Nekromanti Mage/Werewolf/Changeling

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Funderar på att köpa någon av dessa böcker och håller på med lite efterforskningar för att se vilken av böckerna som verkar ha intressantast bakgrund/stämning/spelstil.

Så nu undrar jag, vilken av dessa böcker skulle ni rekommendera? Och vad för slags spelsätt/stämningar de olika böckerna försöker förmedla?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag har endast läst dark ages werewolf och dark ages fae.
werewolf- väldigt mysigt spel som ger ett starkt uttryck på naturen och kampen mellan stammarna och det kommande kriget mot ondskan.

Fae- jag tycker det ger känslan av ond gammal läskig medeltid med onda varelser i skogen.


Kan tyvär inte säga så mycket mer då det var längesen jag läste dem :/
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Menar du nya eller gamla WoD? I nya har jag inte kollat på Mage, och enbart läst genom Werewolf lite lätt (mycket fokus på andevärlden och flockkonflikter), men Changeling har sugit tag i mig och vill gärna spelas. Stämningen är definitivt urban fantasy, men med en mörk och farlig ton som hela tiden finns i bakgrunden i form av det sanna fefolket. Mycket stämningsfullt "modern weirdness", i mitt tycke. Jag funderar på att skaffa mig Innocents och köra en crossover...
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Menar nya WoD

Ok, jo det är nog den uppfattning jag har fått av Werewolf och Changeling också.

Så hur skulle ett "typiskt" Changeling äventyr se ut ungefär? Är det mycket fokus på bortbytingarnas flykt från älvorna? Eller ligger fokusen snarare på bortbytingarnas försök att försöka bli människor igen?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Menar nya WoD

Temat i Changeling kan variera rätt hyfsat -- bortbytingar mot fefolk, bortbytingar mot bortbytingar, bortbytingar mot fetches (de förtrollade kopior som tagit över ditt liv) och bortbytingar mot människor är alla tänkbara scenarion. Det beror rätt mycket på hur du vill spela -- vissa vill gärna ha draman som fokuserar på bortbytingens kamp för att återfå och återanpassa sig till sitt gamla liv, medan andra hellre vill ha hovintriger i värsta Vampirestil. Den exempelsetting som finns i boken, Miami, har tyngdpunkten på konflikter inom bortbytingarnas kretsar -- Sommarhovet styr staden och stänger ute de andra årstidshoven.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Menar nya WoD

Vi har påbörjat en kampanj i Changeling och spelat ett par spelomgångar och hittills har det handlat om att anpassa sig till återkomsten och kampen om att få tillbaka sitt vardagliga livet. Mycket vardagsspel som kryddas med de så kallade fetches som beskrivs i posten ovan.

Det går dock att spela på många andra sätt vad jag förstått av min SL men vi är nöjda med det lugna tempot. :gremsmile:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Menar nya WoD

Åkte till SF-bokhandeln idag och bläddrade bl.a. igenom Changelingboken. Den verkade rätt intressant faktiskt :gremlaugh: Blev definitivt lite sugen.Funderar bara på huruvida jag är sugen på att skaffa ett fantasy-aktigt spel. Sedan så verkade Werewolf och Mage också charmiga på sina sätt. Att spela en nutida magiker skulle vara coolt och varulvar har alltid varit lite av en favorit.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag tycker.

Jag tycker att werewolfs/changelings hör hemma på Dark ages jag. Känns mer stämmningsaktigt 'rätt' i min smak.
Mages och vampires funkar dock i båda settingar.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Jag tycker.

Håller nog med till viss del. Åtminstone när det gäller Changelings. En sida av mig känner att älvorna är lite malplacerade bland städernas betong och stål. Medan den andra sidan av mig tycker att det är lite originellt, spännande och annorlunda.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Jag tycker.

Changelins tycker jag som du säger visst kanske är lite annorlunda och kanske nytänkande med betong och stål. Men jag tycker fortfarande det är fel och dom hör hemma i mörka dimhöjda medeltidsskogar.
Jag tycker helt enkelt att dystert regniga betongstäder är vampyrenars hem i world of darkness.
Dock skulle jag gärna någongång prova på changeligs i nutid och kolla hur spelet blir och vad det ligger fokus på.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
För min del kan jag bara tala för Werewolf som jag personligen gillar skarpt. Det är dock en svår balansgång att inte låta kampanjen övergå i för mycket rens, man spelar trots allt en enorm jävla best som sliter det mesta i stycken. Fokus på flocken, territorium samt skuggan/andevärlden är det som jag tycker är mest intressant. Kriget mot de renblodiga är något jag också gillar, men det tenderar att resultera i rens, men så länge en konflikt har substans är det intressant.
Jag tror personligen att Werewolf är ett rätt krävande spel för både SL och spelare eftersom det enkelt bara kan bli just rens av alltihop.
Hamnar fokus på rätt saker så kan det därimot bli oerhört intressant i mitt tycke.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag diggar både Changeling och Werewolf tämligen mycket. (Werewolf skulle vara det fjärde spelet på min favoritspellista) Jag skulle säga att det intressantaste med Werewolf är konflikten vrede-självbehärskning, och konflikten krig-harmoni.

Själv älskar jag att spela roller som försöker behärska sig, det är så tacksamt för att skapa drama och story. Och varulvar blir förbannade. De kan ha ihjäl familj eller vänner i ett ögonblick. Det lämpar sig för att göra en kampanj där de lever ett skitigt, otacksamt och känslostormande liv, där de mer och mer förlorar kontakten med det som var deras mänskliga liv. Det gillar jag.

Sedan har vi ju de rena, som inte vill något annat än att ha ihjäl uratha. Saken är ju den att har du ihjäl dem... Så mister du harmoni. Det ger mer tarmvridande drama.

I ideala fall.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ok så du har inte provat Mage då? Eller föll det inte i smaken?

Vad menar du att de förlorar harmoni? Blir de våldsammare när de dödar renblodiga? Förlorar de lite av förmågan att behärska sig varje gång de dödar en renblodig?
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Resultatet

Köpte min WoD bok igår ialla fall. Det blev Mage the Awakening, trots allas tips om Werewolf och Changeling. Men det är inte omöjligt att jag skaffar mig de andra böckerna vid ett senare tillfälle. De verkade också coola. Det vara bara det att idén med moderna magiker var helt enkelt för cool för att motstå :gremgrin:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Re: Resultatet

Dela gärna med dig av vad du tyckte om spelet när du läst igenom det, jag har fått ett rätt dåligt intryck av spelet så det vore najs att höra nåt mer.
 
Top