Nekromanti Magi i DoD6

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag har hittills inte läst så många åsikter om magisystemet i nya DoD, det är ju trots allt också en del som gjorts om ganska rejält. Magiskolor är slopade, effektgrader borta, skickligheten i alla besvärjelser är beroende av en enda egenskap osv. Så jag är lite nyfiken på vad alla anser om detta nya magisystem, dess fördelar och nackdelar.



Don Kennetho
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det liknar magisystem som jag har erfarenhet av sedan tidigare (Elric! med flera), fast detta är något bättre. Jag får säga att det fungerar snabbt, smidigt och enkelt.
Framför allt kan du skapa en trollkarl så som du har tänkt dig honom, det ger verkligen möjlighet att spela alla sorters trollkarlar, utan att begränsas av en skola när det gäller att välja besvärjelser.
Men om du vill skapa en traditionell nekromantiker eller dylikt, då är det bara att välja sådana besvärjelser för att få betoningen på nekromantiska besvärjelser.
Mycket trevligt och flexibelt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Ett problem som jag emellertid ser i det hela är de ofantliga SPI-mängder en trollkarl behöver för att kasta en del besvärjelser. Det gör att om en trollkarl är väl skicklig nog att kunna kasta dessa så har han en sån hög SPI så det också i princip är helt omöjligt att stå emot dem.

Att man får välja vilka besvärjelser som man vill är bra och även att SPI avgör hur bra du är i dem, men effektgraderna skulle jag gärna haft kvar.

Don Kennetho
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Magins fördelar och nackdelar

Jag tycker att det nya systemet i DoD har både Fördelar och Nackdelar.
Att det längre inte finns magiskolor är lite tråkigt tycker jag. Men dessa passar bättre till den mer "standardfantasy" som de tidigare versionerna var (oki inte Chronopia men jag skall inte ens börja yttra mig om den versionen).
Så det gör inget.
Tycker däremot att det är lite synd att man inte kan höja effektgraderna som i de tidigare versionerna.
Fast det ändades väl eftersom allt blev level anpassat.

Önskar att de gjort magin lite mer vid (de skulle ha låtit minimagier varit kvar i alla fall) och flexibel. Det bästa exemplet på sådan magi finner man i Gemini enligt mig (Ars Magica är också bra fast där är allt mer komplicerat).

Det som är bra är det som Archer påpekade är att allt är väldigt fritt, du kan göra en magiker som kan hela och samtidigt skjuta eldbollar (klichée jag vet) och slippa betala tusentalspoäng för diverse magiskolor.

PS: Är det någon som kan förstå varför HELA var under magiskolan Animism och inte under Mentalism i de tidigare versionerna.?!

Profeten från Norr..
Filmusiken till Excalibur skulle passa bra som rollspelsmusik.
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Jag ville bara säga att magisystemet i Drakar och Demoner 6 är näst intill perfekt! 9/10 för att få full pott vet varken jag eller någon annan hur man gör, men detta är iaf väldigt, väldigt bra... En stor skillnad från DoD-91 som jag spelade innan är att här är magiker mäktiga! Man kan faktiskt börja som en ganska skicklig trollkarl, eller iaf avancera snabbt, det tycker jag också är bra! För i -91: an så kunde man bara skapa väldigt dåliga LÄRLINGAR vilket inte var kul... tjaa... det var väl vad jag hade att säga... bye..

"Erik wuzz here"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Magins fördelar och nackdelar

Anledningen till att HELA är animistisk i tidigare upplagor är att animismen är livsmagi, och HELA förstärker någons livskraft. Eller nåt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Magins fördelar och nackdelar

Animism må vara livskraftbesläktat men en magiskola som Animism som riktar in sig så mycket på kroppen (stålhud. ökad fysik osv osv) borde haft den besvärjelsen under sig likaså.
Enligt mig i alla fall..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magins fördelar och nackdelar

Inte för att det spelar så stor roll för diskutionen, men jag har faktiskt inte funnit någon helande besvärjelse bland magin, att hela folk verkar vara prästerna förunnat.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Ursäkta att jag är lite framfusig, men kolla igen. Det är inte alla besvärjelser som motstås med SPI mot SPI på motståndstabellen. Många använder ett slag mot en grundegenskap för att man ska undvika effekterna, samt en hel del använder PSY mot PSY, men som du säger, en del använder SPI mot SPI med.
Och en mäktig magiker blir därmed mycket svår att stå i mot, men en mäktig magiker bör väl rimligtvis vara någon att frukta ?


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magins fördelar och nackdelar

Där fick man för att man missade en postning och kom in mitt i en diskution :)
Forumet är verkligen så aktivt numera så man hinner inte att läsa allt :gremsmile:
Jag är väl bekant med alla tidigare versioner, men det var mitt misstag. Ber om ursäkt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Mentalism ...

Mentalisterna tar kraft från sig själva och deras besvärjelser påverkar oftast endast dem själva. Det hade varit rimligt att de kunnat hela sina egna sår, men HELA passar bra under animism tycker jag.

[color:"#CC0000"]Disclaimer: Det var länge sedan jag läste magisystemet i Expert (har ingen senare version av DoD förutom sexan) och jag kan därför mycket väl ha fått allt om bakfoten, men jag har för mig att mentalism funkar som ovan.</font>

/Dante
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Spelbalans och Konsekvens

Animism sysslar med all "snäll livsmagi". Om man skall placera Hela någonstans är det bland denna. Man skulle kunna göra den en del av båda skolor men i möjligaste mån verkar systemet försöka undvika upprepning av besvärjelser.

Det andra argumentet är spelbalans. Mentalism lär vara populärast bland spelare och det är befogat. Den har flest besvärjelser och täcker bredast område av alla skolor. Att ytterligare förstärka denna redan koboldiga skola vore mycket obalanserat.
Många mentalism-besvärjelser är sådana att de kanske kunde passat lika bra eller bättre i någon annan skola. Orientering, Rätt väg, och Bota fobi skulle IMHO passa bättre under just Animism. Hjärnblank, Psykometri, Sannhörsel, Sannsyn, Tankeläsning, Kontrollera person och Telepati är uppenbara kandidater för Spritism. Elchock skulle nog passa bättre under elementarmagi... osv.
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Helt rätt

En magiker som har kämpat för att nå YN:Mästare ska vara ngt som Rp ska vara rädda för inte något som man ska kunna slå ihjäl på en halvmiss.

Mvh Schesuz
 
Top