Nekromanti [MAGE]

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
I den här tråden kommer jag försöka uppdatera forumet kring den Mage-kampanj jag spelleder.

Som en brasklapp vill jag tillägga att den litterära nivån i den nedanstående inlägget kommer inte vara skyhög.

Jag har länge velat prova på lite mer narrativistiskt spelande eller story now (ska jag vara ärlig har jag inte den blekaste aning om skillnaden mellan begreppen). Framför allt har jag inspirerats av Apocalypse World. Det stod dock klart ganska snabbt när vi började spela att det inte skulle gå särskilt bra att köra på det upplägget fullt ut. Detta främst eftersom ingen i spelgruppen någonsin testat den typen av spel och bara två av oss har läst Apocalypse World.

Istället har jag gått in med premissen att kampanjen ska vara närmare en fisktank fast med en del drag av samberättande. Till exempel har jag försökt använda mig mycket av tekniken att ställa frågor till spelarna om deras karaktärer. En man passerar dig i receptionen på polisstationen, han är en fiende till dig, vem är han? Den stilen.

Sedan har jag lagt upp själva scenariot så till vida att det finns en situation som sakteliga går mot ett kataklysmiskt klimax. Den här situationen många personer och grupper (varav spelgruppen är en av dessa) och innan det stora klimax finns det många frågor att ta ställning (och ibland strid) för eller emot.

Slutbabblat, här följer handlingen so-far (vi har spelat två korta spelmöten)

Settingen är dagens Uppsala.

Rollpersoner

Lukas – 27 år gammal Friskis & Svettis-ledare och atlet i största allmänhet. Framstår som en mycket lugn och sansad person som alltid är mån om att alla ska komma överens. Under ytan har dock Lukas väldigt mycket ilska som han ständigt måste försöka kontrollera.
Lukas är en Thyrsus-magiker, vilket innebär att han har viss kontroll över tiden och människors öde.

Mats Adamsson – 33 år gammal åklagare. Åtrår makt över allt annat. Älskar att sätta dig människor och få dem att konfrontera sina inre demoner. Är singel men bor ändå i en stor villa, "för att han kan". Stekar-look. Mats är en Mastigos-magiker vilket innebär att han har kontroll över medvetanden och över rummet.

Charlotta Fager – 32 år gammal doktorand i Egyptologi med inriktning på dödskulter. En riktig plugghäst som bor i en överbelamrad lägenhet. Skicklig akademiker men usel föreläsare eftersom hon upplevs som ganska udda. Kommer ursprungligen från Piteå. Charlotta är en Moros-magiker vilket innebär att hon har kontroll över döden och över materia.

Kerstin Ahlbom – 24 år gammal, äger ett café i ett mycket gammalt, fallfärdigt hus. Har en sju år gammal son med en man i trettioårsåldern. Är autodidakt och besitter en stor kunskap trots sin unga ålder. Har en fallenhet för omvårdnad. Kerstin är en Thyrsusmagiker vilket ger henne kontroll över andar och livskraft.


Kerstins café frekventeras till största delen av några trogna stammisar. I husets gamla öppna spis finns en hallow, alltså en källa till ren magi. Cafét är även rollpersonernas knytpunkt i tillvaron när det kommer till det magiska.

Bakgrund

Då människan för första gången kom till Norden var de mörka skogarna fyllda av dunkla väsen som satte skräck i de få stammar som vågat sig upp dessa bistra trakter. Nordborna stålsatte sig emellertid och härdade ut, trots att deras barn blev bortrövade i natten och trots att de som vågade sig in i de djupa skogarna för att jaga ibland försvann, eller hittades lemlästade.

Människorna skrek ut sin förtvivlan mot natthimlen och till slut blev deras böner besvarade av andra mäktiga väsen. Människorna kallade dessa för Asar och började tillbe dem som gudar. Sex av de mest inflytelserika asarna bildade ett råd vars uppgift det var att råda över människornas värld. Varje rådsmedlem valde ut varsin av människornas jarlar och gav dessa varsitt föremål med en del av asens kraft. Föremålen fungerade som länkar mellan asarna och människorna och genom dessa kunde asarna få inflytande över människornas värld.

De mörka väsenden fjättrades i sex runstenar som fördelades bland de sex jarlarna. Nordborna behövde nu inte längre stanna hemma om vintrarna och vakta de sina utan kunde ge sig ut i världen med sina hirdar och föra hem rikedom och ära när hösten kom.

Sakta men säkert började emellertid ett nytt väsen få makt över nordbornas trakter. Vitekrist lockade till sig allt fler tillbedjare och asarnas makt minskade. De blev trötta, kraftlösa och tynade sakta bort från människornas värld. De sex rådsstolarna lämnades tomma och de sex föremålen som tidigare tjänat som länkar mellan asar och människor förlorade sin kraft.

Då domkyrkan i Uppsala skulle byggas reste de sex jarlasläkterna med sina gamla runstenar, där de onda väsenden var fjättrade, och lämnade sina stenar till biskopen som ett tecken på sin underkastelse för den nya tron. Biskopen beordrade att runstenarna skulle placeras under varsin av de mäktiga pelarna i katedralen för att visa på kristendomens dominans över den gamla tron.

I århundraden var de onda väsenden fjättrade i stenarna under katedralen, men långsamt började deras fängelse att vittra sönder. Svarta klor pressades ut mellan springorna och domkyrkans pelare skälvde. Stenarna var precis på väg att rämna i slutet av 1800-talet då en atlantisk magiker kände av det stora mörker som var på väg att bryta sig loss under kyrkan. För att undvika en potentiell katastrof vävde han, med sin egen livskraft som bränsle, samman en mäktig besvärjelse som slöt sprickorna i stenarna. Mörkret var fjättrat åter igen.

Spelet tar sin början
Rollpersonerna möttes på Kerstins café. De andra rollpersonerna noterade snabbt att hon hade en blåtira över ena ögat. De frågade henne vad som var fatt och hon berättade att hon blivit överfallen av tre personer som dessutom stal hennes hund, en stor irländsk varghund vars kropp dessutom är boning till en ande. Kidnapparna såg märkliga ut med långa underarmar, märkliga ärrbildningar i ansiktet och över armarna och med vilda ögon.

De konstaterade snabbt att det troligen rör sig om varulvar, varelser som inte setts i trakterna på mycket lång tid och vars agendor alltid är höljda i dunkel. Eftersom de hade motorcykelvästar begav sig Adam iväg till sitt kontor för att kolla upp om något nytt motorcykelgäng slagit sig ned i Uppsalatrakten.

Plötsligt slogs dörren upp och en rundlagd man i tweedkavaj och blankrakat huvud kommer in på cafét. Det är Oskar, en man som Lukas tidigare haft ett förhållande med. Oskar arbetar emellertid på samma institution som Charlotta och är en av hennes största fiender. Han anser att Lottas forskning är bedrövlig och skulle gärna se henne avskedad. Oskar går fram till Lukas och ger honom ett alla hjärtans dag-kort och en blombukett med en förhoppning om att de ska börja ses igen. Därefter går han.

Lukas, Charlotta och Kerstin bestämmer sig för att gå till sin gamle läromästare för att konsultera honom kring varulvarna. När de kommer till hans stora lägenhet märker de dock att han ligger medvetslös i sin säng, omgiven av ett av stadens andra magikerkabal, hegemonin. Hegemonin består av tre män ur Uppsalas gamla elit. Alla sitter på stora förmögenheter av gamla pengar. Sture är professor emeritus i antik grekiska, Erik är stamfader i en släkt av läkare och dessutom Kerstins hyresvärd och Olof är fakultetsråd i teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

De berättar att läromästarens livsgnista håller på att falna. Hans själ är på väg att lämna hans kropp. Läromästaren har levt ett mycket långt liv och trots sin stora magiska förmåga verkar hans tid nu vara slut. Hegemonin framhåller dock att Uppsala inte skulle klara sig särskilt bra utan läromästaren. Det finns för många hot som endast han kan stävja. Det ingen av dem vet om, dessutom, är att läromästaren är den magiker som vid 1800-talets slut åter fjättrade de onda väsendena i runstenarna. Andarna känner dessutom av att deras fängelse håller på att brytas sönder. De planerar att besätta de gamla rådsposterna där asarna en gång satt och att genom de gamla artefakternas hjälp alliera sig med mäktiga människor och på så sätt influera den mänskliga världen.

Hegemonin berättade att de ska kalla Uppsalas magiker, de är sammanlagt 11 stycken, till ett rådslag där hegemonin skall lägga fram som förslag att man ska ta en annan människas själ och fästa den vid läromästarens för att på så sätt få honom att överleva. Detta är givetvis ett vansinnigt förslag som strider mot alla de principer som magiker bör leva sina liv utifrån. Emellertid, menar hegemonin, att detta är av yttersta vikt och att nöden inte har någon lag.

Kerstin stormade genast ut från rummet, tätt följt av Lotta och Lukas. De återvände till cafét där de mötte Mats som berättade att han upptäckt i databasen att ett motorcykelgäng nyligen köpt en gammal nedgången bondgård utanför Danmarks by. Några timmar förflöt medan rollpersonerna diskuterade hur de ska ställa sig till den nya situationen.

Plötsligt ringde telefonen, det var läromästarens filipinska hushållerska som med gråten i halsen berättade att någon brutit sig in hos läromästaren. Rollpersonerna rusade genast dit och fann lägenheten i komplett mörker. När de kom till biblioteket såg de en mansgestalt med en bok i handen som försökte bygga en brasa i eldstaden.

Mannen rollpersonerna stötte på var en man vid namn Arvid Norrby, en fotograf och ökänd stalker som nu dock blivit besatt av en av de mörka andarna som sitter fjättrade i runstarna men som trots det lyckats sträcka ut en del av sin kraft. Anden lyckades ta kontrollen över Arvid men har endast en mycket kort tid på sig att utföra sitt uppdrag. Det anden försökte uppnå var att bränna den dagbok där läromästaren berättar om besvärjelsen han använde för att åter instänga väsendena i runstenarna. Anden tänkte också döda läromästaren och om det misslyckades döda de magiker som kan tänkas vilja rösta för förslaget att rädda läromästarens liv. Slutligen vill anden fördela de sex artefakterna till lämpliga människor som kan bli andarnas allierade när de släpps lösa. Även om de mörka andarna inser att ingen utan vidare vill sluta sig till dem så tror de att den kraft de kommer få genom artefakterna kommer vara allt för frestande för att avstå.

I konfrontationen med den okände mannen berättade han att läromästaren begått ett fruktansvärt brott mot honom och hans sina. Han sade sig vilja radera ut bevisen mot detta brott, för att återupprätta sin heder genom att bränna dagboken.

Där någonstans slutade vi. Vi har precis börjat spela egentligen så nu har ni mest fått en stor blaffa av bakgrunden till den övergripande situationen och det speglar egentligen inte vad kampanjen ska handla om. Tanken är att den här situationen ska leda till en massa knepiga val och konfrontationer mellan grupper med motstridiga mål.

Är det rätt att ta någons själ för att hindra Uppsala från katastrof?

Hur kommer rådet rösta i den frågan?

Vilka kommer byta sida och vilka kommer vara villiga att slåss för sin sak?

Hur kommer andra delar av den övernaturliga befolkningen i staden reagera när de får reda på vad som är i görningen och hur kommer det stöta sig mot spelarnas mål?

Utöver det kommer en massa personliga konflikter också att prägla kampanjen:

Om Lukas och Oskar blir ett par och Oskar börjar arbeta mer aktivt för att få Charlotte avskedad, vilken sida kommer då Lukas ta?

Vad händer när pappan till Kerstins barn plötsligt vill ta ifrån henne hela vårdnaden. Kommer hon använda magi för att få behålla sin son? Hur långt är hon villig att gå när hon inser att hon inte har någon makt i den "vanliga" världen?

Vad händer när en av de många brottslingar som Mats satt dit kommer tillbaka och vill utkräva hämnd?

Kommentera gärna!
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Okej, jag ska hålla mitt nästa inlägg lite kortare och skriva lite mer levande nästa gång.
 
Top