbestämda besvärjelser, en profetisk gåva, improviserade besvärjelser, mystiskt, vardagligt, farligt, enkelt eller något annat som du kommer på. Alltså kan magin formas efter ditt spel. Om det handlar om skräckstämningsfyllda flyktmoment kan det vara, precis som[color:\\"blue\\"] Rising [/color]sa, något som förenklar/fördjupar flykten. Om det snarare handlar om att ha ihjäl monsterna kan man ha attackbesvärjelser. Om magin är mystisk och oförutsägbar/formbar kan man ha helt improviserade besvärjelser där man i stunden försöker forma magin. Om det är mindre mystik runt det kan man ha 'Eldklot 12', 'Telepati 8' eller (mellantinget) 'Elementmagi'

Jag är öppen för alla möjliga förslag.
Nu har du fått lite förslag, men tänk på att det är du som bestämmer. Det är din skapelse. Tänk på det.
Och du - Lycka till!

Zaphod, nersjunken i sina egna magitankar.
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Flykt är ju det centrala, men samtidigt så måste man ju kunna försvar sig litegranna, eller hur?
Det är ju inte så bra om man så fort det kommer aliens blir slaktad :gremgrin:

Lothorius
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: SW?

Han sa i framtiden. Starwars utspelar sig för länge sen i en galax långt härifrån. :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hårklyveri...:) !

Hmmm, poäng till dig !! :gremsmile:
Men ändå, kraften är ju ett bra grej att använda till framtida magi.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det kanske vore fräckt...men jag vet inte om det skulle passa in så värst bra. Men lyckas du att få tilldet så vore jag väldigt intresserad av att läsa det.

Lycka till.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Själv tycker jag att magi en ålder av vetenskap och teknologi ska antingen vara:

1. Tekomagisk. Alltså saker som teknodemoner(avancerade saker som existerar i mellanrummet mellan illusion och verklighet), udda tekniska grunkor som går utanför de vetenskapliga lagarna och annat mysigt. Exempel: Teknomagikerna i Babylon 5.

2. Veteskapligt förklarat. Typ Telepati i Babylon 5 eller post-Phantom Menace Star wars.

3. I en värld där ingen bryr sig om hur teknologin fungerar, antingen är den för mundan eller så är universumet på nergång och man konstuerar saker som man igenligen inte har en aning om hur de igentligen fungerar. Där man kan reparera en hyperdrive genom att banka på den med en skiftnyckel eller något likande. Då kan magin vara mystisk...mycket mystisk och hokus pokus. Skillnaden är förstås att ALLTING är mystiskt och hokus pokus. Allt ifrån en laserpistol till en kärnreaktor till The Force.

Exemple: Pre-phantom menace Starwars, Imperiet i Asimovs Stiftelse serie eller Warhammer 40k.

4. Subtil och udda. Voodoo, kristall mystiscm. Inte särkilt välsedd. Kanske den fungerar kanske inte. Vissa fruktar den...andra ser den som rent löjlig.
 

The_Knight

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
12
Location
Mölnlycke
du kan ju separera på magin ok teknologin ok låta alien ha sina speciella magi liknande förmågor och människor har väl utvecklad teknologi för att kontra aliens något...eller nåt
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Hårklyveri...:) !

Var bara tvungen att säga det. En del tänker aldrig på att det står i början på filmerna.
 
Top