Nekromanti Magi i DOD6

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Jag har spelat Eon förut men har nu fastnat för DOD har spelat 5:e versionen och köpte nu den 6:e. Jag undrar om det här med SPI är det själva grund egenskapen som minskas när man använder magi, och som man också återhämtar 2t6 per yrkesnivå efter 8-timmars nattsömn.
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Är det inte så att man har ett antal SPI poäng som är lika med grundegenskapen SPI och att det är de som minskar, inte grundegenskapen?

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Är det inte så att man har ett antal SPI poäng som är lika med grundegenskapen SPI och att det är de som minskar, inte grundegenskapen?"

Nä inte så som jag tolkar reglerna, det är själva grundegenskapsvärdet som minskar. Men då du räknar ut chansen att lyckas så drar du alltid av från totala SPI-värdet, inte det minskade om du nyligen lagt en besvärjelse.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag har också för mig att man använder en sorts temporärt spi poäng inte grund egenskapen. Jag är inte säker.
Annars blir det synd om en person som lägger en besvärjelse och som sedan träffar på en magiker i en duell, så har man kanske bara 5 spi kvar.
men jag ska kolla i boken och tolka om.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag hade fel.
Det är spiritus som man tar av och när det når 0 så dör man.
precis som med PSy var förrut.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Annars blir det synd om en person som lägger en besvärjelse och som sedan träffar på en magiker i en duell, så har man kanske bara 5 spi kvar."

Det är faktiskt lite det som är meningen. Fast jag tror att när man slår på motståndstabellen så används den totala SPI-poängen hos trollkarlarna. Den som förlorar får sedan dra av x antal SPI-poäng, så har man redan förbrukat en massa SPI-poäng på besvärjelser strax innan så kan man ligga riktigt risigt till om man förlorar.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Jag har kollat upp det, man har en grundegenskap SPI och ett värde SPI-poäng. När man lägger en magi drar man inte av från grundegenskapen utan SPI-poängen, när man förlorat alla SPI-poäng dör man.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag har kollat upp det, man har en grundegenskap SPI och ett värde SPI-poäng. När man lägger en magi drar man inte av från grundegenskapen utan SPI-poängen, när man förlorat alla SPI-poäng dör man."

Det stämmer. Fast SPI-poängen är ju iofs ditt grundegenskaps-SPI som du fört över till SPI-poäng och det är dem du drar av ifrån istället för att hela tiden dra av ifrån ditt grundegenskaps-SPI.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
precis så där grundegenskapen som minskar egentligen men när man t.ex. slår mot någon i skräcktabell eller liknande används hela spi grundegenskapen och inte spi poäng.
Spi poäng kallas det när det gäller magi annanrs är det bara grundegenskapen spiritus.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Vad pratar du om? det är inte grundegenskapen som sänks utan SPI poäng som är lika med grundegenskapen. Dessutom använder man PSY på skräcktabellen.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Spiritus=SPI-poäng. Detta innebär att när du använt fyra SPI-poäng så du oxå sänkt din Spiritus med fyra poäng men du drar inte av infrån spiritus för att du ibland behöver använda ditt totala Spiritusvärde. Olika ex. Vid magiduell, även om du använt en SPI-poäng så används de båda magikernas Spiritus på motståndstabellen, när man räknar ut chansen att lyckas med att lägga en besvärjelse.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
läs första meningen i dod6 erratan. Där står det :
"Errata

Sidan 12.
Spiritus (SPI): Spiritus (SPI) är samma sak som SPI-poäng som omnämns på olika ställen i regelboken"


"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Precis!(NT)

..

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top