Nekromanti Magi för icke-magiker...

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Spelar för tillfället en vapenmästare vilken fick "Drömmare" som resultat på Mentala fördelar och därmed några enheter att spendera på mystiska färdigheter vilka jag valde att lägga på en Alstra-färdighet, Besvärjelse och Teoretisk magi, det vill säga det som egentligen behövs för att kunna väva besvärjelser.
Problem uppstår dock i och med att rollpersonen i fråga inte har några magiska effekter, och bör en icke-magiker få tillfälle att lära sig magiska effekter trots att det inte är hans huvudkall? Och bör i så fall svårigheten på effekterna begränsas? Då rollpersonen i fråga är en alv har han så att säga tiden för sig vad gäller att studera in några effekter, men krävs det en speciell typ av undervisning eller kan vem som helst lära sig magi?
Många frågor som ställs, jag hoppas att några av alla på forumet varit i liknande bryderier och kan dela med sig av sina erfarenheter.

//Tegrevan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Spelar för tillfället en vapenmästare vilken fick "Drömmare" som resultat på Mentala fördelar och därmed några enheter att spendera på mystiska färdigheter vilka jag valde att lägga på en Alstra-färdighet, Besvärjelse och Teoretisk magi, det vill säga det som egentligen behövs för att kunna väva besvärjelser."

Tja, skyll dig själv. /images/icons/wink.gif Jag skulle nog ha lagt dem på Andeförnimmelse och Schamanism istället. De kan man i alla fall ha nytta av utan effekter.

Alternativt kan du be din spelledare snällt om att få lägga några av dina 2T6 enheter som egentligen är avsedda för Mystiska färdigheter på effekter och besvärjelser också. Glöm inte att havreflarn är gott.

"Problem uppstår dock i och med att rollpersonen i fråga inte har några magiska effekter, och bör en icke-magiker få tillfälle att lära sig magiska effekter trots att det inte är hans huvudkall?"

Mitt huvudkall är att programmera datorer. Likförbannat kan jag åtminstone grunderna i karate, trots att det inte är mitt huvudkall. Borde jag ha fått lära mig karate trots att jag inte inte har stridskonst som mitt huvudkall?

Ditt problem är av samma sort. Så kom på en bakgrundshistoria som gör det trovärdigt och väver in resultaten från bakgrundstabellen. Presentera den för din spelledare och lägg fram det som en resurs för honom att bygga äventyr kring och att det ger din rollperson mer djup.

"krävs det en speciell typ av undervisning eller kan vem som helst lära sig magi?"

Ja, respektive ja. Det krävs en speciell typ av undervisning, men vem som helst kan lära sig magi om de bara får tillgång till den undervisningen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

IndraTisteltagg

Veteran
Joined
15 Jun 2001
Messages
35
Location
Camard
äh, det e alltid kul och nödvändigt med magi.
nå annat e ju livshotande...

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tja om inte annat så har du ju faktiskt allt du behöver kunna för att lägga magi genom så kallad "fri improvisation". (Dock skulle jag nog antingen försöka övertyga SL om att få lägga poäng på att få lära sig minst en effekt från början eller att han vävde in det i äventyren att tillfälle skulle ges att lära sig något.)


/Bjorn
 
Top