Nekromanti Magi hjälp!

Selinmartin

Veteran
Tjenare alla plankare jag har spelat Eon ett år nu ungefär men har inte fått riktigt klämm på det där med magierna kan någon hjälpa mig?
Det jag inte förstår är vilka magier en magikunnig person kan ha från början och vad man ska slå mot och sånt.
Skulla vara bra med några exempel då jag inte förstår så bra.

tack på förhand//Martin som har vissa problem med magin!

Sauron90

Veteran
jag hoppas jag kan vara till hjälp har haft eon i ett par månader och hatar att magi reglerna är så djävulskt kompliserade men jag ska beskriva hur jag fattat det!

först får du ja magnituder av att vara en magiker alla magier har en siffra det är hur många magnituder det kostar att lära sig magin

sedan kan du lära dig alstra alla aspekter har en alstra färdighet vissa aspekter har inga magier (teotropi och daimotropi) men dom behövs för cermonier respektive nedkalla demoner)

för att få igenom en magi måste du alstra filament (det låter krångligt men tro mig det är krångligare än det låter...)

när du ska lägga en besvärjelse så kollar du upp vad du ska slå för den samt tidsåtgång

i exemplen använder jag mig av en Snorri en dvärgisk magimästare i min kampanj som speciliserat sig på att endas alstra hydrotropi (vatten)

nu säger vi att han ska dyka under vattnet (han är en av dom få dvärgar som inte har så mycket imot vatten) då behöver lägga besvärjelsen subaratisk respiration (som låter honom andas under vatten i 1 minut)

på magin står det alstra hydrotropi ob2t6 besvärjelse ob2t6 då slår han först mot sin färdighet i alstra hydrotropi (vilken är 15) vi säger att han slår 12 på ob2t6 då klarar han den delen) sedan ska han slå ob2t6 mot besvärjelse vi säger att han slår 15 och han har 15 i den också så han klarar det precis)

det står tidsåtgång 1 runda vilket betyder att den börjar fungera genast efter att han slagit för om den gick igenom (vilket händer i slutfasen) nu kan han andas i vatten i en minut

det var den enkla delen...

men sedan finns det en sak som heter alstringsmetod som betyder att man kan bara genomföra magin om man kan dra kraft från en närligande sak det beskrivs på sid 128-135

tex hydrotropi kan bara alstras i närheten av en sjö eller hav men den kan också alstras bara genom att ha med sig vatten 1 liter vatten måste man ha per magnitud för att kunna lägga en besvärjelse (Snorri har alltid en vattentunna med 8 liter för att kunna frammana en undin eftersom att framkalla en undin är 8 magnituder) (men det går vi inte in på nu)

tex om en magiker ska alstra hydrotropi och så har han inget vatten (kanske frakktrikaker krossade tunnan under en strid aj aj aj nu kan han inte alstra för en han kommer nära vatten eller skaffar en ny vattentunna

sen kommer man till transpormering jag ska förklara genom att använda Snorri som exempel igen

Snorri vill göra en ritual för att frammana en undin men för det behövs det alstra biotropi ob2t6 och ataxatropi ob3t6

men Snorri har bara hydroptopi och ingen annan aspekt! så nu kommer transpormering in i bilden!

han har transpormering 15 (som ni märker så har han satsat stenhårt på alla färdighterna som behövs för att lägga en besvärjelse) då kollar man på respektive biotropi och ataxatropis alstringsmetoder och ser att man ska slå 3t6 mot transpormering för att transpormera hydrotropi filament

helt enkelt ritualen är: Gestalta undin magnitud 8 för att lägga den så ska man slå: alsta hydrotropi ob2t6 sedan alsta biotropi ob2t6 alstra ataxatropi ob2t6 och sedan ritual ob2t6 ritual ob2t6 ritual ob2t6 desutom så tar ritualen 6 timmar att genomföra (alltså en jävla massa stridsrundor)

i exemplet så slår Snorri första alstra hydrotropi ob2t6 sen ska han ju slå alstra biotropi ob2t6 men eftersom han inte har biotropi så slår han ob2t6 mot hydrotropi igen för att få hydrotropi filament sen så slår han ob3t6 mot transpormering för att göra om filamentet till biotropiskt sedan slår man 2t6 mot hydrotropi igen (räknas nu som biotropi) sedan göra man samma sak för ataxatropi sedan slår man ritual 3 gånger se ovan

alltså om man måste transpormera masso så blir det en jävla massa träningslag.

sen kommer man till dissipation ett område så svårt att jag inte riktigt fattat det själv om man fumlar med transpormering alstra en aspekt eller ett slag för besvärjelse så måste man disspationera filamentet som man försökte alstra vad som händer beskrivs över sidorna 128-135 desutom så måste man mot psy med så många tärningar som magnituden för sin magi misslyckas man så förlorar man 1 poäng quadoch minus qaudoch ökar skenbar ålder desutom när man ligger på -11 eller mer minus så måste man slå mot psy eller så auto försvinner man ur spelet man räknas som död man kan inte återupplivas på något sätt och ingen kommer åt ens utrustning se sidan 140 för mer beskrivning jag vet inte om jag själv är expert så om någon veteran ser att jag gjort fel någonstans rätta mig och säg till jag kanske spelat magi reglerna fel jättelänge om jag har otur men så här har jag uppfattat det hoppas det hjälpte

sedan finns det kongelerade filament dom är uber bra om man har ett sådant av en aspekt så kan det ersätta att slå för alstring man klarar automatiskt det slaget till expempel teotropi och daimotropi kan man inte alstra men för att genomföra tex demon nedkallning så måste man ha kongelerade daimotropi filament sådana är svåra att få tag i men man kan tex få dom av demoner desutom kan man tillverka egna kongelerade filament men det beskrivs i boken mystik och magi och jag har inte den så kan inte dom reglerna

jag kan inte heller teoretisk magi eller improviserad magi för dom står också i boken mystik och magi (den boken är nästa bok som min spellförening ska köpa)

Selinmartin

Veteran
Tack för all hjälp !
Då är det bara en sak jag undrar vad är provisoriks och permant och temporära magier?

Sauron90

Veteran
ops dom glömde jag

permanent: är precis som det låter magin fungerar permanent och kan aldrig försvinna tex hela ob4t6 trauma permanent betyder att trauman är helad inte att den är helad i 1 minut och sedan kommer tillbaka

temporär: är alla magier som håller en viss tid tex dom flesta sådana håller 1 minut minut (20 rundor) men en del håller längre

provosorisk: håller tills den tas bort som en channeling spell i warcraft 3 fast har finns ingen maxlängd men det är typ att magikern måste konsentrera sig på att hålla magin uppe

desutom glömde jag berätta om magi och strid

i slutfasen slår man för magier (om man klarar att lägga besvärjelsen) om en magi tar 2 rundor att lägga och sedan tar man en träff i runda 2 innan sluttfasen så avbryts magin om man tar 1 poäng smärta så avbryts magin så många bukar utveckla krigarmagiker (finns med i boken krigsherren) och sedan ta en rustning så att magiker klarar att bli slagen

(det är inte som i warhammer eller dod 3 magiker kan ha rustning respektive metal och fortfarande lägga besvärjelser

om jag upptäcker att jag missat något så postar jag igen

ZaiToh

Warrior
Nja, här var det ju inte mycket rätt...

En besvärjelse är väldigt enkel. Alstra kraft - (ev omfördela kraft) - Väv kraft. Svårare än så är det inte.

Alstra:
Den kraft som behövs är av en viss typ - aspekt. Slå det slaget mot den färdighet i alstra du har med den svårighet du får från besvärjelsen.

Omfördela:
Slås mot transformering. Används för att få en annan typ av kraft än den som du alstrade.

Väv:
Slå mot färdigheten besvärjelse.

Flera transformeringar och vävningar kan ingå, dock bara en alstring för besvärjelser.

Tar och genomför Petromorfos som ett exempel (s 112 R2).

Magikern Helge har Alstra Geotropi 15, Transformering 12 och Besvärjelse 17. Han står på jord och vill förvandla grannens katt till sten.

Han suger kraft ur jorden han står på och alstrar 5 geotropiska filament. Tärning utfaller på 14 och allt gick bra.

Att tranformera till ataxatropi från geotropi är normalt (alltid - spelar ingen roll hur många du har) och är därför Ob3T6 svårt. Han slår 9 och tranformeringen gick som väntat (3 geo blev 2 ataxa pga ett filament gick i förlust).

Nu sitter Helge med två geotropiska och två ataxatropiska filament. Dessa ska han äntligen använda för att väva sin besvärjelse. Detta gör han med lätta slag mot besvärjelse (Ob2T6) och de utfaller på 3 respektive 8. Allt gick alltså enligt planen.

Nu tar effekten sin form och dess effekt (att katten ska slå ett lätt slag mot sitt TÅL för att inte förstenas) slår in. Stackars kisse slår 7 och då dess TÅL är 5 har nu katten förstenats fram till dess att Helge lägger samma besvärjelse på något annat eller att någon med magi plockar bort försteningen.

Totalt slog vi alltså fyra slag för själva besvärjelsen och ett för dess verkan. Det tog åtta sekunder att genomföra det hela och allt löpte väl ut.

Ritualer och improviserad magi är precis lika enkelt, men vänta med det tills du till fullo behärskar besvärjelser. Skaffa Mysik och Magi om du vill gå vidare... annars räcker de besvärjelser som finns i boken och de som andra gjort på nätet mycket långt när det gäller att skaffa sig en magiker. Dock är det väldigt kul att själv forska fram nya besvärjelser och verkligen förstå hur systemet funkar.

Finns för övrigt redan hur mycket som helst att läsa om magi på det här forumet. Prova att söka.

/ZaiToh

Marcus J

Hero
Sauron har förklarat det mesta på ett bra sätt.

Om du vill ha reda på hur improviserad magi fungerar så finns det hur många trådar som helst. Använd sökfunktionen.

Själv så tycker jag att magireglerna i Eon är ett av spelets stora plus när man väl har tagit sig tid för att förstå dem. De är mycket flexibla och de är väl i anda med Eons grisodlande ursprung.

Ett tips för att förstå varför Eons magi är utformad som den är är att glo på var många lär sig den. Akademier är det som gäller. Alltså kan man nästan säja att Eons magi är deras motsvarighet till vetenskap.

/Marcus som kan rekommendera sökfunktionen för magiämnet eftersom det är det ämne som tagits upp nästan flest gånger.

Sauron90

Veteran
jag trodde väll att jag hade fel någonstans

man vad menar du med att han alstrade 3 och 2 lyckades det förstod jag inte riktigt.

var visst inte så kunnig som jag trodde

ZaiToh

Warrior
Han alstrade totalt fem stycken, tre av dessa används för att tranformera till ataxatropi - men när det är en normal tranformering får du ett filament i förlust (dvs det försvinner en). Dock kan du när besvärjelsen utformas välja att transformeringen ska vara lite svårare (Ob4T6) - och du slipper då förlusten.

T ex - Omgjord Petromorfos

Alstra Geotropi - Ob4T6
Transformera - Ob4T6
Vävningar - Ob2T6, Ob2T6

Exakt samma verkan fast skaparen har valt att låta transformeringen vara lite svårare för att alstringen ska vara lite lättare. Står på sidan 33 i MoM när du skaffar den.

Detta kan du dock helt strunta i då du inte skapar egna besvärjelser för det står ju precis hur du ska göra i en besvärjelses beskrivning. Filamentförlust och tranformeringssvårighet spelar dock stor roll när du skapar egna besvärjelser (och ritualer givetvis).

Vissa aspekter är mer besläktade med varandra och förlusten blir dock mindre (=0), vissa mindre besläktade och förlusten ökar då där. Men normalfallet är att det är normalt och ett filament i förlust.

Sauron90

Veteran
om jag har förståt det rätt så

du alstrar lika många filament som det tar magnituder och du ska slå 1 mer t6 på transpormering än vad det riktiga tärningslaget ska vara eftersom du förlorar ett

tex ska du slå attaxatropi ob2t6 men måste använda transpormering och du ska ha 2 filamen slår du ob3t6 då eftersom du förlorar 1 filament?

ZaiToh

Warrior
Nej, transformeringsslagets svårighet står i besvärjelsebeskrivningen. Den är oftast normal (Ob3t6) och har inget att göra med magnitud eller alstrade filament. Allt kommer klarna när du skaffar MoM.

Läs igenom mitt exempel en gång till...

Magnitud avgörs av effekter - som tas upp i MoM.

En annan syn på det.

Du har precis skaffat två vita stenkulor. Du byter bort dem mot en röd. Svårighet för detta är Ob3t6. Bytesregler bestäms av överheten och lagtexten för dessa finns i MoM.

LordTengel

Swordsman
Tveksamhet...?

Nu kan jag ha missförstått dig (eller glömt reglerna!), och i så fall ber jag självklart om ursäkt för följande, men jag tror att du har rört ihop reglerna om transformering lite:

Snorri vill göra en ritual för att frammana en undin men för det behövs det alstra biotropi ob2t6 och ataxatropi ob3t6

men Snorri har bara hydroptopi och ingen annan aspekt! så nu kommer transpormering in i bilden!
[- - -]
helt enkelt ritualen är: Gestalta undin magnitud 8 för att lägga den så ska man slå: alsta hydrotropi ob2t6 sedan alsta biotropi ob2t6 alstra ataxatropi ob2t6 och sedan ritual ob2t6 ritual ob2t6 ritual ob2t6 desutom så tar ritualen 6 timmar att genomföra (alltså en jävla massa stridsrundor)

i exemplet så slår Snorri första alstra hydrotropi ob2t6 sen ska han ju slå alstra biotropi ob2t6 men eftersom han inte har biotropi så slår han ob2t6 mot hydrotropi igen för att få hydrotropi filament sen så slår han ob3t6 mot transpormering för att göra om filamentet till biotropiskt sedan slår man 2t6 mot hydrotropi igen (räknas nu som biotropi) sedan göra man samma sak för ataxatropi sedan slår man ritual 3 gånger se ovan
Snorri kan över huvud taget inte använda ritualen som den ser ut nu. Transformeringar måste bestämmas när ritualen skapas, det är ingenting som kan läggas till i efterhand. Visst går det att frammana undiner enbart med hydrotropi, men i så fall är det en hemgjord ritual (testa med Mystik & magi när ni skaffar den, det är rätt kul) som i sak kräver att man först alstrar en samling hydrotropiska filament och sedan transformerar vissa av dem till ataxatropi och vissa till biotropi.