Nekromanti Magi boost.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Sitter och små läser här och började fundera lite.

Du kan inte kasta 2 "Skärpa" på 2 svärd, då du inte kan hålla igång skärpa besvärjelsen i 2 upplagor.

Så; Vad krävs för att göra det?
En formaliserad besvärjelse och en annan formaliserad besvärjelse?
Eller en Besvärjelse och en ritual?

Slutligen stackar alla effekter med varandra?

Men vi håller oss till Skärpa, vilket kan vara intressantast.

Magnitud 2 alstrad fr Geotropi med varaktigheten Temporär.
Sedan tar vi en magnitud 4 alstrad fr pneumotropi och provisorisk.
Efter de två har då svärdet +Ob4t6 i skada i 1 minut?
Eller har ett svärd +ob2t6 och ett annat +ob2t6?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det var lite otydligt med det. I grundboken gäller det besvärjelser. Man kan inte upprätthålla TVÅ likadana besvärjelser enligt grundboken. Enligt mystik och magi kan man inte upprätthålla två likadana EFFEKTER.
Det kommer sig av att effekter inte introduceras i grundreglerna, och att då hänvisa till något som inte finns med i boken är dumt.
Så kör ni med mystik och magi så kan samma magiker inte ha två effekter av samma sort igång samtidigt. Undantaget är metaeffekter(avstånd, beröring, temporär etc.).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det finns inga regler kring detta, men vi kör med någonting liknande. Om två likadana effekter (fortfarande undantaget metaeffekter) appliceras på samma mål, kommer en att räknas som dominant, och den andre kommer att räknas som recessiv och sakna alla former av verkan. Den dominanta effekten är den som i första hand har högst magnitud, och som i andra hand applicerades först. Den dominanta effekten påverkas aldrig av den recessiva, och den recessiva är helt verkningslös tills dess att den dominanta rivs sönder, slits sönder, dissiperar eller slutar att verka på grund av utgången varaktighet.

Om man till exempel väver effekten "Skärpa" förstärkt till första magnituden på ett svärd, väntar i 30 sekunder och väver samma effekt förstärkt till andra magnituden så kommer svärdet att ha två effekter applicerade på sig, men det är bara den dominanta (den med en magnitud på 2) som ökar svärdets skada. Efter 30 sekunder slutar den första effekten att verka, men svärdets skada påverkas inte förrens den andra effekten går ut.

Om man istället applicerar "Skärpa" förstärkt till andra magnituden först, och efter 30 sekunder applicerar "Skärpa" förstärkt till första magnituden, kommer svärdet att ha en två nivåer högre skada i ytterliggare 30 sekunder, innan den sänks med en nivå. Efter ytterliggare 30 sekunder har båda effekterna slutat verka, varför skadan åter är normal.

Detta var endast för att förtydliga hur vi kör. Jag tvivlar inte på att du Kraetyz redan har någonting liknande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag hade dock kört på att den andra skärpan du lägger på svärdet kan ersätta den första, tillfälligt eller permanent beroende på varaktighet etc. Det verkar liksom, rimligare, helt sonika.

- Ymir, hade
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag hade dock kört på att den andra skärpan du lägger på svärdet kan ersätta den första, tillfälligt eller permanent beroende på varaktighet etc. Det verkar liksom, rimligare, helt sonika.

- Ymir, hade
Jag kör med att en effekt inte kan påverka ett vapen mer än en gång såvida den inte är starkare. Den starkaste effekten tar helt enkelt över ifrån den svagare.

Angående effekter så kör vi med att det är en av den formaliserade magins styrkor... har man två provisoriska besvärjelser med samma effekt, kan man ha två igång samtidigt.

Anledningen till detta är att som jag ser det så är en provisorisk effekt helt enkelt att besvärjaren håller i en väv så länge den är aktiv. Har man två olika besvärjelser med samma effekt i minnet så kan man hålla igång två sådana vävar samtidigt med minnet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag ignorerar det helt och hållet. Tycker bara det är lamt och tråkigt att man bara kan ha en effekt utav samma typ lagd samtidigt. I min värld kan man ha hur många likadana effekter igång samtidigt.



/poseur ogillar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ofc not.
Nej självklart inte, de är ju inte kumulativa bara för det.
Men däremot kan man kasta på två olika svärd.
Eller på samma svärd om man känner för det men då händer inget. Annat än att den temporära effekten byts ut till sen nyaste.


/Poseur
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag har alltid tolkat M&M's kommentar om effekter att vid improvisation kan du bara ha en effekt igång, vid formalisering får du ha samma effekt, emn i olika formaliserade besvärjelser igång.

Vad gäller användandet av magiska svärd:

Ge svärdet en aktivator och en projektor med alkemi. Projektorn väver effekten skärpa, du ber en magiker ge svärdet nog med energi och filament och sedan sköter svärdet magin själv, och magikern slipper oroa sig över att han har vävt skärpa åt någon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag har alltid tolkat M&M's kommentar om effekter att vid improvisation kan du bara ha en effekt igång, vid formalisering får du ha samma effekt, emn i olika formaliserade besvärjelser igång.

Men det ger ju formaliserad magi en klar fördel, vilket den förtjänar.
Typ. Men å andra sidan lär du memorera flera olika besvärjelser för att kunna kasta samma sak, så det blir lika fail som tidigare, imho.

Vad gäller användandet av magiska svärd:

Ge svärdet en aktivator och en projektor med alkemi. Projektorn väver effekten skärpa, du ber en magiker ge svärdet nog med energi och filament och sedan sköter svärdet magin själv, och magikern slipper oroa sig över att han har vävt skärpa åt någon.
Så kan man ju också göra, men då lär någon stackare betala för svärdet dyrt, någon stackare lär också ha en personlig magiker i närheten att använda sig utav och den stackars magikern lär kunna alstra den aspekten som vortexet är bundet att transformera ifrån. Om man nu inte betalar ännu mer dyra pengar för att ha flera vortex i svärdet.

Och det tar ändå inte bort det löjliga problemet att magikern bara kan kasta en effekt åt gången.

Liksom utan att kunna ha flera besvärjelser samtidigt med samma effekt igång, hur ska de slämmiga ärkeskurksmagikerna kunna kasta lojalitet och grejer på sina hantlangare?

Nej, flera effekter på samma gång tycker jag.

Alt. att man gör en ny metaeffekt som jag skrivit någon gång tidigare som klipper av besvärjelsen från magikern.
Så den blir "naturligt" förekommande istället för att vara bunden till magikern.

Exempel:
Magikern kastar proviskorisk skärpa på vapen #1.
Magikern 'klipper av' effekten med den nya metaeffekten så skärpan fortfarande agerar provisoriskt, men är nu bunden till världen o inte magikern.
Magikern kastar provisorisk skärpa på vapen #2.
Nu kan inte magikern kasta någon mer skärpa om han inte först klipper av den andra besvärjelsen eller helt enkelt upplöser den.

/ I Poseurs Mundana atleast.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Bibehålla
Nomotropi 1+
Metaeffekt

Effekten bibehåller en temporär eller provisorisk effekt utan magikerns inverkan och låter magikern väva andra instanser av samma effekt.
Bibehålla behöver lika många filament som effekterna som ska bibehållas använder.
 

Dark Adonis

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
12
Location
Eskilstuna
wallahad said:
Du kan inte kasta 2 "Skärpa" på 2 svärd, då du inte kan hålla igång skärpa besvärjelsen i 2 upplagor.
Effekten Skärpa är beröring. Effecter med beröring eller avstånd kan man modifiera med Areaeffekt. Vilket gör det möjligt att ha skärpa igång på två svärd. Är så min pilbågsskytt gör med sitt koger innan strid. Tycker det är så grymt löjligt att det inte finns fler besvärjelser för en "Arcane Archer" liknande karaktär. Experimenterat lite med att köra explosion och fördröjning på pilar och liknande effekter. Men det blir oftast så otroligt långtid och höga magi slag för den fjuttiga effekt det faktiskt ger.

Funderar starkt på att försöka fixera ett heliotropiskt kongelat istället för pilspets som "Oh fuck" nödlösning. Lagom snopen en fiende lär bli när en pil knakar till mot hans rustning sedan står en ilsken Helion bredvid
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jag har för mig att vi funderade på lite lösningar tidigare ang magi på pilar.
Det var i och för sig under parrollen magis funktion på slagfält.
 

Dark Adonis

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
12
Location
Eskilstuna
Mja Permanenta gör ju att effekten inte längre går att ta bort med tex riva väv eller liknande. Den här upprätthåller den ju bara. Men ja annars är den väldigt lik permanentera
 

Dark Adonis

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
12
Location
Eskilstuna
Yes det minns jag. Det jag tänkte på är mer för att byta ut stridskonster mot magi och bli en bättre bågskytt. Inte för att få in magi i slagfält.
Men det här är en helt annan diskussion än den trådskaparen ville ha så bättre att diskutera på annan platts
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Dark Adonis said:
Effekten Skärpa är beröring. Effecter med beröring eller avstånd kan man modifiera med Areaeffekt. Vilket gör det möjligt att ha skärpa igång på två svärd. Är så min pilbågsskytt gör med sitt koger innan strid. Tycker det är så grymt löjligt att det inte finns fler besvärjelser för en "Arcane Archer" liknande karaktär. Experimenterat lite med att köra explosion och fördröjning på pilar och liknande effekter. Men det blir oftast så otroligt långtid och höga magi slag för den fjuttiga effekt det faktiskt ger.
Personligen tycker snarare att arcane archers passar ganska dåligt in i Mundana och ser ingen anlening till varför det skulle finnas en massa besvärjelser anpassade för att skjuta pil. :gremwink:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dark Adonis said:
Av vilken anledning anser du att dom inte skulle passa?
Eon är inte high-fantasy och spelvärlden är inte utformat på ett sätt som tillåter high-fantasyliknande kulturer och yrken.

Så, i stort sätt allt från D&D borde hålla sig undan, mest för att det skulle sabba känslan i världen.

Enligt mig, då.
 
Top