Nekromanti Magi i Eon4

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hallå! Så, ni har sagt att ni ska göra om magisystemet tämligen mycket, och att det skall komma en ny magibok inom en rimlig framtid.

Frågan är då, hur ser magin ut i regelboken? Är det som tidigare utgåvor att det är lite enklare magier och så får man vänta till magiboken
för bättre?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
antorax;n11284 said:
Hallå! Så, ni har sagt att ni ska göra om magisystemet tämligen mycket, och att det skall komma en ny magibok inom en rimlig framtid.

Frågan är då, hur ser magin ut i regelboken? Är det som tidigare utgåvor att det är lite enklare magier och så får man vänta till magiboken
för bättre?
Är stort sätt som innan, lite nya aspekter, nya tabeller för ex. eldskador(orsakade av pyrotropi med mera.),färdigheten 'besvärjelse' heter nu istället 'väva magi'. Tillkommer lite flera "små" ändringar också, men du kommer nog känna igen det direkt. Tror transformeringen skulle ändras också.

Den nya magiboken kommer att bli som den nya utgåvan av 'krigarens väg' som istället blev Riddaren, Krigsherren och Vapenmästaren: Hela 3 st(om jag minns rätt), 1) en ordinarie med besvärjelser, 2) en alkemibok och 3) en tredje med okänt innehåll(ritualer? Nåt annat?):emb:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Fasiken va bra det låter! Dels tredelad magibok (och bra att besvärjelseboken kommer först!) och sedan tabeller för pyrotropiskada låter mycket underhållande och behövt!
Kärlekscraft said:
Alkemin kommer att ändras också, men kommer att vara igenkännbart. Präster och religiösa officanter får den nya subgruppen mystiker inom sig: De flesta präster är mystiker - blir två vägar; bön och riter som ersätter ceremoni.
Minimagi tillkommer också som är enkla stämmningshöjande besvärjelser som har beskrivits i modulerna. Ungefär som cantrips i D&D som är level 0 spells

http://neobloggen.blogspot.se/2012/02/mystik-boner-och-riter.html
http://neobloggen.blogspot.se/2011/09/mystiker-magiker.htm
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Kärlekscraft;n11299 said:
Är stort sätt som innan, lite nya aspekter, nya tabeller för ex. eldskador(orsakade av pyrotropi med mera.),färdigheten 'besvärjelse' heter nu istället 'väva magi'. Tillkommer lite flera "små" ändringar också, men du kommer nog känna igen det direkt. Tror transformeringen skulle ändras också.

Den nya magiboken kommer att bli som den nya utgåvan av 'krigarens väg' som istället blev Riddaren, Krigsherren och Vapenmästaren: Hela 3 st(om jag minns rätt), 1) en ordinarie med besvärjelser, 2) en alkemibok och 3) en tredje med okänt innehåll(ritualer? Nåt annat?):emb:
Så man kommer fortfarande rulla en väldig massa OB-tärningar (usch!) i flera omgångar för att lägga en spell?
Kärlekscraft said:
Behöver man redan, Alstra - transformering - besvärjelse - besvärjelse för en formaliserad besvärjesle.
Johan said:
Jo, jag hoppades på en förbättring.
Kärlekscraft said:
Kan du nog glömma. Exempelvis strid innehåller fortfarande många moment: http://neobloggen.blogspot.se/2013/11/stridsexempel.html
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Både strid och magi är uppsnabbade. En besvärjelse innehåller två slag: Alstra och Besvärja. Eventuella transformeringar är inbakade i besvärjelseslaget. Vi kände att två blev en bra balans mellan känslan av att magin i världen innehåller flera moment och att vi samtidigt håller spelet snabbt.

Vad gäller strid är initiativ inbakat i själva slagen, och dessutom är skadesystemet omgjort till ett betydligt snabbare. Och bättre!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Uppdelningen är inte riktigt likadan som Krigar- eller Monster-svitens. Eon IV Magis första bok kommer vara en slags grundbok som innehåller de allra flesta viktiga reglerna och de mest fundamentala ingredienserna hos magin, de senare magiböckerna blir snarare expansioner på denna som tar upp mer perifera användningsområden för magi, och fokuserar på magikulturen inom specifika kulturgeografiska sfärer (så 'Den västerländska mystiken' är tex en magibok och 'Den coloniska traditionen' är en annan - med andra ord får vi i dessa magiböcker också massa godis om tidigare mobbade länder som Mûhad, Arkipelagen och Ebhron). På det sättet får magin hela tiden en connection till settingen man faktiskt spelar i, och magiböckerna blir förhoppningsvis ännu mer inspirerande och fulla av äventyrsuppslag än gamla M&M (som i sig var en bra modul). Utöver regler kommer magiöckerna alltså innehålla en massa fluff om magiteori, akademier, utbildning, historik, magikersällskap, kosmologi, magiska fenomen och varelser, artefakter, karaktärer, med mera.
Kärlekscraft said:
Låter ju nästan bättre än den gamla uppdelningen som Krigarens väg och Monsterböckerna bevandrade beroende på tjockleken. Hur mycket info kommer att rymmas i magigrundboken? För jag antar att grundböckerna till Eon IV sammanfattat kommer att beskriva magin i allmänhet. Är då bra att man mycket mer strössel bakas ut i expansionsböckerna.
Ymir said:
info är väl svårt att kvantifiera i termer av storlek, men givet att jag är involverad så blir böckerna eventuellt ganska tjocka ^_^ Kan dock inte lova något, då endast grundmagi-boken har en färdig disposition.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hur unika blir de olika magitraditionerna? Kommer vissa traditioner sitta på specialeffekter? Isf hur har man hållit de hemliga? Detta har irriterat mig lite, att när man skapar besvärjelser så kan man i den använda vilken effekt som helst, det krävs ingen kunskap om effekterna.

Men Ymir det låter väldigt bra! Kul med lite av de okända magitraditionerna!
Ymir said:
Detta är på arbetsbordet, och jag kan inte säga för mycket om det. Men basically så är en möjlighet att olika effekter kommer att ha ett värde i Vanlighet, som gör dem olika svåra att bemästra/utforska, och att olika effekters vanlighet kommer att variera mellan olika magitraditioner/kulturer.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag hoppas att magi fortfarande kommer vara mer "vetenskapligt" och "Matematisk" än mysitiskt och "traditionell fantasy magi". Då det är den mer vetenskapliga inriktningen på Eon's magi som gör den unik och häftig enligt mig.
Blasphemy said:
Nu är jag inte alltför insatt i magiboken men det jag läst och pratat om så finns helt klart det vetenskapliga tänket kvar. Men även mer mytologiska och mystiska teorier lyfts fram samt vad folk "tror" magi är. Samt vad magiutövarnas egna teorier är.
Ymir said:
ja alltså, detta är givetvis ett svårt område eftersom det finns många olika viljor här och Eon ofta anklagas för att inte vara tillräckligt 'mystiskt'. Men några omfattande förändringar av hur Mundana presenteras är -inte- aktuella, det vill säga, magi kommer självfallet i första hand vara samma slags fenomen som i gamla versioner av Eon, det vill säga en gåtfull naturkraft som många av Mundanas magiker använder vetenskapliga och pseudovetenskapliga metoder i sina försök att kartlägga. (Och jag håller personligen med dig om att detta är en fundamental del av det som gör unikt). Däremot är i synnerhet alkemi ett område där vi känt att reglerna varit lite väl stela, och att vi gärna skulle vilja ha in lite mer slump, tematik och mystik.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Tråkigt om man skalar bort känslan av mystik helt
Ymir said:
det ska vi förhoppningsvis inte heller göra! målet är att äta kakan och ha den kvar.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Toman;n11463 said:
Tråkigt om man skalar bort känslan av mystik helt
Eons magi har väl aldrig handlat om mystik. Snarare har det varit en vetenskaplig magi som man undervisar och forskar i vid akademier.
Toman said:
Vilket är synd... Tidiga vetenskapen i vår egen historia blandades friskt med mystik och för utomstående var det väldigt mystiskt och läskigt.
Purgatid said:
Är halvfärdig med min omarbetning av EONs magisystem. Tänkte jag skulle posta vad jag gjort hittills, men det känns som en onödig halvmesyr när jag lika gärna kan göra klart hela systemet innan jag postar något. Alkemi och ritualer kommer troligen vara utelämnade helt, behöver skapa nya system för dessa två, om de ens behöver modifieras speciellt mycket. Formaliserade besvärjelser och transformeringar utgår helt. Min spelargrupp är positivt inställda till det alternativa systemet, men vi får väl se om mottagandet bland forumens EON-veteraner blir likadan. Vad som funkar för en spelgrupp måste inte fungera för en annan.
Toman said:
Spännande att se vad du/ni kokat ihop! Tar gärna en titt på det. Är själv för lat för att orka skriva ner mina idéer (spelar inte aktivt tyvärr).
Alkemi kan bli riktigt mysigt om man får till det bra. (Läs gamla dod - ivanhoes alkemikapitel om inte detta redan är bekant.)
Chad said:
Det jag inte gillar med alkemi i Eon iii är att man kunde skippa ingredienser för ökat svårighetsslag.
Kan ju inte låta bli o dra paralleller med bakning där om man inte har alla grejer man behöver så kan man inte göra det man tänkt. Pannkakor utan ägg blir inte riktiga pannkakor hur grym man än är. Däremot kan man ju alltid byta ut ingredienser mot snarlika för o uppnå liknande resultat, men att helt utelämna ingredienser o istället ersätta dem med färdighetsslag låter ologiskt i mina öron.

O just logiken o strukturen bakom magin o "mystiken" i Eon är det som jag älskar med den.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Tycker att det är lätt hänt att tänka "unikt"=något bra. Så får jag en kännsla av att folk tänkter att "tja det kan vara lite tråkigt och stelt, men det är ju unikt, så det ursäktar allt."

För det är ofta folk brukar skriva att de gillar EONs unika magisystem, men det är sällan man får reda på varför de gillar det. För "unikt" kan inte vara en anledning enligt mig, innehållet som gör det unikt måste vara anledningen. Här har vi ord som Vetenskap, Logik och Matematik.

Så för mig som inte direkt är köpt på EONs nuvarande magisystem försöker jag se fördelarna med detta system, och jag har antaglignen inte upptäkt alla områden då EONs system skiner så att säga.. Så någon som gillar detta system skulle kunna få ge exempel på dessa tillfällen (Och då menar jag exempel där EONs system och inte andra system skiner).

Det jag själv kan se som systemet erbjuder mest är Magiteori, vilket ger många termer osv att röra sig med om spelarna är tillräckligt pålästa för att vilja djupdyka här. Man kan som spelledare få en magikerSLP vekra mer påläst osv om man använder dessa termer. Så detta kan jag se vara väldigt roligt om man verkligen är intresserad av detta. Har personligen inte fått äran att spela med en sådan spelgrupp, så har inte upplevt detta, och står därmed på andra sidan och tycker mest det verkar vara en massa jobbig text som inte erbjuder intressanta äventyr.

Så bilden jag har av EONs Magiker är att dem är väldigt stillasittande, Äventyrande för en magiker verkar inte lönsamt.
Ett sätt jag försökt lösa detta på personligen är att göra kongelat mycket ovanliga, och inte heller möjliga att skapa. Men istället för att vara en förbrukningsvara så samanbinder du Kongelatet (som existerar på naturliga platser i världen, och därför vill man ha någon med magiförnimmelse med sig för att hitta dem) med din egen själ, och därmed kan du komma närmare ditt element, och få lättare att använda den typen av magi. Men du erhåller också verklighetsabnorma egenskaper, precis som när man har negativ quadosh (en detalj jag själv tagit bort)... Aja, kom off topic, men men.

Det jag skulle vilja se i EONs framtida magi är att man pushar magiker lite till äventyrandets håll, få den här vetenskapliga biten att spela in i världen på ett intressantare sätt och gör det möjligen lite lättare att förstå sig på, kanske med några bra exempel eller äventyrsuppslag, om ni vill förklara olika magiska lagar. Kanske få in det i stämningstexter så vi kan få en bättre idé om hur vi ska kunna använda oss av denna vetenskapliga sida av magin som jag helt klart kan se potentialen i, men tycker inte att det kom till sin rätt i EON 3.
Och försök låta saker och ting kunna vara mystiska tills att man gjort en grundlig studie av det, gärna i fält, så att magikern måste lämna kontoret.
Kanske implentera vissa typer av pilgrimsfärder, fast för magiiker, så det har det som en resa för lärdom, där de besöker magidöda platser eller magiska noder osv, kanske studera norrsken med olika apparater osv.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Brynhold;n11983 said:
För det är ofta folk brukar skriva att de gillar EONs unika magisystem, men det är sällan man får reda på varför de gillar det. För "unikt" kan inte vara en anledning enligt mig, innehållet som gör det unikt måste vara anledningen. Här har vi ord som Vetenskap, Logik och Matematik.
Stämmer precis. Just strukturen och logiken bakom magin är det som attraherar mig till den och Eon. Många av frågorna "Hur funkar det?" är besvarade i Eon. Älskar hur man kastar magi genom att först alstra, ev transformera o sen väva, istället för att "kasta en spell".
Att även kunna skapa egna besvärjelser utifrån grundeffekterna o verkligen skräddarsy sin magiker är mycket tilltalande för mig. Att allt inte heller handlar om att kunna spotta ut så mycket skada som möjligt är bra också.

Brynhold;n11983 said:
Så för mig som inte direkt är köpt på EONs nuvarande magisystem försöker jag se fördelarna med detta system, och jag har antaglignen inte upptäkt alla områden då EONs system skiner så att säga.. Så någon som gillar detta system skulle kunna få ge exempel på dessa tillfällen (Och då menar jag exempel där EONs system och inte andra system skiner).
Har tyvärr inte spelat så mycket Eon som jag skulle velat, så de blir inga exempel. Kan bara säga att jag älskar principen bakom; ett magisystem baserat på logik snarare än hokus pokus, vilket gör magin i värden så mycket mer trovärdig för mig.


Brynhold;n11983 said:
Så bilden jag har av EONs Magiker är att dem är väldigt stillasittande, Äventyrande för en magiker verkar inte lönsamt.
Detta håller jag tyvärr med om. Svårt o motivera magiker ute på äventyr, men det är ändå där jag vill spela dom :)
De har ju bara fördelar med o sitta o häcka i sitt labb, men sen vill man ju ut på äventyr med.

Brynhold;n11983 said:
Det jag skulle vilja se i EONs framtida magi är att man pushar magiker lite till äventyrandets håll, få den här vetenskapliga biten att spela in i världen på ett intressantare sätt och gör det möjligen lite lättare att förstå sig på, kanske med några bra exempel eller äventyrsuppslag, om ni vill förklara olika magiska lagar. Kanske få in det i stämningstexter så vi kan få en bättre idé om hur vi ska kunna använda oss av denna vetenskapliga sida av magin som jag helt klart kan se potentialen i, men tycker inte att det kom till sin rätt i EON 3.
Och försök låta saker och ting kunna vara mystiska tills att man gjort en grundlig studie av det, gärna i fält, så att magikern måste lämna kontoret.
Kanske implentera vissa typer av pilgrimsfärder, fast för magiker, så det har det som en resa för lärdom, där de besöker magidöda platser eller magiska noder osv, kanske studera norrsken med olika apparater osv.
?
Gillar iden med fältstudier. Kommer inte ihåg hur magiströmmarna betedde sig, är de statiska eller flyttar de på sig? Om de är statiska skulle förstås alla magiskolor byggas över dessa platser o magikerna skulle förbli kontorsråttor. Däremot om de flyttade på sig eller om andra naturligt förekommande magiska fenomen förekom på slumpade tider o platser skulle de kunna skapa motivation för fältstudier. Kommer inte på någe annat än kongelat som belöning för dom dock. Att ge permanenta boosts känns lite OP, bättre med förbrukningsvaror för att hålla motivationen konstant.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag passade på att prata lite med Helmgast-teamet på GothCon (tack för det, det var mycket givande!), och en sak som kom fram är att en ny magibok ju faktiskt ligger ganska långt fram i tiden (gissningsvis cirka ett år från nu om jag förstod saken rätt). Det är inget magisystem alls i grundboken, och trots fokuset på ett land där magi är illegaliserat känner jag att det lätt kan bli lite begränsande att spela i ett magilöst Mundana såpass länge (tänkte börja så fort PDF-versionen kommer). Man har ju vant sig vid att magi är något som existerar i den här spelvärlden.

Vad finns det för andra tankar om detta? Kommer spelgrupper att husregla in magi så länge?
pingas said:
Går ju lätt att fixa.

Magin i Eon IV har väl bara 2 faser?

Det ju vara att ta gamla besvärjelser från eon III. Går skitsnabbt att modifiera.
Chad said:
Det var synd. Jag antog naivt att nya magiboken skulle släppas tillsammans med Eon IV då bägge har fått en ordentlig uppdatering. Det första jag kommer vilja göra i Eon IV är en magiker, spelar nästan alltid dom då jag älskar magisystemet i Eon. Hoppas man kan använda gamla spells från 3an o modda dom medans man väntar som sagt.
Kraetyz said:
Jävlar. Det är inte lite bullshit. Ja, jag lär husregla fram regler från M&M (som trots allt kommer som PDF). Men jävligt surt.
Ymir said:
Alternativet vore att släppa Eon IV om ett år...

Man var måna om att magireglerna skulle bli best ävårz, och bland annat därför togs det hårda beslutet att magi skulle behöva vänta till en modul.
Kraetyz said:
@Ymir: Väntan är hård, men man får klara sig.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Vicotnik;n11454 said:
Jag hoppas att magi fortfarande kommer vara mer "vetenskapligt" och "Matematisk" än mysitiskt och "traditionell fantasy magi". Då det är den mer vetenskapliga inriktningen på Eon's magi som gör den unik och häftig enligt mig.
Håller med! Detta är en av anledningarna till att jag gillar Eon så mycket. Allting är förklarat (och förklarat på ett bra sätt såklart!).
 
Top