Nekromanti Magi i fältslag?

Avslagen_Cola

Warrior
Jag har funderat lite kring det där med magi i fältslag och kommit fram till att de flesta landsarméer torde ha magiker i sina led (Asharien, Consaber, Thalamur, Ehbron för att nämna några).
I Krigsherren nämns några saker, men inte så detaljerat som man kanske vill ha det. Jag har använt magi en gång i fältslag, då i form av magiska artefakter laddade med besvärjelsen "Blända" som aktiverades på avstånd, vilket fungerade bra mot de grottroll som anföll. Regeltekniskt så fick bågskyttarna skjuta en extra gång och sen hade trollen +Ob1T6 i svårighet den rundan.
Hur används magi i fältslag och utanför fältslagen, inom armén? Borde inte Consaber använda biomantiker för att bota fältsjukdomar och underlätta för trupperna då de har en del magiker inom sina gränser?

Regmolar

Swashbuckler
Utan någonting för att backa upp mina påståenden tror jag att det är så här: även om magi är fruktansvärt användbart så är problemet med magi att den 1: inte påverkar särskilt många och 2: är ganska ovanlig. Jag har lite dålig koll på hur många magiker det finns, men det är förmodligen som mest en promille av Mundanas befolkning, vilket gör att det är svårt att få tag på stora antal av dem. Sen är ju magin inte så fruktansvärt mäktig, att kombinera areaeffekt med avstånd gör besvärjelsen flera nivåer svårare, och det finns klara begränsningar om när aspekterna kan användas.

Magiker finns nog, men de är för få för att kunna få riktig genomslagskraft på slagfält och liknande. Det främsta användningsområdet torde vara att använda dem som specialenheter, t.ex. för att ta ned befälhavare (genom avståndsattacker eller osynligt lönnmord), sänka moralen (du vill inte slåss mot folk som kastar eldklot) och bränna segel i sjöstrid. Huvudproblemet är, enligt mig, att det finns för få för att de ska kunna ha en avgörande effekt, kombinerat med att man behöver kongelat eller artefakter för att kunna bli en effektiv dödsmaskin som magiker.

wallahad

Swordsman
Föregående inlägg kom inte med, så jag försöker igen:

Min poäng var att man som landets ledande skick ålägger de magiker som vill verka i landet att bygga ihop en massproduktion av engångs vapen.
Som motprestation så slipper de betala skatt i Xår på Yområden.

Min tanke är som följer: Kungens Elit bågskyttar sitter alla med 2-4 pilar med area effektiva spells, som aktiveras när pilen slår in i något/ glasbehållaren knäcks.
Med det som grund så kommer dessa skyttar att kunna utplåna/Skada stora ytor av motståndarens trupper, innan själva närstriden startas och där igenom göra att fiendens moral blir lidande.

Sumarum: Alkemisten är slagfältets magiker.

Regmolar

Swashbuckler
Enligt Vapenmästaren finns tre huvudtyper av krigarmagiker: de vanligaste är fast anställda magiker som förbättrar oddsen i strid med hjälp av sin magi, men det finns även mer professionella krigarmagiker som oftast har direkta mål, som att ta kål på fiendens befälhavare eller skydda den egna. Slutligen finns det "legomagiker" som är krigare vilka även utnyttjar magi.

I Chadarians hopp betalar magikerakademierna skatt genom att utbilda magiker som kan ingå i milisen som specialförband om det blir krig. Kabalaorden och cirefalierna använder gärna magi i fält, och asharierna, cirefalierna, sabrierna och sydasharinerna använder ofta magiker i sjöstrid.

Så, det var vad Vapenmästaren säger om saken. Har för mig att det någonstans även nämns thalaskiska krigarmagiker som fokuserar på biotropi, men jag minns inte var.

MarcelBongo

Veteran
även om magi är fruktansvärt användbart så är problemet med magi att den 1: inte påverkar särskilt många
Vid tanke på de nya regler kging magi som presenteras i Krigsherren är detta en sanning med modifikation. Ett flertal av de magikertyper (med avseende på aspekter) som tas upp kan varje stridsmoment påverka 100 per/magiker.

Vidare har det i tråden ifrågasatts huruvida en magiker kan ha någon avgörande betydelse i ett fältslag, indulge me:

Om en armé härbärgerar exempelvis en geomantiker så kan denne enligt reglerna få terrängen att vända sig mot en truppstyrka på upp till 100 pers. Dessa får då Ob1T6 svårare i åtminstone stridsskicklighet (minns inte om det var andra saker också som påverkas) vilket innebär att en trupp som tillika har terrängfördel knäcker stenhårt. Sen är det självklart så att man ändå måste ha en vettig truppuppsättning (i förhållande till fienden) för att kunna vinna, men en magiker hjälper banne mig till. Därmed inte sagt att jag tycker att reglerna om magi i Krigsherren är bra. Komplettera själva vetja. :gremlaugh:

I'm not saying I don't like you, I'm not saying I do... But I don't.

Regmolar

Swashbuckler
Vid tanke på de nya regler kging magi som presenteras i Krigsherren är detta en sanning med modifikation.
Bara så att det står klart äger jag inte modulen Krigsherren och kan därför inte kommentera fakta därifrån, det enda jag vet är att det är ganska svårt att påverka ett stort antal personer om man vill ha magi över magnitud 1, eftersom svårigheten ökar med en nivå varje gång man lägger till en meters radie på areaeffekten. Detta kombinera med att det kan vara bra att kunna använda magi längre bort än 30 m (+Ob1T6 för varje extra 30, såklart). Detta baserar sig dock på grundreglerna samt M&M, och om man nu hittat på nya effekter och regler för krigsherren kan jag inte säga så mycket.