Re: Närå, den finns
Fast killarna med stridsklockor beskrivs ju i Mörkrets Väktare.
Jag vet, jag äger alla böckerna, men jag nämnde det inte helt enkelt därför att det är en såpass uppenbar efterpatch, precis som garblet om namnet på alvernas stadsdel i Alver i Chronopia. (Åfan, de hade ju stridsklockor! Fort, gör något!) Besvärjelsen som har den effekt stridsklockorna tillskrivs i grundreglerna finns ju i Magi i Chronopia, inte i MV.
Jo, det är lite irriterande, men å andra sidan; om författaren av "Svärd och Svartkonst" inte hade ignorerat grundreglernas text om Chronopia, så hade vi inte haft Ikki!
Och tjo, så mycket gladare jag varit. Då hade det utrymmet kanske innehållit något kul istället, som passat in i den värld som beskrevs i grundreglerna, vilket var den jag spelade i.
Personligen tycker jag spelet blir *bättre* med varje tilläggsbok, allt eftersom de sliter bort invanda föreställningar om hur saker ska vara och inför nya, knäppa element i spelvärlden.
Jag håller inte med, varje bok efter skärmen sänkte det ytterligare något. Jag har inte hittat ett enda brukbart yrke utanför grundböckerna, t.ex. Att som du säger "slita bort invanda föreställningar" är bara ett försök att sätta positiv spinn på att man kör över det som redan finns för att man inte orkar sätta sig in i materialet. Realism är bara blaha, men konsekvens är synnerligen viktigt. Om jag gillar grundbokens värld vill jag ju ha material till den världen och inte material som säger motsatsen av det man redan fått reda på.
Ett exempel: En spelare spelade elementarmagiker, och var Galdermästare. Jättebra; de hade diktater och grejer som gjorde att han fick svårt att använda magi närhelst spelaren kände att det var nödvändigt. Sedan kom Magiboken. Vi kunde ju inte använda den! Allt material om Galdermästarna gick helt på tvärs med det vi läst innan och spelade med. Hade man istället beskrivit Galdermästarna i enlighet med vad som tidigare skrivits, då hade vi blivit jätteglada, eftersom det hade fyllt ut den bakgrundsdetaljen och gjort den mer intressant. Det hade vi kunnat använda.
Sådant är
inte bra speldesign, det är slött och oacceptabelt.
/Feliath - tycker illa om tilläggsböckerna just för att han älskar Chronopia