Nekromanti Mage: The Ascension. Hjälp..

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Ja köpte mage idag för en billig pening i en affär och jag undrar lite grejer om det.
Ja är ganska ny i rollspelsvärlden (har eon och lite moduler men inge mer)

Var ska ja tänka på när ja spelleder mage?

Är det mycket modulköp jag har att vänta för att få en hardcore spelupplevelse??

Lite allmän info om mage uppskattas!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Ingen hjälp alls

"Är det mycket modulköp jag har att vänta för att få en hardcore spelupplevelse??"

Vad är en "hardcore" spelupplevelse? Vet inget användbart om Mage, men generellt ska man inte behöva några moduler alls för att spela.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Ingen hjälp alls

ja menar att måste man köpa många moduler för att komma in i spelet riktigt bra som med Eon eller? För att jag ska handla en massa saker och jag vet inte om ja ska prioritera Mage..

Mage är så jääääääääävla hett.. Har läst 1/4 av boken nu ungefär.. Så inihelvetes bra!!!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Ingen hjälp alls

Jag har bara skummat igenom Mage lite snabbt och det verkar bra. Vad jag vet så behöver du inget mer än grundboken för att spela "hardcore". Vet inte om det finns moduler till just Mage överhuvudtaget men det gör det säkert...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Ingen hjälp alls

Vet inte om det finns moduler till just Mage överhuvudtaget men det gör det säkert...
Det är ett White Wolf-spel. Det är klart att det finns moduler.
Det finns faktiskt precis hur många moduler som helst. I teorin behöver man ingen av dem för att spela. I praktiken så har man ganska dåligt grepp om världen efter att bara ha läst grundreglerna (i alla fall det första utgåvan som jag hade) och behöver modulerna för att fatta vad det rör sig om.

Mage är för övrigt ett ganska svårt spel, speciellt världen är rätt klurig. Trots att det står en massa om den i grundreglerna är det svårt att förstå hur den egentligen ser ut och fungerar.

/tobias
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Var ska ja tänka på när ja spelleder mage?

Nu finns det ju många som är mycket bättre skickade att svara på just denna fråga, men det lilla jag vet kan kanske vara till någon nytta.

Ett problem är det flexibla magisystemet. Det gör att du som sl måste ha järnkoll på alla dicipliner. Vilka dicipliner krävs för att kunna rosta sönder en brandtrappa såpass mycket att en normaltung man faller genom om denne belastar den med hela sin vikt? Hur förändrar avstånd ekvationen? etc... Och om du tycker att det är krångligt, så kommer dina spelare att tycka att det är än mer krångligt. Man riskerar att hamna i situationer där spelarna inte känner sig säkra på hur mäktig magi de kan utföra med sitt värde i respektive diciplin. Eller hur man kombinerar dicipliner för att uppnå en viss effekt.

Ett annat kan vara skillnaden mellan vulgära och icke-vulgära effekter. Efter hur många punkteringar blir sannolikheten för ännu en punktering så låg att magin som används för att punktera inte längre kan klassas som icke-vulgär?


Är det mycket modulköp jag har att vänta för att få en hardcore spelupplevelse??

Nej, det tycker jag inte. Nu var det länge sedan jag spelledde Mage. Det beror som vanligt på hur mycket arbete man själv är beredd att lägga ner för få till upplevelsen.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Hur fungerar tärningssystemet?? Man verkar behöva en hejdundrans massa d10.. kan någon förklara.. Ja fattar inte riktigt hur dom förklarar i boken..
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Man verkar behöva en hejdundrans massa d10
Du borde behöva max tio frånbörjan. Eftersom en spelkaraktär kan ha max 5 i något attribut och max 5 i en färdighet (5 är dock mycket ovanligt, man måste tänka på att det motsvarat typ bäst i världen).

Enda undantaget för hur många tärningar kommer när det är automat eld på gång, då är det bara att plocka upp hela tärningsarsenalen och röja på... :gremtongue:

Legolas
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ja, och systemet är ganska enkelt, även om texten i boken gör det onödigt komplicerat.

Alla handlingar har en svårighet som varierar mellan 2 (otroligt lätt) och 10 (nästan omöjligt). Normalt är dock att svårigheten varierar mellan 3 och 9. När man slår för att lyckas så använder man för färdigheter: Grundegenskap + Färdighet. Varje poäng i en grundegenskap eller en färdighet motsvarar en t10.

Så om man har 4 duttar i Dex och 4 duttar i Firearms och man rullar för att skjuta på något medelst ett eldvapen (säg att svårigheten är 6, vilket är normalsvårt typ), så slår man alltså 8t10. Varje tärningsresultat som är 6 eller högre räknas som en lyckad tärning (en success). Ibland händer roligare saker om man har många lyckade tärningar (dvs successes).

Varje etta som kommer upp på slaget tar bort en success och är det så att man slår fler ettor än successes så har man fumlat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Ingen hjälp alls

Jepp, White Wolf = moduler

Saker du kommer på när du är lite lätt full....

Om du tar initialerna till White Wolfe, WW alltså, och ser på dem från spelarens håll(alltså upp och ner) så ser du MM. Vilket ju betyder Med Mera, eller det inofficella White Wolf mottot "Modulera Mera".
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Ingen hjälp alls

Mage är för övrigt ett ganska svårt spel, speciellt världen är rätt klurig. Trots att det står en massa om den i grundreglerna är det svårt att förstå hur den egentligen ser ut och fungerar.

Hmmm...
Min upplevelse av Mage var att det var oerhört roligt att spela i världen eftersom den tillåter nästan vilken sorts genre som helst. I och med att man spelar i nutid är det lätt att förstå spelvärlden. Det är också fullt möjligt att spela ett äventyr med hög skräckfaktor för att sedan nästa spela ett humoräventyr. Det finns alltså mycket valfrihet för spelledaren.
Detta är tack vara det tämligen öppna magi- och paranormalsyn som finns.
//Erik - hade en ande-ekorre vid namn Sid i sitt Cabal.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Ok.. Ja tror ja har fattat det..

ex: per persson vill andvända färdigheten pissa ikors med sig själv.
Han har 3 duttar i dex och 4 i pinka på snygga sätt..
Svårigheten är normal och han ska då slå 7 t10.
Han får 3 7 5 8 7 2 och 8.
Han har då lyckats med slaget och galant pinkar i kors..

han har då lyckats eftersom alla av slagen blev under 10 och över 1.. Eller??
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
han har då lyckats eftersom alla av slagen blev under 10 och över 1.. Eller??

Nej.

"svårigheten är normal". Det betyder att svårighheten är 6 (6 är medelsvårigheten). Räkna alla tärningar som ger ett resultat lika med eller över sex. Han får 3 7 5 8 7 2 och 8. De två sjuorna och de två åttorna är över sex. Han lyckas alltså med fyra av sina tärningar. Han lyckas pinka i kors.

Med en slagserie på 1, 1, 2, 4, 6, 6, 9, till exempel, så hade han fått en sucess. De två sexorna och nian, minus de två ettorna.

Med en slagserie på 1, 1, 1, 2, 5, 6, 8 så hade han misslyckats. De två successes, sexan och åttan, minus de tre ettorna blir totalt mindre än noll.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Fel!

är det så att man slår fler ettor än successes så har man fumlat.

Inte i de nyaste versionerna av Storytellersystemet. Där fumlar man bara om man inte får NÅGRA sucesses, men har minst en etta.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Fel!

ahaaaa... Nu blev de mycket lättare att förstå..
ja köpte mage helt som ett impulsköp..
Rea i en affär o ja hade prisis pengar över.. Sådana tider man bara blir glad..
ja köpte mage o en polare köpte hunter: the reconing..
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fel!

Inte i de nyaste versionerna av Storytellersystemet. Där fumlar man bara om man inte får NÅGRA sucesses, men har minst en etta.

Typiskt... nu får man skit bara för att man hållit på ett tag... :gremwink:

Jaja... min regelbok är från 1993 och det var den jag använde som referens till inlägget.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Kimons varning är bra: lär dig magisystemet, och var inte rädd för att låta spelarna utnyttja det till sin fördel, även om det kan tänkas förstöra ditt äventyr. Att göra magisystemet mer styrt är att ta bort lite av det som är poängen med Mage.

Är det mycket modulköp jag har att vänta för att få en hardcore spelupplevelse??

Jag behövde inga, men ett tips är att du skaffar "Guide to the technocracy", där du får gott om info om de som förmodligen kommer att bli dina spelares fiender nummer ett (now thine enemy), och "the Infinite Tapestry" med mer information om Umbran, andevärlden, där dina spelare förmodligen kommer att spendera en hel del tid.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Vad gäller regler är det nog samma uppfattning som för alla andra rpg..
1. Läs hela skiten rakt igenom.
2. Notera under spelets gång "saker du måste läsa" till senare.
3. Upplev en blandning av minnesförlust & De'ja vu x antal ggr.. ("Hmm.... Det här har jag glömt tidigare....")
4. Få nån slags uppenbarelse. (magespecifikt.)

Om magisystemet:
Magisystemens heliga graal. -Lysande, men omöjligt att få ordning på. (för min del så landade jag/vi rätt skithögt efter att ha missat stjärnorna med nån millimeter.)
Mitt första tips är att skapa en användare på ww's mageforum, lyssna på de vettiga.
Mitt andra är att slänga en hel del med revised, och skaffa 2'nd edition. (om du har råd.)

Om världen:
Speciellt vamp-only-spelare kan sluta läsa nyss.
Mitt tips är att ni specialicerar er i gänget på ett (del)spel var & lånar sinsemellan ty WoD blir aldrig "helt" utan en förståelse för de andra "raserna".
Mage-moduler? -Jag minns inte deras namn, samt slutade köpa runt revised ed, men saker du bör läsa om är: Techocracy & Umbra, står på tok för lite & ger fel uppfattning i grundboken.
För skeetabra förståelse bör du handla in: (revised varianterna hoppas jag inte förstörde dom för mycket...)
Book of madness, book of mirrors -för känsla & viss koll. (samt äventyrsuppslag.)
Masters of the art rekommenderar jag stenhårt, då först förstår man mer precist vad det innebär att bli mage, vad målet är & att sfär 5 INTE innebär "mästare" i praktiken.

Bara miniflyby-tips..
(så små som möjligt)Förenklingar av sfärerna hjälper litegrann för de som kanske inte har ärkeutbildning.
(normala)Mages genomlever sin första tid genom att INTE slåss (utan kuta som fasen).
Techocracy satsar stenhårt på oshysta fajter.
Se matrix & dark city, båda har lite av vad matrix är i grunden.
De flesta supplement till WoD är ren sheijt med ett guldkorn gömt på nån sida, bläddra först igenom innan du köper. (eller fråga folk som vet)
Book of shadows är bra för spelarna, just ja.. låt INTE spelare komma undan med lättbortglömda småflaws. (skriv ner sånt bakom särmi.)

Till sist, vad gäller spelledande:
Först, att spela mage med 2 spelledare är att spela två helt olika spel.
Uppfattningarna & tolkningarna (inte minst naturvetenskapliga kunskaper!) är det magisystemet (och WoD i sig faktiskt) består av... Man kan testa att likrikta varandra, men det är mer besvär än det är värt.
Gör ditt bästa att INTE bli sur om personen i fråga verkligen förstår & utnyttjar sina sfärer till max, det är lixom en konst i sig som hellre ska belönas. (Tillägg till ovan är ju att vulgär magi är att ropa efter skit.)
Missa INTE dessa små avatarquests (minns inte vad det hette) då arete ökas, förhållandet med sin avatar är viktigt och jakten på upplysning kan endast liknas vid jagandet efter den heliga graal. (vilket för de flesta mages är samma sak, kanske till & med bokstavligen... :gremsmirk: )
Rotes från nätet bör granskas individuellt, då alla har individuell stil på skitdjup nivå & vissa kör med hela "poolen" tom.

Mitt starkaste råd är dock att om du skulle skåda styggelsen som försöker vara (nej, inte "är") sphere-dicipline-gift -jämförelsen (vad kontrar vad) (i nån vamp-bok om jag förträngt fel..), slit ut den från skallen och använd förståndet.
(Den sidan måste ha uppkommit på en firmafest eller nåt...)

Nu slutar jag innan jag somnar. (vilket nog märkts på textens utformning vid det här laget.)

/ps: Ge inte upp i början, mage är underbart när aHA!-upplevelserna har ramlat in... :gremsmile:

/pps: Ja, WoD-världen är ett jävligt ställe.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
the Infinite Tapestry" med mer information om Umbran, andevärlden, där dina spelare förmodligen kommer att spendera en hel del tid.
Hur fasen ska de komma in där, guntleten är ju tjyvtjock på det flesta ställen... Dessutom så har väll teknokratin bombat sönder umbran med några "spiritnukes", så det är hur struligt som helst där.

Legolas
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Hur fasen ska de komma in där, guntleten är ju tjyvtjock på det flesta ställen...

Det har aldrig hindrat MINA magiker.

Dessutom så har väll teknokratin bombat sönder umbran med några "spiritnukes", så det är hur struligt som helst där.

Ingen aning, men den slutgiltiga malströmmen som utplånade dödsriket (och Wraith-settingen :gremfrown:) gjorde något likvärdigt.
 
Top